FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Mamman har väl ansvar över sin dotter, inte leverantören.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Precis. Bara för att man är minderårig så är man väll inte laglös. Har inte satt mig i samma situation själv men är väldigt nyfiken på vad som händer nu. Måste mamman anmäla sin dotter för att inte själv behöva betala varan?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför kan hon inte bara returnera produkten till dig om de nu inte vill ha den? Då borde det hela vara löst för er bägge utan en massa tjafs?
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När jag jobbat med konsultuppdrag så har jag haft en direkt personlig kontakt med kunden. Men jag har gått på nitar ändå. Man får helt enkelt räkna med vissa kundförluster (alldeles oavsett om det är kredit-, bedrägeri, transportskade- eller andra förluster). Dra lärdom, ta fram lagom åtgärder och ta kalkylerade risker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Trodde bara att du visste hur en ID-koll funkar på nätet i Sverige, eftersom du uppmanade alla att göra en sådan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag tycker det är en styggelse att hela samhället är uppbyggt på att försäljning ska ske på kredit. Varför då egentligen? Det låser massor med kapital för företagen och exponerar företagen för helt onödiga risker. Samtidigt så kan en privatpersons ekonomi förändras under kredittiden så risker som inte fanns vid köpet kan uppstå innan betalningen ska ske. Det är vanligt för personer som lever på marginalen. Dessa personer kan vara helt utmärkta kunder om man bara låter bli att sälja på kredit till dem. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-10-10 klockan 07:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Skyller hon igen på dottern så medelar du dem båda att du kommer driva ärentet till tingsrätten på dottern för urkundsförfalskning. Även som mindrigårig är det straffbart och hon kan dömas till samhällstjänst m.m. Det är lite kolera eller pest över problemet för mor och dotter, mamman hänvisar till dotter som har gjort det, men som föräldrar har vi ett ansvar som vi inte kan I en tingsrätt smita undan, utan blir betalningsskyldig. (jag resarverar mig från att lagarna har ändras sedan jag flyttade från Sverige) //Lennart |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Dessutom är en person som inte är straffmyndig inte åtalbar. Men även personer som är mellan 14-17 år hanteras med silkeshandskar. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-10-10 klockan 18:30 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|