Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

får jag ta foton på polisen utan att de tar min mobil??

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-10, 18:24 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Du kan givetvis vägra svara på frågor och kräva att få prata med din advokat. Du har ingen som helst skyldighet att svara på polisens frågor. Det är bara i en rättegång man "måste" svara på frågor.

Det är INTE ett tecken på att du är skyldig eller någhra försvårande omständigheter att du inte svarar på frågorna. Däremot måste man kunna identifiera sig på polismans uppmaning, annars kan de ta in dig för "identifiering".

Om polisen hotade dig och du har det på film så rekommenderar jag dig att skicka filmen till De vanliga nyhetsredaktionerna på SVT/TV4/Tv3 så blir det kul att se hur de ska förklara sig i rutan, Nyhetsredaktionerna älskar den typen av bevis, särskilt om det finns både rörliga bilder och ljud....

Du kan INTE under några betingelser riskera straff för detta, det är vår medborgerilga rättighet att klaga på myndighetspersoner som beter sig illa. Yttrandefriheten ör grundlagsskyddad.

Du kan med lätthet hävda att du kände dig hotat av polisens agerande och ville prata med din advokat. Vissa poliser kan bete sig som svin, huruvida de är svinigare än vanligt mot invandrare vet jag inte men de kan var riktigt sviniga mot alla (även oss "kaukaser"=vitingar) om du träffar på fel polis.

Själv har jag blivit stoppad av polisen 21 gånger sedan december 2007 och mitt brott är att jag har fel sorts bil, i kombination med att jag åker mycket bil sent på kvällen/natten.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-10 klockan 18:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 18:24 #12
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Varför käfta emot? Varför inte bara vara hjälpsam och svara på frågorna?
Kanske för att man vill veta vad det handlar om?

Tyvärr har man träffat riktiga rötägg inom polisen och hört en hel del vad som händer bakom stängda dörrar...
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 19:31 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Vi vet ju faktiskt inte vad som hände. Kan mycket väl vara så att nabil_akhlaque betedde sig illa mot polisen ifråga. Jag tror faktiskt inte det är så vanligt att poliser går på "oskyldiga" bara sådär. Man ska komma ihåg att polisyrket är ett oerhört utsatt yrke där poliserna ständigt förnedras av diverse avskum.

Jag skulle rent ut sagt påstå att vi kanske har en av världens _snällaste_ poliskår. Hade nabil_akhlaque betett sig så med att börja filma i USA hade han säkert blivit nerklubbad rätt rejält.
Självklart är det inte allmänt gällande att poliser beter sig illa och, ja, vi har bland de bästa poliskårerna i världen men det betyder inte att alla poliser beter sig korrekt...

Självklart är det också så att poliser får ta mycket skit men det är en del av deras jobb och kan man inte hantera det ska man inte vara polis. Kallar man poliser för diverse tillmälen eller kastar sten och andra föremål så får man också vara beredd på att bli bemött därefter men det jag talar om är poliser som beter sig illa helt oprovocerat vilket tyvärr händer titt som tätt.

Tyvärr förekommer samma typ av hjärndöda lojalitet som finns inom militären även inom polisväsendet vilket betyder att de flesta rötäggen får fortsätta inom yrket.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-10 klockan 19:33
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 21:08 #14
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Blir alltid lite förvånad när jag läser om hur svenskar klagar på polisens agerande. Sunt förnuft säger ju att man bör följa polisens uppmaningar. Polisens arbete skall ju i huvudsak skall skötas genom råd, uppmaningar och befallningar. Och i den ordningsföljden.
Förstår även att polisens effektivitet sjunker just genom dylika fall, när polisanmälan görs. Ganska slående är en berättelse av en kriminialog på Helsingfors universitet:
En diskussion mellan två kriminella (A & B):
- A: "Jag har en god och en dålig nyhet."
- B: "Nå, den dåliga?"
- A: "Polisen är oss på spåren."
- B: "Den goda nyheten?"
- A: "Det är den svenska polisen vi har efter oss"

Tycker det säger en hel del. Visst är det på ett sätt bra om polisen är snäll. Men samtidigt är den mera effektiv om polisen är rättfram. I Finland har vi verkligt få värdetransport rån, trots att vi har en ganska stor kontant hantering. Orsaken lär mycket långt ligga i att vi har en polis som är beredd att ta till maktmedel om ovannämda vägar inte fungerar, och det vet kriminella. Man vet att polisen i Finland kan koppla in försvarsmakten vid behov.
Vad vill jag då ha sagt med ovanstående?
Jo, jag tror inte att man skall haka uppsig över småsaker. Naturligtvis bör polisen inte heller syssla med olaga hot, vilket det kan ha varit frågan om. Men samtidigt är det verkligt onödigt att fördröja utredningar. Sker detta oftare antar jag att polisen kommer att få verktyg för att kunna sköta sitt arbete, på kanske ett mindre humant sätt vilket vore beklagligt.

/Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 23:15 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
tartareandesire:
"..hjärndöda lojalitet som finns inom militären.."

Ursäkta?..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 23:54 #16
nabil_akhlaques avatar
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
nabil_akhlaques avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Varför käfta emot? Varför inte bara vara hjälpsam och svara på frågorna?
about INTE! inte när hon kommer fram sådär å frågar!
om inte hon visar respekt.. så skiter jag oxå fullständigt i henne!

Senast redigerad av nabil_akhlaque den 2009-10-10 klockan 23:57
nabil_akhlaque är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 00:32 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av nabil_akhlaque Visa inlägg
Hur menar du att hon förnedrade dig och uppträdde hotfullt? För att du blev stoppad och hon ställde frågor till dig? Du låter som en typisk snoris som vrålar "du skall visa mig respekt" högt och lågt, men så kalrt vet vi ju inte vad hon egentligen gjorde eftersom du inte berättar mer.

Fram till du ger oss kött på benet så är jag benägen att tro att polisen uppträdde korrekt och att du överreagerat, men berätta gärna mer så att vi (jag) förstår vad som var förnedrande och utan respekt?
Oläst 2009-10-11, 00:36 #18
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av nabil_akhlaque Visa inlägg
du glömmer dock att du skulle kunna vara en misstänkt och då måste man gå hårt på så att personen i fråga chockas lite och även att det inger... "rädsla".

är tyvärr också benägen att gå lite på föregåendes post linje då du inte berättar händelseförloppet fullt ut.

om en polis är förnedrande så är det inte bra självklart.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 00:43 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du kan givetvis vägra svara på frågor och kräva att få prata med din advokat. Du har ingen som helst skyldighet att svara på polisens frågor. Det är bara i en rättegång man "måste" svara på frågor.
Fel. Helt beroende på vad för frågor polisen ställer till dig. Under vissa omständigheter är du skyldig att lämna uppgifter om t.ex. din identitet och du kan inte oberopa advokat i alla lägen, det kan du bara om du är delgiven misstanke om brott.

I en rättegång är du dessutom inte alls skyldig att svara på frågor om du är den misstänkte, bara om du är vittne.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är INTE ett tecken på att du är skyldig eller någhra försvårande omständigheter att du inte svarar på frågorna. Däremot måste man kunna identifiera sig på polismans uppmaning, annars kan de ta in dig för "identifiering".
Fel. Självklart är det ett tecken på att du inte har rent mjöl i påsen och är värd extra uppmärksamhet från polisens sida om du inte vill svara på allmänt hållna frågor eller specifika sådana med för den delen. Det betyder att du kommer att få vänta längre medan polisen reder ut det de ville veta från dig.

Du måste däremot inte alls kunna identifiera dig på polismans uppmaning och de kan inte ta in dig för identifiering annat under vissa specifika förutsättningar. Om du till exempel är ute och går kan de inte kräva legitimation, men normalt vett gör ju att man vill underlätta polisens arbete och identifierar sig, men kräva, nej det kan de inte.

Om du däremot kör motorfordon där krav finns på körkort och du inte kan uppvisa ett sådant eller annan godtagbar identitetshandling så utgör detta ett brott och vid alla brott har polisen rätt och skyldighet att se till att din identitet fastställs och då kan du bli medtagen för identifiering.

Samma sak gäller alla typer av brott som du kan misstänkas för. Då skall du identifieras.

Sedan finns det andra lagstiftningar som kan användas, t.ex. utlänningslagstiftning, men det var väl inte aktuellt vid detta tillfälle förstod jag.
Oläst 2009-10-11, 01:44 #20

Xamda, du har helt fel när du säger att man inte får begära advokat, det får man ALLTID kräva, och polisen kan inte neka dig att prata med din advokat, innan du svarar på polisens frågor.

Man behöver inte alls vara delgiven misstanke om brott för att åberopa advokat, var har du fått det ifrån, det är ju helt vansinnigt fel.

Det är inte alls brottsligt att vägra svara på polisens frågor, man har rätt att inte göra det. Det är inte heller en försvårande omständighet som kan göra att man blir dömd för något brott om man inte vill svara på polisens frågor. Du har npog sett för mycket på firm elelr amerikanska polisdeckare, för där blir ju folka misshandlade och inlåsta bara för att de svarar fel på olika frågor eller inte svarar alls, så funkar det intye i verkligheten, även om det finns rötägg inom den verkliga polisen oxo.

När man kör bil måste man kunna identifiera sig, annars kan polisen ta in dig för identifiering! Man måste dessutom ha ett giltigt körkort med sig, det räcker inte med att man har det hemam i byrålådan.

Poliser likväl som andra myndighetspersoner får inte uppträda hotfullt mot oskyldiga människor. Då kan man klaga hos Justiotieombudsmannen (JO) om man anser sig illa behandlad.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-11 klockan 01:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017