FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En fråga till er: Finns det någon minimum-summa som man bör hålla sig efter när man köper aktier eller går det bra att investera mindre summor också? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men det är ändå inte rekommenderat att handla med ojämna börsposter. För att ordern ska gå igenom måste en matchande, ojämn order hittas. Alla jämna order har förtur före dig, då börsen vill hålla orderdjupet på tal utan decimaler. Vad gäller små affärer får du aldrig glömma courtage avgiften. På en standarddepå hos Avanza/Nordnet kan du aldrig betala mindre än 99kr per orderavslut. Båda aktörerna har speciella konton där minimumcourtage är 9kr (https://www.nordnetdirekt.se/ och https://www.avanza.se/mini/hem/). Men dessa har istället en hög procentsats så prismodellen är bara lönsam om du handlar för struntsummor, vid en viss punkt blir det sedan dyrare än en vanlig depå. Men jag skulle absolut råda dig att börja med någon av dessa "billiga" varianter, så du kan köpa 1 börspost här och där för att lära känna marknaden. Men jämför sedan courtageavgifter, när du börjar handla för femsiffriga belopp blir nog standarddepå billigare (har du ett gediget sparkapital kan du få ner denna ytterligare genom mäklarnas olika medlemsnivåer baserat på kapital/avslut). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Frågan är ju också vad som är små pengar och vad som lönar sig, men jag kan tycka att mindre än 5 000 kr per affär gör affären lite för liten. Samtidigt är det nog bra om du börjar med att göra små affärer ett tag. Du kan i normalfallet inte förlora mer än du satsat.
Försök hitta en vettig bok som tar upp det hela för nybörjare. Det finns många facktermer som kan göra det svårt att förstå till en början.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inser att jag kanske läste lite för mycket mellan raderna i mitt första inlägg. Ingenstans står det i klartext att det är trading som gäller men jag råkade visst tolka tråden så.
Citat:
Till sist: Försök skriv ner vad dina mål är och hur du skall nå dem. Tänk igenom det ordentligt och skriv ned det nånstans. Det kan vara lite småluddigt men bör vara någorlunda konkret så att det går att följa och ev. förfina. Tänk på att marknaden både rasar och rusar och därför behöver man ha en strategi så att man vet vad man ska göra i olika lägen. Utan en strategi tar känslorna över och då går det åt helvete. Även med en strategi är det svårt att hålla känslorna i styr men man lär sig med tiden, hoppas jag. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
0,5% i courtage?
![]() Inte ens storbankerna tar ut 0,5% på sina standarddepåer. Avanza ligger på mellan 0,085 % - 0,055% beroende på kapital/omsättning. Nordnets och Avanzas "minidepåer" med 9kr minimi courtage har väl 0,15% eller så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sorry, ser nu att jag var lite otydlig. Det jag menade var courtaget delat med det totala priset man betalar. I.o.m. att avgiften är så liten i förhållande till den totala summan tror jag att man lurar sig själv och liksom negligerar avgiften emellanåt. Kollar jag på min egen historik är det iaf så och jag tror inte att jag är unik på något sätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har börjat köra med "plus500", de e smidigt att både köpa och sälja och de har gränsnitt för webb, windowsprogram & iOS app. De tar inget courtage om man stänger sin possition samma dag, det de kostar är bara spreadern. Man kan handla med hävstång, dvs att har du 1000 kan du köpa EUR/USD för 50'000... Så man kan få vinsten av 50'000 men man tar &så risken av 50.000...
Körde på demokonto en månad ungefär innan jag kände mej mogen att köra på riktigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ang. nybörjarböcker vet jag inte om det finns någon bättre bok än TradingGuiden. Som en första bok i ämnet får man en ganska bred grund att stå på. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|