Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen?

Visa resultat för omröstning: Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen?
Under 100 kronor 0 0%
101-150 kronor 4 4.76%
151-200 kronor 1 1.19%
201-300 kronor 8 9.52%
301-400 kronor 9 10.71%
401-500 kronor 14 16.67%
501-600 kronor 9 10.71%
601-800 kronor 22 26.19%
801-1000 kronor 8 9.52%
över 1000 kronor 9 10.71%
Antal röster: 84. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-04, 11:28 #1
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Också varit delaktigt i den diskussionen med Conny och kan verkligen inte hålla med i en sån grov generalisering. Det är en uträkning för stora långsamma traditionella företag som gärna har glammiga kontor på stureplan och dyra representationskonton.

Moderna IT-företag (dotcom-boomen räknas till ovan) driver företag annorlunda. Låga omkostnader, jobbar istället för att sitta på meningslösa möten eller spela harpan på sin kontorsdator, gillar sitt jobb och tjänar pengar!

Vore Connys uträkning en sanning hade många IT-företag gått i konkurs samma dag som det startades. Kolla bara här på WN, vem känner att deras egna bolag stämmer in i beräkningen?
i min uträkning så är mitt mål alltid att ha en vettig "månadslön".
Och självklart en buffert.

Så mitt arvode skiljer sig lite på kunden, arbetet och mig själv.

om man sätter tex 20,000kr som riktlinje så snabbt räknat så är timlönen före moms (men inkl arbetsgivaravgifter) 176kr/timmen.
Därutöver så behövs det ju lite till för vissa extrakostnader som kanske tillkommer som telefoni, el, dator+internet och lite licenser för mjukvara.

Det går att dra ner kostnaderna ganska rejält.
riktlinjen är på ca 300kr-1000kr/timmen för mig men det beror helt på antalet timmar, vem kunden är och speciellt vad det är för arbete.

Om jag får en bra "lön" varje månad och har jobbat ett vettigt antal timmar för denna lönen så är jag nöjd och behöver inte späda på med extra.

lön för privata behov och lite extra för de mindre fasta kostnaderna.
Thats it. och så tror jag väldigt många här har det.

Men är man duktig så ska man ta betalt.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 13:05 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
i min uträkning så är mitt mål alltid att ha en vettig "månadslön".
Och självklart en buffert.

Så mitt arvode skiljer sig lite på kunden, arbetet och mig själv.

om man sätter tex 20,000kr som riktlinje så snabbt räknat så är timlönen före moms (men inkl arbetsgivaravgifter) 176kr/timmen.
Därutöver så behövs det ju lite till för vissa extrakostnader som kanske tillkommer som telefoni, el, dator+internet och lite licenser för mjukvara.
Skulle vara intressant att se din formel för hur du kommer fram till en självkostnad på 176 kr/tim vid en månadslön på 20 000 kr.

Enligt mitt sätt att räkna (som är det som används i alla officiella sammanhang) så blir 20 000 * 1,5 *12,2 => 366 000 kr, dvs 366000/1200 => 305 kr/tim. Och de 1200 timmarna per år är givetvis "debiterbara" timmar inte arbetade timmar (som normalt ligger runt 1720-1760 timmar).

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-04 klockan 13:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 22:05 #3
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Skulle vara intressant att se din formel för hur du kommer fram till en självkostnad på 176 kr/tim vid en månadslön på 20 000 kr.

Enligt mitt sätt att räkna (som är det som används i alla officiella sammanhang) så blir 20 000 * 1,5 *12,2 => 366 000 kr, dvs 366000/1200 => 305 kr/tim. Och de 1200 timmarna per år är givetvis "debiterbara" timmar inte arbetade timmar (som normalt ligger runt 1720-1760 timmar).
Heltid är mer än 100 timmar per månad...
Och egenföretagare jobbar med sitt egna timantal :P.

vad är gånger 1.5 och gånger 12.2?

20,000+arbetsgivaravgifter / 150 timmar * 12 månader = 316800 kronor.
Eller har jag missat något?
Detta är självklart FÖRE de kostnader man kan anse att företaget bör betala.
Som vi sagt innan.. lite telefoni, bredband och frimärken :P osv.
Vilket inte blir många kronor om man inte har dyrare kontor (vilket fortfarande inte alltid behöver uppgå i stora timpengar.)
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 03:44 #4
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
1,5 är väl alla arbetsgivaravgifter m.m. och 12.2 är väl månaderna + semesterersättning gissar jag.

Men jag håller med om att 150.000 i fasta kostnader är betydligt mer än normalt för de flesta som sitter hör. Som frågan är ställd utgår jag ifrån att frågan är riktad till personer som är egen företagare eller konsulter som sätter sitt eget pris och inte de som sitter i stora konsultbolag och utvecklar.
Har man 150.000 i fasta kostnader per anställd i ett litet IT-företag bör man nog tänka om lite anser jag...
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 12:26 #5

Citat:
Heltid är mer än 100 timmar per månad...
Och egenföretagare jobbar med sitt egna timantal :P.

20,000+arbetsgivaravgifter / 150 timmar * 12 månader = 316800 kronor.
Eller har jag missat något?
Detta är självklart FÖRE de kostnader man kan anse att företaget bör betala.
Som vi sagt innan.. lite telefoni, bredband och frimärken :P osv.
Vilket inte blir många kronor om man inte har dyrare kontor (vilket fortfarande inte alltid behöver uppgå i stora timpengar.)
Du måste skilja på kalkylerad "arbetstid" och "debiterbar tid"

Arbetstid:
Det finns 52 veckor per år 260 dagar 2080 timmar
2 veckor är röda dagar då återstån 50, 250 dagar, 2000 timmar
5 veckor är lagstadgad semester då återstår 45, 225 dagar, 1800 timmar
Många har mer semester ju äldre man blir
1 vecka mer semester när man bli 30, 40, 50 resp 60 år.
så för en 40 åring är det bara 43 veckor jobb om året eller 215 arbetsdagar, 1720 timmar.

Givetvis är detta generellt och det förekomme rvariationer mellan olika brancher/avtalsområden.

Det är många brancher där man bara har de lagstadgade 25 semesterdagarna, det är oftast de jag refererar till i mina kalkyler. Generellt brukar man även använda 44 veckor, 220 dagar, 1760 timmar som årsarbetstid.

Många brancher räknar med att man har ca 60-65% beläggning som ett genomsnitt, det skulle innebära 1056-1144 timmar per år eller ca 150 dagar per år som debiterbar tid.

Debiterbar tid mot kund
Av den totala arbetstiden så försvinner mycket till internt arbete med administration, bokföring, marknadsföring, nätverksbyggande, offertarbete, försäljning, egen utbildning m.m

Vanligt är att man i konsultsvängen räknar med att man kan debitera max ca 1200 timmar per år gentemot kunder, som ett snitt mellan goda och dåliga år. För konsulter som kräver högre kompetnser typ managementkonsultr räknar man med 800 timmar eller i bland 600 timmar per år i debiterbar tid och timarvodet blir därmed högre, men de latar sig inte mer för det.

Det finns även tid som varklen går till interna elelr externt arbete och som inte kan debiteras, det är s.k. slacktid eller tidspillan på svenska, det är när man inte har uppdrag och man inte har några andra arbetsuppgifter man kan utföra just då.

Det finns konsultbolag jag känner till som har räknat med 1600 timmar men då har man tagit bort den egenutvckling som konsulten normalt brukar ha och de konsulterna blir snart oanvädbara eftersom de aldrig får tid att utvecklas och hänga med i branchen. Jobbet blir tråkigt då man endast avkrävs maximal debiteringsgrad, skittråkigt jobb, hög personalomsättning.

Fritid
Nu kanske du tänker så här, men personlig utveckling i yrket får man sköta på fritiden och bokföringen gör jag på kvällarna (dvs min fritid). Men då begår man en tankevurpa, man kan definitionsmässigt aldrig arbeta på sin fritid, när man jobbar så är det arbetstid oavsett vilken tid på dygnet det är eller vilken dag i veckan.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-05 klockan 14:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017