![]() |
Jag tycker mig se en nedgång i budgivning/försäljningspriser (premiumdomäner undantagna) som har varit speciellt tydlig under de sista två åren (2008/2009).
Det är idag inte speciellt ovanligt att attraktiva domännamn med besök/historik/trafik får bud på 100-200 kr. Tidigare var detta ytterst sällsynt. Min tanke är: I takt med att "domänhandel-från-pojkrummet" har ökat så har marknaden till viss del blivit missvisande. Jag har inga större problem med detta, men märker att jag allt oftare får förklara för oförstående intressenter att 100-200 kr. inte täcker mina omkostnader. Hur går era tankar/erfarenheter kring detta fenomen, om det nu är ett sådant? P.S Jag vet att många föraktar domänhandel, men det är inte det som är trådens ämne. *Edit: Städade upp tillkrånglade/ovidkommande formuleringar. |
Har inte domänpriserna gått ner på senare tid för att nyckelord i domännamnet slutat vikta så tungt? Förr i tiden kunde man ju ranka ohyggligt högt bara man hade ett bra domännamn, särskilt om du nämner så långt bak som 2003. Personligen gillar jag den här utvecklingen. Premium-domäner med type-ins eller andra fördelar förstås undantagna, men dom säljs ju fortfarande till stigande priser.
Edit: Ska tillägga efter att ha läst bättre, att några hundralappar för en domän som haft trafik, är förstås helt förkastligt. Jag syftade på handel med parkerade eller inaktiva domäner. |
För det första tror jag inte handeln minskat, däremot minskat i tillväxt för .se.
Anledningen är glappet mellan innehavare och potentiella köpare. Alla fattar att värdet på domäner bara ökar, men de som äger de bästa domänerna har suttit på dem ett tag och kan sitta på dem 5 år till och få 300% mer betalt. De nya köparna eller gamla för den delen vill ofta inte betala framtidspriserna vilket gör att handeln blir mindre och det är också därför man kan se ökad handel inom nu-domänen där det är en helt annan ägarbas bland premiumnamnen. |
Får väl börja med att säga att jag är väl en av de som inte ser särskilt högt alls på ren domänhandel även om jag både köpt och sålt (av olika orsaker, de sålda främst för att jag kommit på bättre tankar / hittat bättre namn).
Perben har en bra poäng men det är sannolikt inte den enda orsaken. Eftersom du verkar insnöad på svenska domäner så är det väl det som bör diskuteras. Den svenska marknaden är givetvis mycket begränsad och det som Perben tar upp har därför ganska stor påverkan. Mängden registrerade och aktiva domäner har också stor betydelse. Ska man få bra betalt så krävs det att någon vill investera en större summa i domänen och ska man i sin tur vara motiverad till det så måste man ha en bra idé som genererar en tillräckligt stor relativ vinst. Att hitta en ny nisch idag, eller förbättra tjänster som redan finns, är betydligt svårare idag än det var för 5 eller 10 år sedan. De flesta "domänhandlare" försöker få tag i vad de ser som attraktiva namn, dvs. så korta ordboksdomäner som möjligt. Dessa är oftast ganska värdelösa för företag som ska sälja sin produkt (och det finns ju normalt sett mer kapital där än hos privatpersoner). Istället för att försöka konkurrera med liknande termer (eller vara tvungen att köpa upp dessa) så lönar det sig nog oftast att försöka branda istället. Viral marketing är oerhört effektivt om man har en bra produkt och rätt målgrupp. |
Jag har alltid fått massa skambud på mina domännamn, oftast är det domänhajarna som testar om man vill dumpa dem billigt. Är de intresserade så brukar de återkomma med bättre bud. Jag har sålt halvbra namn för riktigt bra summor på sistone så jag tror inte att marknaden har blivit sämre.
|
Citat:
Jag kan ge ett lysande exempel angående detta: Domänen BioOil.se är ganska nyregistrerad med obefintlig historik och nästintill utan innehåll. Den har jag använt just för att utvärdera om domännamn har tappat sin rankningsbetydelse. Detta är vad som händer i Google: Sökord: bio oil http://www.google.se/search?hl=sv&q=bio+oi...&meta=&aq=f&oq= Plats 3 av 22 200 000 träffar Sökord: biooil http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off...=S%C3%B6k&meta= Plats 3 av 441 000 träffar. Tur, skicklighet eller slump? -Döm själva... |
Du kan inte göra en sådan jämförelse när domänen och innehållet är nytt och nu kanske inte konkurrensen på de sökorden är enormt stor i Sverige. Domännamnet spelar dock givetvis fortfarande roll men är kanske inte lika högt värderat som tidigare i förhållande till andra, för besökaren långt viktigare, faktorer.
|
Jag kanske drar off-topic, men på tal om domännamn, jag har många gånger försökt köpa Sedo-parkerade sidor på felstavade domäner. Det har rört sig om några hundra besökare i månaden på sajterna enligt Sedo's egen statistik, som jag tänker styra om till egna sajter istället.
Även om man räknar med 50% annons-klick på dessa hundratal besökare så är det inte många dollar i månaden på de annonserna. De squatters jag fått motbud på har krävt otroligt höga summor för domänerna, ibland uppemot sex-siffriga belopp, för en måttligt traffikerad typo-domän. Både .se och .com. Det tycker jag är väldigt konstigt, på tal om domäners värde... så visst verkar det finnas en marknad om de håller sådana priser. |
Citat:
Dessutom är "Bio Oil" fras/produktnamn på engelska under .se-domän med svenskt innehåll. (inte speciellt optimalt m.a.o.) Om du tittar i sökresultaten så ser du att en hel del aktörer kämpar med näbbar och klor i serpen. Se även den betalda Adword-annonseringen inom detta sökord. Det var ingen slump att jag valde just den sidan/domännamn/sökord för att kontrollera/utvärdera ryktet på egen hand. Men, en sak ger jag dig rätt i. Det är en helt annan femma att ranka på sökord som: bil, banklån, eller poker. -Men då handlar det till stor del om nätverk, inlänkar och SEO-$, vilket är en helt annan sak. Jag har fler bra exempel på testsidor, men då börjar det lukta egenreklam och off-topic, så jag stannar här. -Min uppfattning är i.a.f. att domännamnet fortfarande har en stor betydelse för sökmotorplacering. *Edit: förtydligande |
Jo, visst är det world wide men nu var det den svenska konkurrensen jag tänkte på. Just bio oil kanske inte är de sökord som svenska företag väljer att optimera mot svenskar. Hur som helst går det inte att dra några slutsatser alls så länge domänen är ny.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson