FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men bokföring måste ske dagligen om man ska följa lagen, sen är det många som inte gör det ändå.... men det är ju upp till var och en. Du behöver ju ha verifikationerna utskrivna och insatta i en verifikationspärm i datumordning. Kommer det en skattmas på besök så gäller det att man har alla papper i ordning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
|
Citat:
Att bokföra varje dag kan vara bra men jag skulle nog säga att det är effektivare att bokföra kanske varje fredag eller något liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Att bokföra varje dag är väldigt inneffektivt för en ny företagere som har någorlunda få verifikationer per vecka / månad. Dock rä det ju givetvis det bästa om man kan hålla bokflringen up to date hela tiden.
Säger verkligen lagen varje dag? Det är väl mer en "man bör". Vet dock att jag också läst senast dagen efter typ :P Jag kör numera Avendos online bokflöring med direktkoppling till min bank. Detta gör att man kan bokföra så länge man har tillgång till internet. detta underlättar i så fall att bokföra varje dag om man nu skulle vilja det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Skatteverket säger väl att det ska ske skyndsamt. Vad det betyder är kopplat till antal transaktioner och omsättning, påstår jag. Det betyder inte att det generellt sett måste ske varje dag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men åter till dig Dakota. Har du funderat kring hur du tänker göra?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag undrar dock vad som händer om man som ägare av ett AB skulle bosätta sig en längre period, kanske mer eller mindre permanent, i ett annat land? Går det fortfarande att styra bolaget som vanligt och visst sker skattningen och driften på svenska lagars grunder då aktiebolaget finns i Sverige? Jag är ung nu men har absolut funderat på att bo något år utomlands när jag blir äldre. Undrar också om det har någon betydelse om man bosätter sig i ett utomeuropeiskt land som t.ex Kanada eller Thailand? Jag har också en annan fråga gällande bokföring: I nuläget betalas pengarna ut till mig som lön. Skulle jag äga ett företag/ett bolag så skulle jag kunna fakturera företaget som tillhandahåller tjänsten och då få de intjänade pengarna betalt via faktura. Det jag då undrar är om man ska bokföra endast faktureringen till företaget, eller varenda köp av kunderna som gick via företaget jag fakturerar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
Tänk på att du bör byta från lön till bolag så fort som möjligt för du kan inte backa löneutbetalningarna. När du får in pengarna i ditt eget bolag så bestämmer du själv n'är du vill ta ut lönen. den del som du låter vara kvar i bolaget blir kvar där tills du bestämmer något annat. Du får mycket bättre kontroll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Företaget får köpa allt det behöver för sin verksamhet och får då göra avdrag för dessa kostnader i bolaget. Det behöver bara skatta för det resultat som blir kvar i bolaget på boksutsdagen efter att man först gjort avsättningar till periodiseringsfonden. Det om slutligen blir kvar efter att alla skatter och löner är betalda blir vinsten. Det är inget fulknep att företaget köper saker till sin verksamhet för oskattade pengar, det är så det ska gå till. Och det är i princip du själv som avgör vad föetaget behöver (med visst omdöme).... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|