FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
*Edit: Stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag la upp en sida för 2 år sen med enda syfte, att se om domänen spelade nån roll. Domänen är crosleycomposer .com ...och den har legat som nummer ett i Google sen första dagen på frasen som jag ville testa, crosley composer. Jag har inte ens rört sidan sen jag la upp den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ser också att det "reas" ut många bra namn till otroligt låga priser. Men sitter man med en portfölj på 100-200 domäner så är det inte lika kul att betala dessa varje år. (Speciellt inte när man spaltar upp hur mkt man betalar varje år)
Tror det kom en våg när Loopia började med sina gratisregisteringar eller för 1:- vilket gjorde att "subpremium" registrerades i massor. Sen när dom listorna började dyka upp här på forumet så dök väl marknaden på just premium med. Men givetvis, som domainer så vill man köpa billigt och sälja dyrt. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle säga att hela andrahandsmarknaden för domäner är lite skev och krokig.
95 % av de domäner som ligger ute till försäljning är värda 0 kr för 95 % av alla potentiella köpare. Det är alltså extremt få personer som är intresserade av extremt få domäner. Detta gäller för ej premiumdomäner. Premiumdomäner sker det inte heller någon större omsättning på, av de anledningarna som Ztream nämner. Så länge som värdet på premiumdomäner ökar så finns det sällan någon som vill sälja. Och en köpare vill inte betala idag vad en domän kan tänkas kosta om tio år. En domän har sällan ett värde för någon annan än personen som nyttjar den. De domänerna som har ett allmänt värde vill sällan någon sälja. De flesta domänerna som jag ser till försäljning här på WN är inte värda att säljas. 100 kr täcker som sagt inte omkostnaderna för en försäljning. De enda personerna som tycker att det är värt besväret är just "domänhandlare-från-pojkrummet". Det är även därför som vi till största delen får se den typen av budgivningar under köp-o-sälj här på WN. Brasklapp: Jag ber om ursäkt om jag trampar många domänhandlare på tårna med det här inlägget. Alla kids och lyckosökare har gjort att jag inte ser särskilt högt på domänhandel i allmänhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är dina 2 inlänkar med anchor text "biooil" som ger dig platsen i serpen, inte domännamnet i sig. Kör du en backlink check på dina grannar i sökresultatet finner du att de som ligger efter dig har en eller inga inlänkar med denna anchortext och inte är nofollow. De som ligger före (sökning på alla språk) har fler. Ska vi bevisa domänens attraktionskraft så får vi köra motsvarande test utan inlänkar. Regga gärna bio-oil.se och lägg upp samma innehåll, två inlänkar utan biooil i anchor text så får vi se hur det står sig. Vore ett intressant experiment. Dessutom är konkurrensen knappast mördande på detta sökord. 374 svenska sidor för biooil. För övrigt håller jag med föregående talare, med justeringen att 99% av alla reggade parkerade domäner är utan värde för 99% av spekulanterna. Toppen kan säker hålla sina priser men den är smal. De enda som har riktigt med pengar är företag och de är inte intresserade av generiska namn, eftersom de inte går att varumärkesskydda. Jämför hur det gått för inkasso.se som köptes av Ackurat Inkasso för enligt uppgift 140 k. Den hamnar inte ens på topp 100 på en sökning på inkasso, och Ackurat inkasso är tvungna att köpa adwords på detta sökord för att ens finnas med. Det säger något om domännamnets betydelse på en konkurransutsatt arena. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Domännamnets påverkan av ranking har minskat med säkert 80% senaste 1-2 åren. Det är helt enkelt inte så viktigt längre. Men den ligger kvar bland topp 3 i on-site faktorer tillsammans med h1 och title.
Det som däremot ökar är type-ins, branding av tjänster under premiumnamn och inte hittepånamn. Dessutom har man alltid haft fördelen med nyckelordet i ankartexten när man jobbar med premiumdomäner, så googles nedprioritering av domänen som en on-site faktor är ingen big deal. On-site är typ 3% av ens seo och off-site allt annat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Du har helt rätt i din analys men det tar inte bort domännamns fortsatta betydelse för serpen. Däremot förklarar den varför domännamn fortfarande spelar en stor roll för sökmotorplacering. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Njaää, även om jag är allt annat än opartisk så var det ursprungligen bara ett stickspår i tråden angående ryktet/uppfattningen att domännamn mer eller mindre förlorat sin betydelse i sökmotorerna.
Ingen big deal... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Helt riktigt att domännamet ger ett extra fördel via ankartexten.
Men tillbaks till den ursprungliga frågan, domänmarknaden. Min teori är att den går mot en mättnad. 1. Så gott som alla riktigt bra domäner är reggade. 2. Dessutom är en massa skräpdomäner reggade av bara farten. Vad som är en skräpdomän eller inte är upp till betraktarens öga, men förutsättnignen gäller hur man än definierar skräpet. 3. Antal vettiga tjänster/webplatser som kan drivas med framgång är en bråkdel av antalet riktigt bra domäner och en mikrobråkdel av antal reggade domäner. 4. Alltså föreligger ett överutbud av domännamn, både de riktigt bra och framförallt de andra. 5. Eftersom det finns ett överutbud så är det köparens marknad. Den som tvivlar på det kan studera tråden "Bloggdomäner sökes" här på WN. 6. Undantaget är vissa typer av generella namn, typ hus.se, se.nu, cruises.com. Men även där är priset på själva domänen lågt jämfört med den totala investeringen i webbsida, marknadsföring osv som hela projektet drar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|