FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen? | |||
Under 100 kronor |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
101-150 kronor |
4 | 4.76% |
151-200 kronor |
1 | 1.19% |
201-300 kronor |
8 | 9.52% |
301-400 kronor |
9 | 10.71% |
401-500 kronor |
14 | 16.67% |
501-600 kronor |
9 | 10.71% |
601-800 kronor |
22 | 26.19% |
801-1000 kronor |
8 | 9.52% |
över 1000 kronor |
9 | 10.71% |
Antal röster: 84. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Oj,
Huvudrakning ar jag tydligen ocksa inkompetent pa. 200 SEK i timmen (inkl 7% moms) ligger narmare sanningen.
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Utvecklare, pratar vi programmerare eller designers?
En duktig programmerare i min varld skriver en laskunnig symetrisk kod for nasta person som ska jobba med den kanske. Han har mycket god erfarenhet inom PHP5 och kan koda det mesta funktioner pa nagra sekunder som for en annan tar kanske 15-20 minuter. Att integrera ett forum med en startsida till exempel. Programmeraren som tar 500-600kr/tim gor detta pa knappt en timme medans programmeraren som tar 200-300kr/tim gor det pa en dag och for stora problem. Annars ar inte priserna forvanande direkt. Jag skulle absolut kunna betala 600kr/tim for ren programering, inprogrammering av design och programmering av funktioner. Men om man betalar ett sant hogst sa ska man som kund forvanta sig ett mycket bra resultat ocksa. Samma sak. Koper du en TV for 15.000 kr sa ska den vara riktigt bra ocksa, samma med en programmerare. Betalar du 600kr/tim sa ska jobbet bli valdigt bra. Man ska inte behova sitta och vara orolig for att jobbet blir ren rappakalja! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Doctor.Data,
Självklart kan (och bör) en skicklig utvecklare ta mer betalt än en novis. Jag tror nästan att det kvittar hurvida det gäller design eller programmering eftersom båda områderna kräver hög kompetens om det skall bli RIKTIGT bra.
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Conny och jag har diskuterat de fasta kostnaderna tidigare. Redan den gången påstod jag att det var BS att så kategoriskt säga att det är så.
En ensamföretagare som sitter i sitt hem har inte dessa kostnader. Då pratar vi mestadels om telefon och dator, eftersom man inte ens får lyfta hyran från sin privata bostad till företaget. I just denna branschen är det också många "hobbyarbetande", och de har absolut inte dessa kostnader. Men ok, vi är 6 personer som driver företag tillsammans. Vi har kontor, massor av administration och stora kaffeinköp. Men inte kommer vi upp i 600.000 i fasta kostnader trots det. Lokal och lokalrelaterade kostnader som larm, 200k per år. Redovisning etc, 50k per år Internadministration, 50k per år (Just nu gör vi mycket av detta själva, och man kan ju diskutera kostnaden för det då, en det ska ju givetvis täckas. Framöver om/när vi lägger ut det räknar jag kostnaden till 50k). Sen tillkommer kaffe (som sagt ovan), lite resor med de betalas oftast av kunder, massor av tid som läggs på att pitcha projekt, men det räknar jag inte som en kostnad, utan det är en del av den tid som vi inte fakturerar. Nu kommer Conny att påpeka att jag inte tagit upp saker som försäkring (ingår i lokal), marknadsföring (gör vi i princip inte som kostar) etc. Men våra världar ser olika ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Moderna IT-företag (dotcom-boomen räknas till ovan) driver företag annorlunda. Låga omkostnader, jobbar istället för att sitta på meningslösa möten eller spela harpan på sin kontorsdator, gillar sitt jobb och tjänar pengar! Vore Connys uträkning en sanning hade många IT-företag gått i konkurs samma dag som det startades. Kolla bara här på WN, vem känner att deras egna bolag stämmer in i beräkningen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och självklart en buffert. Så mitt arvode skiljer sig lite på kunden, arbetet och mig själv. om man sätter tex 20,000kr som riktlinje så snabbt räknat så är timlönen före moms (men inkl arbetsgivaravgifter) 176kr/timmen. Därutöver så behövs det ju lite till för vissa extrakostnader som kanske tillkommer som telefoni, el, dator+internet och lite licenser för mjukvara. Det går att dra ner kostnaderna ganska rejält. riktlinjen är på ca 300kr-1000kr/timmen för mig men det beror helt på antalet timmar, vem kunden är och speciellt vad det är för arbete. Om jag får en bra "lön" varje månad och har jobbat ett vettigt antal timmar för denna lönen så är jag nöjd och behöver inte späda på med extra. lön för privata behov och lite extra för de mindre fasta kostnaderna. Thats it. och så tror jag väldigt många här har det. Men är man duktig så ska man ta betalt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
20000 är ju en ganska låg lön. Har man det som mål för sitt företag så bör man kanske fundera på att skaffa sig en bra utbildning och ett vanligt jobb istället. Vill man ha ett centralt kontor (vilket kan vara bra för affärerna) så kostar ju också det lite grann. Man bör även tänka på pensionskostnader vilket många unga tyvärr glömmer bort.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
Enligt mitt sätt att räkna (som är det som används i alla officiella sammanhang) så blir 20 000 * 1,5 *12,2 => 366 000 kr, dvs 366000/1200 => 305 kr/tim. Och de 1200 timmarna per år är givetvis "debiterbara" timmar inte arbetade timmar (som normalt ligger runt 1720-1760 timmar). Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-04 klockan 13:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag pratar enbart om konsulter i Sverige, inte estländare eller när man jobbar från Thailand. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|