Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skydd mot scraping

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-19, 23:49 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Om du vill ta reda på vem det är så kan du införa identifierbar information i datat när du misstänker att någon håller på att skrapar. På det sättet kan du sedan förhoppningsvis spåra informationen och genom t,ex katalogskyddet kan man sedan lagföra denna. Även om de använder sig av dynamiska IP så kan man oftast ändå hitta mönster (indetifierbar webbläsare/skärmupplösning/etc, antal förfrågan per ip, etc, etc).

Frågan är dock
a) Förlorar klienten i realiteten något på att bli skrapad? Att konkurrenter har en aggressiv prissättning och kopierar din klient tyder enligt mig på att din klient är ledande i det den gör. De kan lika gärna göra det manuellt, vad stoppar ni egentligen genom att hindra skrapaning?
b) Hur gynnas din klient bäst: att lägga tid på att förhindra någon som kopierar data eller lägga tiden på att vara innovativ och skapa tjänster som gör att klienten växer? Konkurrenter kommer alltid att finnas, men så länge de har fullt upp med att kopiera det du gör är det bästa du kan göra att fortsätta utvecklas. Det är när de får egna ideer som det blir farligt
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 09:47 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Om du vill ta reda på vem det är så kan du införa identifierbar information i datat när du misstänker att någon håller på att skrapar. På det sättet kan du sedan förhoppningsvis spåra informationen och genom t,ex katalogskyddet kan man sedan lagföra denna.
Katalogskyddet skulle skydda mot att tillskanska sig informationen från en offentligt tillgänglig katalog utan att återpublicera den? Låter helt fel i mina öron ...

I övrigt tycker jag dock att du hade bra frågeställningar till TS, eller egentligen till TS kund.

För mig handlar detta bara om sund konkurrens. Det tror jag även TS kund skulle förstå om man gav exempel där det inte fanns massa tekniska omständigheter och möjligheter. Tekniken gör en blind för sunt förnuft ibland, det tror jag de flesta känner igen sig i om man tänker efter.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-20, 11:22 #3
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Katalogskyddet skulle skydda mot att tillskanska sig informationen från en offentligt tillgänglig katalog utan att återpublicera den? Låter helt fel i mina öron ...
Nej du har helt rätt ser jag nu. Jag hade för mig att katalogskyddet även skyddade mot kopieringen, men så är alltså inte fallet. Tack för att du påpekade detta :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovs...e#Katalogskydd:

"Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten."
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017