Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förnyelse Loopia

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-09, 19:45 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Associerade väll binero med one.com och liknande av någon anledning. Vet inte riktigt varför. Men som jag skrev, de verkar seriösa, no bashing intended...
Det kanske var den gröna färgen?
Oläst 2009-12-10, 03:15 #22
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det håller jag absolut inte med om. Det är först och främst inte miljövänligt att skicka ut via post (Loopia skickar säkerligen ut ett antal tusen påminnelser varje år) och sedan så är det en så pass stor kostnad för utskick i förhållande till domänens kostnad. Eftersom det ändå handlar om internet så får man också utgå från att e-post alltid går att använda. Sedan är det ju upp till företaget att se till att gamla adresser vidarebefordras (detta gäller ju all kommunikation som går till den adressen och inte bara mail från Loopia) eller att man ser till att uppdatera med korrekta uppgifter.
Ojojojoj... nu gjorde klimathysterin entré här. Tack och lov att e-posten kom och räddade jorden från fakturautskick per post. Jag håller dock med om att E-postfakturor är väldigt smidigt. Stör mig bara på att det måste "klimathetsas" hela tiden.

Jag tycker också det är konstigt att Loopia envisas med att förnya domäner vars fakturor inte betalats. Det hade väl varit jättesmidigt om man bara kunde skita i att betala dem, istället för att vara tvungen att kontakta Loopia varje gång man vill makulera en sådan faktura.

Vissa ser det säkert som en bra säkerhetsåtgärd, så att man inte glömmer betala en domänförnyelse. Men... om dessa domäner nu är så viktiga så håller man väl koll på när de ska betalas och fakturor som kommer.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 09:58 #23
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Ojojojoj... nu gjorde klimathysterin entré här. Tack och lov att e-posten kom och räddade jorden från fakturautskick per post. Jag håller dock med om att E-postfakturor är väldigt smidigt. Stör mig bara på att det måste "klimathetsas" hela tiden.

Jag tycker också det är konstigt att Loopia envisas med att förnya domäner vars fakturor inte betalats. Det hade väl varit jättesmidigt om man bara kunde skita i att betala dem, istället för att vara tvungen att kontakta Loopia varje gång man vill makulera en sådan faktura.

Vissa ser det säkert som en bra säkerhetsåtgärd, så att man inte glömmer betala en domänförnyelse. Men... om dessa domäner nu är så viktiga så håller man väl koll på när de ska betalas och fakturor som kommer.
Tror du inte på forskningen eller struntar du helt enkelt i om invånarna i Maldiverna och Kiribati får sina länder bortspolade? Det handlar inte enbart om klimatet utan miljön öht. Allt vi kan göra för att rädda den orörda natur vi har kvar bör vi också göra.

Loopia förnyar väl inte rent generellt alla domäner som man inte betalar utan endast de som hör till ett webbhotellkonto? Eller har det ändrats?

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-12-10 klockan 12:50
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 12:28 #24
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larssons avatar

Domänen jag förnyade, som fortfarande står som expire date 2009-12-01 i whois, är numera uppdaterad till "förfaller okänt" i Loopias kontrollpanel.

Edit: De har tagit bort den lilla gröna symbolen att det är Loopia som sköter förnyelse av denna domän. Detta trots att Loopia står som registrar för domänen. Kan de verkligen göra såhär?

Jag har tom ett kvitto från Loopia där det står att de mottagit betalning för domänen tom 2010-12-01.

Senast redigerad av Anders Larsson den 2009-12-10 klockan 12:33 Anledning: Mer info
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 14:28 #25
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Nu har Loopia kontaktat mig genom WN och löst problemet.
Oläst 2009-12-14, 14:47 #26
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Hmm, nu har min .com-domän som hade expiration date den 12:e passerat datumet, men enligt whois är förfallodatumet fortfarande 2009-12-12 och på Loopias kundzon står det angivet förfaller: "Okänt"... får väl se vad som händer under närmaste vecka, om den blir förnyad..

Citat:
Ursprungligen postat av danneskjold Visa inlägg
Hej!

Är det någon som vet när Loopia genomför förnyelsen av ett domännamn? Jag har en .com-domän som förfaller den 12:e, och som är betald till Loopia, samt en .nu-domän som förfaller i början av januari som också är betald. Sedan betalningen för någon vecka sedan har förfallo-datumen fortfarande inte ändrats. Väntar Loopia med att förnya domänerna precis tills förfallodatumet inträder, eller bör jag vara orolig för att de missat förnyelserna?

(Jo, jag vet att jag kunde kontaktat kundtjänst, men jag tror det kan vara av allmänt intresse)
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 12:57 #27
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av danneskjold Visa inlägg
Hmm, nu har min .com-domän som hade expiration date den 12:e passerat datumet, men enligt whois är förfallodatumet fortfarande 2009-12-12 och på Loopias kundzon står det angivet förfaller: "Okänt"... får väl se vad som händer under närmaste vecka, om den blir förnyad..
Det var samma sak som hände mig. Du kan titta under "aktiva produkter" och se om Loopia öht tycker att de hanterar betalningen.

I mitt fall hade de tagit bort min domän och även om de var registrar tyckte de inte att de hanterade betalning längre.
Oläst 2009-12-15, 13:52 #28
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det var samma sak som hände mig. Du kan titta under "aktiva produkter" och se om Loopia öht tycker att de hanterar betalningen.

I mitt fall hade de tagit bort min domän och även om de var registrar tyckte de inte att de hanterade betalning längre.
Vad var orsaken till att de gjort detta? Känns ju lite märkligt om systemet agerar slumpmässigt på eget bevåg

Du hade kontaktat dom tidigare men de brydde sig inte förrän du skrev på WN?
Oläst 2009-12-16, 01:41 #29
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vad var orsaken till att de gjort detta? Känns ju lite märkligt om systemet agerar slumpmässigt på eget bevåg

Du hade kontaktat dom tidigare men de brydde sig inte förrän du skrev på WN?
Nej, jag hade inte tagit kontakt med dem, utan väntade och såg vad som hände. Jag hade koll via whois att domänen inte skulle försvinna.

De påstår att det beror på att domänen tagits bort från mitt dns-konto och sedan lagts till. Jag köper inte riktigt det, eftersom jag fick en faktura, loggade in på mitt konto och betalade fakturan via kort, direkt i deras system.

Det har dock varit lite strul med domänen, som skulle varit överlåten (och därmed betalats av nya ägaren), och jag betalade den några dagar efter förfallodatum. Det skulle däremot inte vara orsaken till problemet.

Man kan ju tycka att det inte borde att gå att betala och få kvitto på en domän, om de sen inte hanterar den. Och det "ska" inte heller gå
Oläst 2009-12-16, 04:16 #30
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Finns det något sätt att få fram expiredate för .eu, eller på något sätt bekräfta att domänen har blivit förlängd? På eurid.eu har jag bara hittat registreringsdatum och senast-ändrad-datum. Man vill ju gärna kontrollera själv att domänerna verkligen blir förlängda, och kanske speciellt när man har dem hos Loopia.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017