Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa länkar = SEO/PR-fusk?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-24, 15:32 #11
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Jag håller med hubbert, för han gillar hundar. Hehe...

Du knep en och annan poäng i inlägget. Det är som du skriver inte lätt för en sökmotor att avgöra vad som är köpt/bytt eller skapat.

Speciellt inte eftersom SEO-företagen ibland (oftast?) använder sig av "spökdomäner" som ej kan kopplas ihop med deras officiella domäner.

Ett annat bra exempel är den våldtäkt som sker i s.k. sitemaps så fort en SEO-nisse har varit framme. (Länkar till andra SEO-kunder, mm) Det kan rimligtvis ingen sökmotor heller kontrollera.

P.S.
Det är bara Hard Core WN:are som sitter här mitt under Kalle Anka på julafton, det borde vi premieras för.

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-24, 15:47 #12
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Vår Jack Russeltik Emma hänger fortfarande med 14 1/2 år gammal.
Men iof i princip kan jag hålla med dig om att förfaringsätten inom optimering har gått långt. Men det är som med kapprustningen inom världen. Om dina konkurrenter gör det. Så vad är det alternativ, köra som vanligt och hamna långt ned i serpen eller "upprusta" själv?

God Jul förresten pitbull.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-24, 21:26 #13
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
På mässan i Chicago sa Google själva att de inte var emot köp av länkar, bara köpa av länkar för att manipulera Pagerank.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-24, 22:15 #14
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
hubbert: Jag ser din och hubberts poäng. Det är sant att det kan vara svårt att avgöra. Tror dock att många sidor som säljer länkar delar på en del attribut, såsom exempelvis att länkarna exempelvis ligger långt nere i en egen div, skiljt från resten av innehållet. Lite text runtomkring.

Då lär länkar som ligger mitt i en artikel ges betydligt högre värde. Men visst lär man Ändå kunna köpa till sig PR genom att helt enkelt "bruteforca" sig till den, många bäckar små. Så länge som tillväxten sker naturligt/exponentiellt bara.

end: Nja, inte många som köper länkar bara för länkens skull och skiter i sin SERP-rank. Eller, där missar jag ett viktigt område, annonsering. Och då kör ju google med Adwords/Adsense. Så klart som den att de inte har något emot den sortens köp av länkar
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-25, 02:15 #15
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Originally posted by pitbull@Dec 24 2006, 00:10
Jag anser på fullt allvar att köp och försäljning av länkar inte är någonting annat än SEO/PR-fusk. Bra sidor med bra innehåll får den länkning, PR eller sökmotorplacering som de förtjänar av egen kraft. (Det borde i alla fall vara så.)
Förstår hur du tänker ... men fusk är det ju inte ... "cash is king" i affärsvärlden.
Målsättningen med alla sidor är ju att man skall tjäna pengar också, för att sedan ännu mer investera i produktutveckling och marknadsföring.
SEO och PR gratis eller ej gratis är inget fusk. Gratisslänkar eller eget optimeringsarbete behöver inte vara bättre än att köpa tjänsterna.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-25, 17:01 #16
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Att köpa textlänkar & banners för att marknadsföra sig är absolut inget fel enligt googles syn, det sade bl a Adam Lasnik på SES Chicago. Men köper man länkar bara i syfte att få högre pagerank och ranking så är man fel ut, det gillar inte google. Vill ni ha mer utförliga tips får ni maila mig
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-01, 20:13 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Bästa länkarna du kan få som webbutik är från olika forum. Eller från hemsidor. Är väl knappas särskilt vanligt med länkar från privata hemsidor längre av vanliga privatanvändare, som det var för några år sedan. Förstår inte alla som måste köpa inlänkar. Jag har inte lagt ner endastekrona på att köpa inlänkar, utan har optimerad min webbutik så att google skall ha lätt och indexerat sidan.

Seda gjort lite sitemaps, som jag har skicka in via google webmaster verktyg. Jag kommer dock göra en specialgrej framöver, som jag har sett att en del amerikanska websajter kör med, men detta är bara för underlätta för kunderna att hitta mina produkter, när dom söker
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 04:10 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
(Att skapa en ny tråd för detta ämne kändes inte så upphetsande så jag hakade på en två år gammal dito....)

Om inte förr så är Google mycket tydliga med vad de anser om köpta länkar/betalda länkar (ref: https://www.google.com/webmasters/tools/pai...paidlinks?hl=sv ):

Citat:
Rapportera betalda länkar
Rapportera betalda länkar
Hjälp oss att upprätthålla kvaliteten på Googles sökresultat.
Vi arbetar på att returnera de mest relevanta resultaten för varje sökning vi gör. Därför uppmuntrar vi webbplatsansvariga att göra innehållet enkelt och lättfattligt för både användare och sökmotorer. Tyvärr har inte alla webbplatser användarnas bästa för ögonen. Vissa webbplatsägare försöker "köpa högre PageRank™" genom betalda länkar till sina sidor. Att köpa länkar för att förbättra PageRank-bedömningen är en överträdelse mot våra kvalitetsriktlinjer.

Google identifierar betalda länkar på ett antal sätt, som inbegriper algoritmiska metoder. Vi tar också gärna emot information från våra användare. Om du känner till en webbplats som köper eller säljer länkar vill vi veta det. Fyll i fälten här nedanför. Vi undersöker dina uppgifter och använder dem för att förbättra den algoritmiska identifieringen av betalda länkar.

Rapportera betalda länkar Hjälp Läser in...

Webbplats som säljer länkar:

Webbplats som köper länkar:

Ytterligare information:

Vi uppskattar att du tar dig tid att hjälpa oss att förbättra vår tjänst för andra användare runt om i världen. Genom att hjälpa oss att upptäcka brott mot våra kvalitetsriktlinjer sparar du tid, möda och kraft åt miljontals människor.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 20:45 #19
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Det känns som att köpa länkar är ganska lugnt, medan sälja är en värre handling om den enda(största) försäljningsfaktorn är PR.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 21:00 #20
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Nov 18 2008, 21:45
Det känns som att köpa länkar är ganska lugnt, medan sälja är en värre handling om den enda(största) försäljningsfaktorn är PR.
Det kan ju rent logiskt inte vara skadligt att köpa inlänkar så tillvida att man rasar eller riskerar att slängas ut ur indexet för annars så kan man ju lätt jävlas med sina konkurenter med att just köpa tveksama inlänkar till konkurenten för att sedan anmäla det till Google.

Men en ekonomisk skada blir det ju om man som köpare betalar för en effekt som Google nollade ut då de kände till länknätverket och manuellt nollade värdet så frågan är om inte köparen ändå har största risken.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017