Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lite frågor om aktier

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-02, 22:25 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Standard Lite frågor om aktier

Hej! Aktier har börjat intresserat mig och jag tränar med virtuella pengar. Jag har några allmänna frågor som ni gärna får svara på:

1. Är det nödvändigtvis krångligt att köpa och sälja aktier, eller innebär bankernas olika lösningar att man enkelt kan köpa och sälja aktier? Jag har Nordea som verkar erbjuda en sådan tjänst.

2. Om vi säger att jag investerar 1000 KR i en aktie som sedan går väldigt bra, och ger mig en balans på 1800, kan jag då när som helst begära en utbetalning av pengarna eller är det speciella perioder, datum eller tider man måste förhålla sig till?

3. Jag antar att man behöver skatta på det man tar ut i vinst.

4. Sker försäljningar/inköp i "realtid" eller åtminstone utan en lång fördröjning eller väntetid? Dvs. är det enkelt att sälja andelar och sedan dagen efter till exempel begära ut det man har som balans just då?

Sedan en liten sidofråga: När bör man sälja sina aktier? I ett spel så har jag en aktie som går väldigt bra. Bör jag hålla mig fast vid den och chansa på hoppet eller sälja den innan den går neråt?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017