FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tja olika erfarenheter då.
Min egen är bara positiv i det direkta mötet. De gånger jag fått böter för fortkörning är inte så mycket att säga om. Trots att jag begärda rådrum vid några tillfällen så blev polisen inte otrevliga, även om de muttrade lite för det är fler papper att fylla i då. Jag har sluppit en fortkörning och kom undan med en tillsägelse. En annan gång för att jag hade glömt betalt bilskatten och blev stoppad. Klarade böter då också om jag lovade att betala skatten samma dag. Var på väg till posten för övrigt för att betala skatten då. Men så sitter jag inte och kaxar upp mig eller kräver respekt när jag blir stoppad heller. Brukar gå lite bättre då i kontakten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
|
Och om du hade läst min första kommentar så kanske du hade insett att jag svarade både ja och nej för som sagt (och som vi nog är överens om) allt beror på omständigheterna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
|
tartareandesire:
Du har helt fel gällande svenska Försvarsmakten. Jag tillhör den själv och har inte alls samma uppfattning som du verkar ha att man blint ska lyda order. Ta en sak som folkrätten. Du kan inte på något sätt i hela världen skylla på dina befäl om du begår brott mot denna. Du behöver heller inte följa dessa ordrar om du tror att du kommer få skit för dem, rent juridiskt. Jag är heller inte hjärndöd. Det låter inte direkt som du gjort lumpen eller varit inblandad i någon frivilligorganisation. I lumpen har folk en förmånga att göra precis vad som helst av den anledningen att de tror de måste lyda precis allt. Så fort man går vidare och in i frivilligorganisationerna så lär man sig att det är en helt annan tongång och att man kan tilltala sina närmsta officerer med tilltalsnamn och liknande. Då inser man att vi alla är vuxna människor och vad vi än gör så är det vi som är ansvariga på ett eller annat sätt. Vi är ute i skiten tillsammans och det hjälper inte att tilltala din gruppchef med titel och grad efter ett tag. Det är snarare en stor fördel att skapa en mer personlig relation. Att hålla folk om ryggen är knappast något unikt för varken Försvarsmakten eller polisväsendet. Det pågår i alla yrkes- grupper och -kategorier. Ni gör säkert det på ditt jobb också! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Dessutom är du inte alls skyldig att ha ett giltigt körkort med dig. När du framför fordon där framförandet kräver körkort behöver du kunna identifiera dig. Du behöver inte ha med dig körkortet. Du behöver inte ens ha ett fysiskt körkort; exempelvis får du ett intyg om godkänt förarprov som gäller ett tag från provtillfället i väntan på att ett körkort ska utfärdas och skickas hem till dig. Polisen har inga problem att verifiera din behörighet att framföra olika fordon om du har möjlighet att legitimera dig, exempelvis med ID-kort eller pass.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
|
Grundfrågan är, oavsett omständigheter, enkel att svara på. Enligt lagen är det ett lagbrott att filma/fotografera (avbilda) Skyddsobjekt. På övriga ställen är det inte ett lagbrott, men en markägare/fastighetsägare kan besluta om fotoförbud.
Bryter man mot ett fotoförbud kan kan avvisas från platsen, dock har man inte begått ett brott i lagens mening. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
|
Nej men filmar man trots uppmaning att sluta kan kameran tas i förvar tills dess att man har avvisats från platsen, detta i och med att man befinner sig i förvar under avvisandet. Det finns också en del som aldrig prövats (mig veterligen) som att olovligen filma på sjukhus etc. och huruvida det skulle kunna leda till beslag och slutligen eventuell destruering av film men nu är det spekulation som knappt är inom galaxens område och gigantiskt mycket OT.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|