FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Conny: Tack för ett riktigt utförligt och förklarande svar!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett gott tips är att du som komplett nybörjare inom aktier ska lära dig detta från grunden först. Börja inte med daytrading förrän du har verkligen har koll på hur hela aktiemarknaden fungerar, den är riktigt komplicerad idag.
Börja med ett mycket enkelt aktiesparande. Mitt tips är att använda följande enkla investeringsstrategi (tills du är mogen att göra din egen strategi som är ännu bättre): - Leta endast aktier som är stiora eller medelstora bolag på Stockholm OMX-börsen, strunta i de mindre listorna till en början. - Gör en lista med de aktier som uppfyller följande krav: - Ett prognostiserat P/E (Price/Earnings) på mellan 5-9 - En prognostiserat Direktavkastning (aktieutdelning) på mellan 4-9 procent av aktiekursen. - P/E ska ha lägre värde eller lika jämfört med förra året - Prognos för aktieutdelningen i kr ska vara högre än förra året Det finns bara en drygt handfull bolag som uppfyller dessa krav men det brukar vara en stabil investering som har stor chans till uppgång för aktien. Det finns dock aldrig några garantier!!! Det här kan vara en bra startstrategi för dig i dina första stapplande steg mot ett livslångt och lönsamt aktiesparande. Var ALLTID beredd att ompröva dina strategier och placeringsbeslut, tänk långsiktigt, akta dig för att ta för stora risker. Ta bara kalkylerade risker. JAg har med kravet på att bolaget ska ge aktieutdelning för de bolagen är ofta mogna bolag. Tar du bort det kravt får du fler bolag att välja på men till något högre risker/chanser. Köp endast aktier i bolag som genererar vinster som du kan köpa till en billig penning, dvs företag med lågt P/E. Price => Aktiekursen, Earnings är Vinsten. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-02-04 klockan 12:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag undrar om det är så klokt att gå in på marknaden när det är så himla volatilt på marknaden. Har man som nybörjare koll på nerverna och känslorna? Oftast inte. Det kan ta år att lära sig hålla känslorna i styr.
Du vet väl att det finns andra strategier än trading? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Absolut, men som jag skrev tar det ofta lång tid tills man blivit varm i kläderna och har koll på framförallt känslorna. Som nybörjare skulle jag vara mycket, mycket försiktig. Det senaste halvåret eller så tycker jag inte att marknaden har reagerat rationellt och som trader måste du väl kunna förutse hur andra på marknaden reagerar för att vara framgångsrik, eller hur?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En fråga till er: Finns det någon minimum-summa som man bör hålla sig efter när man köper aktier eller går det bra att investera mindre summor också? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|