Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Först vil jag säga att jag inte heller förespråkar kreditförsäljning. Här i USA skulle jag inte ens tänka tanken att erbjuda faktura mot privatkunder.
Trodde bara att du visste hur en ID-koll funkar på nätet i Sverige, eftersom du uppmanade alla att göra en sådan.
|
Om du har en kortbetalningsmöjlighet online så man måste ange CPV-kod och liknande, vissa banker har även onlinelösenord (tror SEB har det) så när jag handlar på distans måste jag ange kortets "lösenord", då betalar du i förskott och får en hyfsad "ID-koll" (inte helt 100 procent säker men något bättre i alla fall).
Jag tycker det är en styggelse att hela samhället är uppbyggt på att försäljning ska ske på kredit. Varför då egentligen? Det låser massor med kapital för företagen och exponerar företagen för helt onödiga risker.
Samtidigt så kan en privatpersons ekonomi förändras under kredittiden så risker som inte fanns vid köpet kan uppstå innan betalningen ska ske. Det är vanligt för personer som lever på marginalen.
Dessa personer kan vara helt utmärkta kunder om man bara låter bli att sälja på kredit till dem.