FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen? | |||
Under 100 kronor |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
101-150 kronor |
4 | 4.76% |
151-200 kronor |
1 | 1.19% |
201-300 kronor |
8 | 9.52% |
301-400 kronor |
9 | 10.71% |
401-500 kronor |
14 | 16.67% |
501-600 kronor |
9 | 10.71% |
601-800 kronor |
22 | 26.19% |
801-1000 kronor |
8 | 9.52% |
över 1000 kronor |
9 | 10.71% |
Antal röster: 84. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Enligt mitt sätt att räkna (som är det som används i alla officiella sammanhang) så blir 20 000 * 1,5 *12,2 => 366 000 kr, dvs 366000/1200 => 305 kr/tim. Och de 1200 timmarna per år är givetvis "debiterbara" timmar inte arbetade timmar (som normalt ligger runt 1720-1760 timmar). Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-04 klockan 13:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och egenföretagare jobbar med sitt egna timantal :P. vad är gånger 1.5 och gånger 12.2? 20,000+arbetsgivaravgifter / 150 timmar * 12 månader = 316800 kronor. Eller har jag missat något? Detta är självklart FÖRE de kostnader man kan anse att företaget bör betala. Som vi sagt innan.. lite telefoni, bredband och frimärken :P osv. Vilket inte blir många kronor om man inte har dyrare kontor (vilket fortfarande inte alltid behöver uppgå i stora timpengar.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Av de utvecklare jag känner vet jag ingen som har så höga omkostnader som du anser normalt. Det är i.a.f. långt ifrån en nödvändighet och oavsett vad revisorer tycker är normen kan man som kund eller utvecklare välja att vara smartare med omkostnader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
20000 är ju en ganska låg lön. Har man det som mål för sitt företag så bör man kanske fundera på att skaffa sig en bra utbildning och ett vanligt jobb istället. Vill man ha ett centralt kontor (vilket kan vara bra för affärerna) så kostar ju också det lite grann. Man bör även tänka på pensionskostnader vilket många unga tyvärr glömmer bort.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Connys uträkning stämmer alldeles säkert om man ingår i ett större konsultföretag, men inte om man är ensam eller småföretagare. Det klart att vi själva har märkt att våra kostnader stiger i takt med att vi "växer in i vårt företagande".
Men jag hävdar fortfarande att man kan inte dra så generella slutsatser när man diskuterar företagande. På samma sätt finns det ju mängder av företag som har mycket högre fasta kostnader i maskiner, utrustning, lager etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
arbetsgivaravgifterna är inte på 50%...
men jag har missat semesterersättning.. som inte den är på 20% heller dock. eller har jag missat något? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag räknar i mina kalkyler med att man ska ha marknadsmässig ersättning, pensioner och andra ersättningar. 12,2 är inkl semesterersättningen och det gäller då vid 25 dagars semester, har man fler dagar så blir det ett högre värde'n 12,2. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren Conny!
Jag tycker fortfarande att 150.000 per anställd är mycket men i vissa fal kan det säkert vara motiverbart. Det kanske kan gälla när man jobbar emot väldigt stora kunder som också betalar väldigt bra, men jag kan inte riktigt motivera det för en mindre webbyrå. Ser man det som ett maxtak och att det man sparar in under det blir vinst så kanske det kan vara rimligt att att budgetera med. Citat:
Vad blir siffran vid annan semesterlängd? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|