Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell och support (utflyttad OT)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-01, 15:17 #11
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Webbhotell satsar mycket på att vara billiga eftersom kunderna oftast inte vill betala mer för bra support, åtminstone inte förens de stöter på svåra problem.

Att kräva att personalpersonalen ska lägga ned flera timmar på att lösa ett problem bara för dig när du betalar under 50kr per månad är ju oftast inte rimligt, vissa gör det dock ändå ibland(det beror i många fall på hur man är som kund). Det kommer ju då ta många år innan man kommer i närheten av att göra vinst på den kunden så ur ett ekonomiskt perspektiv är det ju bättre att skicka alla krävande kunder till en konkurrent. Givetvis ska man kunna få hjälp med de problem man har, men man måste ställa det i paritet med vad man betalar för man får faktiskt vad man betalar för som med det mesta annat. Att ställa massa krav för en tjänst man endast betalar en struntsumma för är inte rimligt. Köp en riktig managed hosting-tjänst med prioriterad support i så fall. Men då snackar vi tusenlappar istället för tior.

Vill man ha personlig support och inte är en viktig kund får man helt enkelt välja ett webbhotell som satsar på just detta, men då måste man ju vara medveten om att prislappen blir en helt annan.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-11, 10:16 #12
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Webbhotell satsar mycket på att vara billiga eftersom kunderna oftast inte vill betala mer för bra support, åtminstone inte förens de stöter på svåra problem.

Att kräva att personalpersonalen ska lägga ned flera timmar på att lösa ett problem bara för dig när du betalar under 50kr per månad är ju oftast inte rimligt, vissa gör det dock ändå ibland(det beror i många fall på hur man är som kund). Det kommer ju då ta många år innan man kommer i närheten av att göra vinst på den kunden så ur ett ekonomiskt perspektiv är det ju bättre att skicka alla krävande kunder till en konkurrent. Givetvis ska man kunna få hjälp med de problem man har, men man måste ställa det i paritet med vad man betalar för man får faktiskt vad man betalar för som med det mesta annat. Att ställa massa krav för en tjänst man endast betalar en struntsumma för är inte rimligt. Köp en riktig managed hosting-tjänst med prioriterad support i så fall. Men då snackar vi tusenlappar istället för tior.

Vill man ha personlig support och inte är en viktig kund får man helt enkelt välja ett webbhotell som satsar på just detta, men då måste man ju vara medveten om att prislappen blir en helt annan.
Jag kan inte begripa det här resonemanget. Varför skall ett företag kunna sätta en låg prislapp på sina tjänster/produkter och sedan säga... "Vadå? det borde du väl ha fattat att det skulle vara skitgrejjer/fattas saker/inte finnas support/gå sönder mitt på motorvägen/ramla ner!"

Vad är det för dj*la resonemang rent ut sagt. Säg då att du får skitsupport för att du bara behöver betala så här lite pengar. Vi vill gärna ha dig som kund till denna skitsumma men du får inte räkna med att något funkar!

Jag tycker inte alls att man skall kunna räkna med att fallskärmen inte fäller ut för att man betalade mindre för den på MAXI. Köper man en billig fallskärm även på MAXI så skall man kunna räkna med att den gör det en fallskärm skall göra. Samma med webhotell. Då får de väl för fa* ta så mycket betalt som de behöver alternativt ha olika prisnivåer beroende på hur mycket support man vill ha'.

Att - som i detta fallet - jag skulle begripit att supporten var dåligt påläst (Vi har prisbelönad support! - Skriker Binero ut) Då skulle jag ha fattat att den var okunnig i hur deras häftiga lastbalanserare påverkar ASP som de också menar att de har fullt stöd för! Rent ut sagt löjan att tycka att kund i detta läget skall begripa att det på något vis är mitt fel för att jag valde ett billigt hotell med massa fina utmärkelser.
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-11, 10:51 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Jämförelsen med en fallskärm var väl ändå ganska irrelevant Du får snarare jämföra med "supporten" på MAXI och den är ganska så usel, åtminstone där jag handlar. Man får leta efter personal om man inte handlar på arbetstid, varor är slut titt som tätt, kassorna krånglar rätt ofta, korgarna är ofta slut... Om man som företag hävdar att ens verksamhet suger så är man bra korkad Jag tycker du bör glömma din upplevelse med Binero en gång för alla och gå vidare. Allt går inte alltid precis som man vill, man får göra det bästa av situationen. De allra flesta kunder hos Binero är trots allt nöjda med den prisvärda produkten, du får inte glömma bort att du är EN kund som kör gammal ASP. Ytterst få råkar ut för sådana problem.
Oläst 2012-10-11, 12:05 #14
Medlem

Medlem

Vad som är irrelevant är att det verkar vara okay att man som företag kan utlova vad som helst men sedan ligger det hos kund att veta vad det är man kan förvänta sig.

Varför skall det bli norm att man kan förvänta sig si och så dålig kvalitet om något kostar si eller så. Hur vet man som lekman var si ligger och var så ligger. (Läs in vad du vill i si eller så eftersom du hade problem med fallskärmsjämförelsen)

Varför kan det inte vara så pass hederligt att man säger att man utlovar si och då kan kund förvänta sig si oavsett hur mycket kund betalar. Här får man anta att företaget som erbjuder si anser att de kan stå för si med kostnaden x. Jag anser fortfarande att man skall kunna förvänta sig si och tro att företaget som erbjuder si har ekonomi att klara detta som de erbjuder. Hur skall jag kunna veta vad de har för ekonomi eller hur de har tänkt sig i sin marknadsföring. Varför skall jag behöva bry mig om det?

Jag vill ha si, hittar ett företag som erbjuder si till en för mig kostnad som jag tycker är okay. Då skall jag alltså, enligt vissa här på forumet, besitta så pass stor kunskap om både detta företaget, branschen som helhet och en helt massa annat såsom marknadsföringskostnader, löner och annat ointressant för att göra bedömningen att "de erbjuder nog inte si egentligen, de luras nog bara, här vågar jag inte tro att jag får si. jag får nog gå till ett annat si-bolag?"

Har jag uppfattat detta korrekt?

Och, ja, jag har gått vidare. Detta är rena reflektioner då jag känner att jag borde veta hur detta funkar rent allmänt eftersom jag uppenbarligen har alldeles för naiv syn på webhotellsbranschen som tycker att man kan kräva att de står för vad de faktiskt skriver.

Senast redigerad av Nilsson den 2012-10-11 klockan 12:08
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-11, 13:24 #15
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Läs avtalet och vad som ingår i tjänsten, det är det som gäller.

Man accepterar inte ett avtal om man inte vet vad som gäller för tjänsten juridiskt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-12, 08:58 #16
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Vad som är irrelevant är att det verkar vara okay att man som företag kan utlova vad som helst men sedan ligger det hos kund att veta vad det är man kan förvänta sig.

Varför skall det bli norm att man kan förvänta sig si och så dålig kvalitet om något kostar si eller så. Hur vet man som lekman var si ligger och var så ligger. (Läs in vad du vill i si eller så eftersom du hade problem med fallskärmsjämförelsen)

Varför kan det inte vara så pass hederligt att man säger att man utlovar si och då kan kund förvänta sig si oavsett hur mycket kund betalar. Här får man anta att företaget som erbjuder si anser att de kan stå för si med kostnaden x. Jag anser fortfarande att man skall kunna förvänta sig si och tro att företaget som erbjuder si har ekonomi att klara detta som de erbjuder. Hur skall jag kunna veta vad de har för ekonomi eller hur de har tänkt sig i sin marknadsföring. Varför skall jag behöva bry mig om det?

Jag vill ha si, hittar ett företag som erbjuder si till en för mig kostnad som jag tycker är okay. Då skall jag alltså, enligt vissa här på forumet, besitta så pass stor kunskap om både detta företaget, branschen som helhet och en helt massa annat såsom marknadsföringskostnader, löner och annat ointressant för att göra bedömningen att "de erbjuder nog inte si egentligen, de luras nog bara, här vågar jag inte tro att jag får si. jag får nog gå till ett annat si-bolag?"

Har jag uppfattat detta korrekt?

Och, ja, jag har gått vidare. Detta är rena reflektioner då jag känner att jag borde veta hur detta funkar rent allmänt eftersom jag uppenbarligen har alldeles för naiv syn på webhotellsbranschen som tycker att man kan kräva att de står för vad de faktiskt skriver.
Du verkar vara väldigt mån om att utmåla webbhotellsbranschen som något unikt där allt går ut på att lura kunden. Känns både tråkigt och felaktigt.

Vart går egentligen gränsen mellan kundens ansvar och leverantören? Handlar det alltid om att leverantören ska gå kunden tillmötes eller finns det någonstans en gräns där även kunden har ett ansvar?

Jag kan ta mig själv som exempel, jag sitter på ett 24 mån abonnemang hos NET1 som jag skulle vilja avsluta. När jag skaffade det i februari funkade det bra men nu är det helt värdelöst, knappt så att man kommer in på wn.se. Mailade deras kundtjänst och förklarade detta och bad även att få avsluta. Fick svar tillbaka att det var tråkigt att det inte fungerade för mig men att jag hade haft öppet köp 1 månad och efter det gäller det avtal jag tecknat. Självklart känns det riktigt surt att betala 299:- i månaden i dom 16 månader som är kvar, men det är ju så det fungerar, har man tecknat ett avtal så har man. Det fungerar inte att hela tiden påstå att det är dålig kundvård att inte släppa avtal och liknande, man har ett ansvar från båda håll och därför får betala mitt abonnemang och se glad ut, jag kan inte heller påstå att NET1 är ett dåligt företag pga detta då jag var fullt medveten om vilket avtal det var jag tecknade.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-12, 10:04 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Du har nog en lite för naiv syn överhuvudtaget. Det är få produkter som är så fantastiska som de framställs i reklamen Oavsett vilka produkter man arbetar med i sitt företag - versionshantering, webbhotell, bilar eller smink - så stöter man på problem då och då. Att lösa alla sådana på bästa sätt är en del av företagandet helt enkelt. Att stå och stångas mot en vägg är sällan särskilt givande.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017