Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Återinförd värnplikt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-10-29, 00:43 #1
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jag gjorde själv värnplikt vid milennieskiftet när det var i allra högsta grad frivilligt. Jag ångrar ingenting och även om det kändes pissigt att krypa i leran så minns man de bra delarna och givetvis växte man som människa. Jag tror ärligt talat inte någon som gjort lumpen kan säga emot mig. Faktiskt - hur mycket de än avskydde det.
WORD!!

Faktum är att om man hade bra inställning på mönstringen så hade man större chans att få bättre placering. Det var mina vänner som hade en negativ inställning som blev placerade på meningslösa tjänster. Även om du är vapenvägrare så finns det tjänster inom militären som är icke-kombativa.....typ kock, chaufför, sjukvårdare....alla typer behövs för att driva ett bra försvar.

Jag känner mig priviligerad att ha gjort värnplikten i Sverige. Jag ser mest fördelar med värnplikt. Å andra sidan kan jag se förklaringen till att satsa på elitstyrkor och hemvärnet istället för värnplikt. Dock, vilken modell svenska regeringen bestämmer sig för, så får de se till att det är väl finansierat.

Senast redigerad av amagab den 2014-10-29 klockan 00:45
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-30, 11:54 #2
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Hade dom velat visa styrka hade dom redan skjutit ner lite ryska plan när dom krängt luftrummet.
F-n vad taskigt av ryssarna att kränga vårt luftrum. Undrar hur mycket det är värt...?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 17:44 #3
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Definitivt bra, då nuvarande personalförsörjningssystem inte fungerar. Det vi har idag innebär bara att de som sitter och spelar CoD söker, vilket leder till dåliga soldater.

Ett system med värnplikt på 10-12 månader (till skillnad från 3 som GMU är idag) där man handplockar de bästa till anställda bataljoner efteråt (liknande Norge) skulle vara ett stort lyft.

Senast redigerad av CotopaXi den 2014-10-28 klockan 17:51
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 19:04 #4
nim nim är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2014
Medlem

Patrik: Du missar nog att Sverige hade ett av världens bästa försvar för 15 år sedan.
Vi har varit en militär stormakt. Ryssland var imponerade av våra fältjägare.

Vi har ubåtsklass Gotland som USA har haft svårigheter att hitta i samband med övningar. Dom lånade alltså vår ubåt i 2 år utan att hitta den inom övningsområdet.

Värnplikt skulle vara ett stort lyft för Sverige. Få lite fason på snorungarna som springer och dräller på gatorna. Att lära sig att lyda order är något väldigt många saknar idag.
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 19:06 #5
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
WORD! (10 tecken)

Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Värnplikt skulle vara ett stort lyft för Sverige. Få lite fason på snorungarna som springer och dräller på gatorna. Att lära sig att lyda order är något väldigt många saknar idag.
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 19:13 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Där är ett argument för... Det tar jag till mig.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 19:57 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Citat:
Patrik: Du missar nog att Sverige hade ett av världens bästa försvar för 15 år sedan.
Vi har varit en militär stormakt. Ryssland var imponerade av våra fältjägare.

Vi har ubåtsklass Gotland som USA har haft svårigheter att hitta i samband med övningar. Dom lånade alltså vår ubåt i 2 år utan att hitta den inom övningsområdet.

En gång i tiden ja, men kostade väldigt mycket mer då. Sedan har utvecklingen av vapen och krigsmateriel ökat extremt. Sedan helt annan syn med, många länder som Kina och Ryssland. Även USA för den delen har mer hjärntvättade soldater och kan offra mer soldater utan bry sig. Även storlek till befolkning gör andra länders arme större.

Visst kan man använda värnplikt för uppfostra lata ungdomar, men hade ju krävs 100% av alla ungdomar då för få bättre värde. Åt andra sidan hade jag nog inte velat ha svenska ungdomar med vapen
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 22:17 #8
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Och varför ska jag, som välartad och skattebetalande "snorunge" tvingas att vara SLAV (du kan inte rimligen förneka att detta är slaveri) för att andra i min åldersgrupp bär sig illa åt ute på gatorna? Om någon åtgärd ska vidtagas så är det att ta bort bidragen.

Hur hade det låtit om en majoritet tvingade pensionärer att springa ut och leka krig? Fullt lika legitimt - vi är en majoritet som röstar om vad en minoritet ska göra minst 8 månader under följande år.

Citat:
Jag gjorde själv värnplikt vid milennieskiftet när det var i allra högsta grad frivilligt. Jag ångrar ingenting och även om det kändes pissigt att krypa i leran så minns man de bra delarna och givetvis växte man som människa. Jag tror ärligt talat inte någon som gjort lumpen kan säga emot mig. Faktiskt - hur mycket de än avskydde det.
Har ingenting emot att de som nu känner för att offra sig ställer upp och kryper i lera, men att tvinga folk känns helt absurt till och med för att komma från Sveriges Castrokramare.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 23:07 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Och varför ska jag, som välartad och skattebetalande "snorunge" tvingas att vara SLAV (du kan inte rimligen förneka att detta är slaveri) för att andra i min åldersgrupp bär sig illa åt ute på gatorna? Om någon åtgärd ska vidtagas så är det att ta bort bidragen.
Slaveri? Nej det kallas värnplikt och något du får betalt för. Du får tre mål mat om dagen. Alltså inte svält.

Dom jag vet har gjort lumpen ångrar det inte idag, utan snarare så skulle dom vilja göra om det med en annan inställning.

Samtidigt får du kunskap för livet och en utbildning. Tre från min klass i gymnasiet gjorde lumpen. Idag är en stridspilot i Kallinge ( Karlskrona ), en är mekaniker på SAAB i Linköping och en officerare i Stockholm. Jobb dom fick fastän dom inte ville göra mönstringen i gymnasiet. Idag stormtrivs dom på sina jobb vilket ett antal andra inte gör kan jag säga.
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 23:46 #10

Citat:
Slaveri? Nej det kallas värnplikt och något du får betalt för. Du får tre mål mat om dagen. Alltså inte svält.

Dom jag vet har gjort lumpen ångrar det inte idag, utan snarare så skulle dom vilja göra om det med en annan inställning.

Samtidigt får du kunskap för livet och en utbildning. Tre från min klass i gymnasiet gjorde lumpen. Idag är en stridspilot i Kallinge ( Karlskrona ), en är mekaniker på SAAB i Linköping och en officerare i Stockholm. Jobb dom fick fastän dom inte ville göra mönstringen i gymnasiet. Idag stormtrivs dom på sina jobb vilket ett antal andra inte gör kan jag säga.
Så du menar det är okej hämta en svart person från Afrika och att det inte räknas som slaveri så länge man ger den mat?

Om folk frivilligt vill göra värnplikt är en sak men ha lagstiftning med tvång är helt annan sak.

Visst viss utbildning i överlevnad och skydd är väl kanske inte fel, men principen är utbildning i att döds folk i grunden.

Men är typiskt killar som kan tycka om leka med vapen och kriga. Sedan hur många tror du faktiskt hade frivilligt ställt upp att försvara landet om det hade blivit verklighet? Helt annan sak leka låtsaskrig i sandlådan.

Möjligtvis delar av SD som hade kanske tyckt det varit värt skydda Sverige som land på den nivån.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017