Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skydd mot scraping

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-20, 09:47 #11
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Om du vill ta reda på vem det är så kan du införa identifierbar information i datat när du misstänker att någon håller på att skrapar. På det sättet kan du sedan förhoppningsvis spåra informationen och genom t,ex katalogskyddet kan man sedan lagföra denna.
Katalogskyddet skulle skydda mot att tillskanska sig informationen från en offentligt tillgänglig katalog utan att återpublicera den? Låter helt fel i mina öron ...

I övrigt tycker jag dock att du hade bra frågeställningar till TS, eller egentligen till TS kund.

För mig handlar detta bara om sund konkurrens. Det tror jag även TS kund skulle förstå om man gav exempel där det inte fanns massa tekniska omständigheter och möjligheter. Tekniken gör en blind för sunt förnuft ibland, det tror jag de flesta känner igen sig i om man tänker efter.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 11:18 #12
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Coredev, har någon någonsin kunnat hävda katalogskydd och vunnit ett mål i rätten när det handlar om prissättning? Det känns ganska långsökt, även om konstigare saker har hänt
Förmodligen inte, katalogskyddet är en i sammanhanget gammal lag som egentligen fokuserar mer på återpublicering än att uppgifterna används internt. En annan sak är att det lär vara svårt att hävda att part A mer än gärna får skrapa information (t.ex. Google) men att part B ej får göra det.

Publicerar man information får man helt enkelt räkna med att folk använder det i strategiskt syfte. Försöker man hindra sådan skrapning så lägger man fokus på fel sak. I den snabba webb-baserade marknaden är det den med bäst information och tjänst som vinner, inte den som låser in sin information och krånglar till det.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 11:22 #13
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Katalogskyddet skulle skydda mot att tillskanska sig informationen från en offentligt tillgänglig katalog utan att återpublicera den? Låter helt fel i mina öron ...
Nej du har helt rätt ser jag nu. Jag hade för mig att katalogskyddet även skyddade mot kopieringen, men så är alltså inte fallet. Tack för att du påpekade detta :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovs...e#Katalogskydd:

"Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten."
Oläst 2012-04-20, 20:44 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
För att slå sista spiken i kistan har jag mycket svårt att tro att prisuppgifter kan omfattas av katalogskyddet.

Jag tror du får förklara mer vad det handlar om.

Om man lyckas identifiera scraparen kan man ju modifiera priset så att man visar ett avsevärt högre eller lägre pris beroende på vad det är för konkurrenssituation.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 22:53 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
För att slå sista spiken i kistan har jag mycket svårt att tro att prisuppgifter kan omfattas av katalogskyddet.

Jag tror du får förklara mer vad det handlar om.

Om man lyckas identifiera scraparen kan man ju modifiera priset så att man visar ett avsevärt högre eller lägre pris beroende på vad det är för konkurrenssituation.
Det är en helt klart mer underhållande och kreativ lösning på "problemet"
Oläst 2012-04-21, 07:10 #16
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Detta börjar bli OT, men för diskussionens skull: Så långt skall vi nog inte gå, även sammanställning av prisuppgifter ihop med annan data kan säkert omfattas av katalogskyddet. Tänk prisjakt, det borde t.ex. inte vara OK att skrapa prisjakt och sedan publicera detta.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är en helt klart mer underhållande och kreativ lösning på "problemet"
För att fortsätta på spåret om lagar... "För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan." Kan inte detta vara relevant i det aktuella fallet?
Oläst 2012-04-21, 11:40 #17
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Om man nu har en internetsida där det viktiga är att få ut sitt budskap till alla... Då är det inte att tänka på att försöka att stoppa det till någon enskild.

Rent tekniskt är det ju också svårt att få till det. pga:
IP adresser kan man spärra = fail, då kör man bara mobilt bredband och får nytt IP så är personen inne igen.
Useragents kan man spärra = fail, användaren laddar ner en ny webbläsare eller ändrar sin Useragent med något plugin osv.
Tvinga alla till att ha konto = fail, går att skapa konto med t.ex 10minutemail osv + att då tappar man själva idéen med att sprida sitt budskap/göra reklam till alla.

Jag har försökt en del på det här ämnet (dock med en annan infallsvinkel) och har gett upp.
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 11:59 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Detta börjar bli OT, men för diskussionens skull: Så långt skall vi nog inte gå, även sammanställning av prisuppgifter ihop med annan data kan säkert omfattas av katalogskyddet. Tänk prisjakt, det borde t.ex. inte vara OK att skrapa prisjakt och sedan publicera detta.

För att fortsätta på spåret om lagar... "För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan." Kan inte detta vara relevant i det aktuella fallet?
Tror inte något av detta skulle leda till ett straff i det här fallet, åtminstone inte ett kännbart sådant. Om det ens skulle gå så långt som till rättegång.

Det är en väsentlig skillnad mellan en prisjämförelsetjänst och en e-butik...

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-21 klockan 12:38
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017