Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förstahands kontrakt i Sthlm?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-25, 11:30 #11
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Apr 25 2008, 09:08
Vad spelar det för roll om det är marknadshyror, du kommer fortfarande att behöva 200.000 för att kompensera hyreshöjningen om du vill bo i Stockholmsregionen.
Om det hade varit marknadshyror i stockholm hade ju kunnat flytta när jag ville när som helst. Istället för en kö så hade hyresvärdarna uppsökt mig och visat fina foton på hyreslägenheter. Hyran hade varit lite högre men den största skillnaden är att det hade funnits insitatment för att bygga flera hyresrätter, att köpa loss flera fastigheter och göra hyresrätter av dem.

Rörligheten på bostadsmarknaden hade varit mycket större. Det är lättare att flytta och rörligheten på arbeta hade varit bättre. Folk skulle ta större risker och trivas bättre med de de gör. Som det är nu så vågar ingen flytta, ingen släppa sina kontrakt. Det gör det hela trögt och tråkigt. Men det blir ju rättvist... ja för vem egentligen?

För ungdommar som vill flytta hemifrån? Nej
För de som inte känner någon? Nej
För de som inte har 200 tkr att hosta upp för ett svart kontrakt? Nej
För de som har betalningsanmärkningar? Nej
För studenter som fått nytt arbete och är på väg att flytta till en ny stad? Nej
För den stackare som bott i andrahand i fyra år och inte vet var han eller hon ska bo om några dagar? Nej

Men det är ju rättvist för Skandiachefens dotter. Bor i tre rum och kök på Östermalm. Hon betalar 5000 kr i månaden för den lägenheten inkl 100 Mgbit. Stackars henne.

Vill man bygga bort köerna så ska man börja från andra hållet. Inför marknadshyror och bygg sen till hyrorna blir låga nog eller har riktade bostadsbidrag.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 11:54 #12
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Bara ett inlägg till!

Citat:
Om det hade varit marknadshyror i stockholm hade ju kunnat flytta när jag ville när som helst. Istället för en kö så hade hyresvärdarna uppsökt mig och visat fina foton på hyreslägenheter. Hyran hade varit lite högre men den största skillnaden är att det hade funnits insitatment för att bygga flera hyresrätter, att köpa loss flera fastigheter och göra hyresrätter av dem.
Du tror att hyrorna skulle va "lite" högre? och har man råd att betala en hög hyra kan du väl lika gärna köpa en lägenhet?

Jag håller med om att det med det kan bidra till fler lägenheter (men kanske inte i stockholm city).

Tycker för övrigt att alla hyror är överlag för dyra i sverige, det kan väl inte vara meningen att man ska betala 40-50% av sin inkomst bara för att bo.

Ps jag betalar ca 10% av min inkomst i hyra, det är lagom men då ingår även parkering ;-)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 12:26 #13
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Vill du bo i sunkig förort så är det inga problem att få första handskontrakt. Men det vill du kanske inte. Bäst på andrahandsuthyrningar är Bostaddirekt, har använt dem själv för att hyra ut i andra hand (och den lägenheten är såld nu). De har bra folk i sin kö, men man får vraka och välja noga bland socialfallen innan man hittar en pärla.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 12:38 #14
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Du tror att hyrorna skulle va "lite" högre? och har man råd att betala en hög hyra kan du väl lika gärna köpa en lägenhet?
Tillgång och efterfrågan sätter priset. Låt saker få kosta de de kostar. Det går inte att tro att saker och ting kommer bli billigare för att sätter ett pristak. Dolda kostnaderna är enorma för samhället och någon måse betala det.

"Hej, jag tycker datorer är för dyra. Låt oss sätta ett pris datorer. Max 1000 kr för en värstingdator. Då blir alla glada." - Vad tror du kommer händ då?

Bryssel har lägre hyror i sverige och marknadshyror. För där förungerar marknaden. Folk bygger bostäder för att det är lönsamt. Inga problem att få en hyresrätt även centralt.

Sunkig förort har jag inga problem med. Ge mig några bra förslag.
Oläst 2008-04-25, 12:58 #15
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Bryssel har lägre hyror i sverige och marknadshyror. För där förungerar marknaden. Folk bygger bostäder för att det är lönsamt. Inga problem att få en hyresrätt även centralt.
Skoj att du tar upp exakt samma exempel som dom visa på tv för några dagar sedan, istället för att tänka ut något själv.

Du kanske missade den delen där dom visade famlijer som knappt hade råd att bo över huvud taget?

Och jag fattar ju också att saker måste få kosta pengar, vilker jag också tycker lägenheter gör. Håller även med om att det är någon mänsklig rättighet att där man vill.

Dags att stockholm snrt bygger sin första skyskrapa?
Oläst 2008-04-25, 13:10 #16
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Du kanske missade den delen där dom visade famlijer som knappt hade råd att bo över huvud taget?
Debatten är i full gång. Det gillar jag. Att subventionera lyxboende till alla genom att sätta tak på hyran hjälper knappast de som har de sämst ställt på effektivast sätt. Vill man inte ha segration så sätt en tydlig synlig prislapp på det hela genom att ge riktad bostadsbidrag till de som är fattiga.

Alla som har en årsinkomst under 100 000 kr och bor på Östermalm får ett bostadsbidrag på 5000 kr i månaden.

Skillnaden är då att priset blir synligt och måste läggas in i budgeten. Det är mycket bättre att dölja kostnaden och låta de stackare som står utanför betala.

För övrigt skriver jag nu brev till 195 st fastighetsägare och funderar på hur mycket jag ska behöva hora för att få någonstans att bo.

Jag tycker synd om alla småföretagare som inte har råd med webbkonsulter och därför så tycker jag att priset för webbkonsulter ska sättas till 100 kr / h plus moms. Då blir det rättvist och jämnställt.
Oläst 2008-04-25, 13:43 #17
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
myapp: Haha, nej jag menade inte att kapa din tråd. Ville bara ha info över PM också ifall någon visste något bra sätt.

Citat:
Originally posted by JonathanS@Apr 25 2008, 08:42
Det är rätt så enkelt att få förstahandskontrakt hos http://www.wallenstam.se. Ett annat alternativ är att scripta https://bokabostad.stockholm.se/webuipublik...=Bostadssnabben. Där är det först-till-kvarn (först att anmäla intresse för en lägenhet) som gäller.
Jag flyttade själv från Västerås till Stockholm för knappt ett år sedan. Eftersom jag är uppvuxen på Värmdö (skärgården) så ville jag fixa en lägenhet där. Genom http://www.varmdobo.se lyckades jag få kontrakt på en lägenhet långt ut som fan (Stavsnäs), men samtidigt ställde jag mig i deras interna bostadskö. Nu kommer jag få kontrakt på en lägenhet i Gustavsberg (ca 20 min från stan) vilken dag som helst.
JonathanS: På Bostadssnabben är det bara en massa lägenheter som ingen vill ha.. finns inget "bra" där.
Intressant det där med att du först flyttade in i Wallenstams lägenheter, och sedan använde dig av deras interna kö för att få en bättre bostad? Ifall jag förstog det rätt.. smart
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 13:57 #18
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Jag tycker synd om alla småföretagare som inte har råd med webbkonsulter och därför så tycker jag att priset för webbkonsulter ska sättas till 100 kr / h plus moms. Då blir det rättvist och jämnställt.
Det kan du lätt vända på, kul att betala 5000:-/h för en webbkonsult för han måste va så dyr för att ha råd med hyran...
Oläst 2008-04-25, 14:38 #19
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by Alper@Apr 25 2008, 12:43
Intressant det där med att du först flyttade in i Wallenstams lägenheter, och sedan använde dig av deras interna kö för att få en bättre bostad? Ifall jag förstog det rätt.. smart
Njae, jag har en lägenhet hos Värmdö Bostäder (och använder deras interna kö för en bättre lägenhet). Att få en bra lägenhet på Värmdö, genom den publika bostadskön, tar vanligtvis flera år annars. B)
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-25, 15:05 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Sollentunahem gav mig förstahandskontrakt efter ett halvår. Kön är gratis.
Kötiden i Upplands Väsby är inte heller så farlig, men kön kostar och Väsbyhem är lite si och så att ha att göra med.

Sollentuna är nära Kista. De har en "bostadssnabb" som brukar ha lägenheter i Helenelund - tio minuters promenad till Kista centrum.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017