FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kastade in en liten fackla i en annan tråd helt utan respons.
Därför provar tar vi det här, där ämnet hör hemma. Jag anser på fullt allvar att köp och försäljning av länkar inte är någonting annat än SEO/PR-fusk. Bra sidor med bra innehåll får den länkning, PR eller sökmotorplacering som de förtjänar av egen kraft. (Det borde i alla fall vara så.) Vad är det för mening med att lägga ner tid och kraft på kod, struktur och innehåll om man kan köpa en sökmotorplacering eller en pagerank? Jag är rädd för att detta kommer att resultera i en allmän kvalitetsförsämring på sikt eftersom man alltid kan köpa sig fri från sina brister. Vilka är era åsikter? /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Att man skall göra en riktig on-page optimering OCH skaffa inlänkar.
Det är som att köpa reklamplats på en pelare i stan, ingen säger att alla de butiker du ser reklam för har bra produkter eller är bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ok Wojt, men jag gör en viss skillnad i att skaffa inlänkar (genom samarbete och spontana länkningar) och att köpa länkar. Du gör ingen skillnad av detta utan ser det som reklam?
/S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Vem har sagt att man inte kan kombinera alla metoder?
Givetvis är samarbete och relevanta länkar mycket bättre. Köpta länkar är reklamplats. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ok, köpta länkar är reklamplats... Med den lilla skillnaden att köpta länkar oftast motiveras med bättre sökmotorplacering och pagerank. - Som i sin tur ger fler besökare/trafik.
Reklam (banners och textlänkar) handlar för det mesta om en viss produkt eller tjänst som marknadsförs under en viss period, här pratar vi om att störst plånbok vinner i serpen, och det är väl det som jag inte är riktigt sams med. Jaja, kom inte och gråt sedan när alla spammande pokersiter och viagraförsäljare har köpt sina platser och tagit över sökmotorerna och du får gå till sidan 93 för att hitta Hasses Kakel AB. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Haha, men vad är skillnaden från verkligheten? Den som har störst plånbok vinner julhandels kunder också.
![]() "verkligheten" offline alltså. Inte cyberspäjs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo, det är sant. Men även om man är maktlös och inte kan förändra tingens gång, så behöver man inte tycka att det är moraliskt/etiskt rätt att kunna köpa sina placeringar.
En del av sökmotorernas riktlinjer blir till viss del helt meningslösa/verkningslösa och vilda västern-mentalitet råder. Det är som det är med länknasare och quick-and-dirty-seo. Och jag som alltid har levt i illusionen att Internet är någonting rent och vackert... ![]() God Jul! (klockan är nu 24/12) /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kom ihåg att köpte länkar går emot Googles vision för PR. Därför lär Google bekämpa dem med diverse algoritmer. Egentligen kan de inte vara allt för svårt att hitta 80% av alla malplacerade köpta länkar, särskilt om de ligger på helt orelaterade sidor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kanske är naiv, men jag tror ändå på att bäst innehåll vinner i längden.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om länkarna ligger på orelaterade sidor eller inte har inte så stor betydelse, rent principiellt är det samma sak enligt pitbulls utgångsresonemang. Att en relaterad länk är bättre ja, men det förändrar inte principen.
Sedan arbetar en del med att skapa "relevanta sidor" för de länkar som placeras där. Så de länkarna som finns där är då inte malplacerade... men de är generellt dyrarare än andra länkar. Men å andra sidan om man börjar titta på köpta länkar så skall likväl länkbyten placeras i samma kategori. Syftet där är i många fall (de flesta?) att förbättra den egna sidans placering. Så om man säljer eller byter länkar är likvärdigt om syftet är att höja sin egen sidas placering. I samma kategori skall då också egna sidor som är skapade enbart för att pusha upp andra egna sidor placeras. Nu börjar det bli lite svårt att avgöra vad som är naturligt länktillväxt eller inte om man väger in alla dessa faktorer. För att Google skall kunna avgöra vad som är köpt/bytt/skapat i syfte att enbart höja en sidas placering krävs att de känner till det bakomliggande syftet. Hur skall exempelvis Hasses Kakels länksida bedömmas om det finns länkar som går till hans frus företag Mias kakbod, fotbollsklubben Bollen, där han är tränare? Wojt har en poäng i det han skriver, skall man göra ett bra optimeringsarbete behöver man arbeta med både on page och inlänkar för att uppnå det bästa resultatet. Arbetar man med SEO är det kunden som är uppdragsgivare inte Google, MSN, Yahoo, etc. Sedan gäller det att se till att man håller sig inom ramarna och inte tar till metoder som kan riskera kundens placering. Edit: Bäst innehåll, mycket subjektivt Jonny. Dessutom om du skapar en ny sida med "bäst innehåll" där konkurrensen är en miljon sidor. Hur skall folk få rätt på det? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|