FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jo tartareandesire och då framgår det att den är offentlig enligt aktiebolagslagen. Tittar man sedan på personuppgiftslagen paragraf 10 så ser det inte ut att vara några problem att föra upp personuppgifter i den heller. Punkt a, b och f är nog tillämpbara i detta fall.
Däremot är jag lite osäker på hur lång tid ett företag kan vänta med att lämna ut den efter en begäran. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Dock är det där med väntetid lite otydligt, för det regleras inte alls i lagen. Det står bara att den skall hållas tillgänglig. Man har således ingen skyldighet att posta, maila eller på annat sätt sända ut innehållet, men man får om man så vill (och då torde man dessutom kunan debitera för det). Man skall hålla den tillgänglig. Var och hur? Ja, det mesta pekar på bolagets "huvudkontor" eller där styrelsen har sitt säte och hållas tillgänglig torde betyda att vill man se den får man komma och titta. Det gör ju processen lite halvjobbig. Rätta mig om jag har fel. Man lär så länge man lever och här hittade jag en lucka. :-) Personligen tycker jag ett offentligt register där samtliga ägare framgår vore att föredra. Som det är idag kan man, om man är ett större bolag, inte ett s.k. kupongbolag, låta bli att lämna ut mindre ägare med stöd av en begränsningsregel, vilket gör att kupongbolagen (vilket oftast är mindre bolag) missgynnas (i mina ögon). För övrigt skall det, enligt vad jag har läst mig till, inte finnas några rättsfall sedan 1920-talet på någon som fällts till ansvar för att ha vägrat lämna ut uppgifter från aktieboken, men straffet är böter eller fängelse upp till ett år...
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Forstar inte heller varfor lemmings ska dolja sitt porrimperium som en annan sa. Ar val bara att gasa och kora, lata "the bucks" rulla in pa kontot". Tror inte det kommer sta pa lopet "kille planerar att starta porrimperium pa hemlig ort for att dolja sin identitet och verksamhet. diskussionerna har lange pagatt pa diskussionsforumet webmasternetwork om hur anvandaren lemmings ska leva gomd" ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
Va!? Pratas det om mig här på WN?
Jag ska inte smita från skatten utan bara ha det utländska bolaget till att registrera tjänster jag behöver för verksamheten och det utländska bolaget ska stå som ägare för tjänsten. Pengarna går in i det svenska bolaget och jag betalar skatt i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|