Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google - Goodwill i nivå med den absoluta fryspunkten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-20, 13:05 #11
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Gstar Visa inlägg
Det är inte första gången google stänger av konton utan anledning och behåller pengarna verkar det som.

http://www.ricksblog.com/my_weblog/2...ce-beware.html
Nej, det är inte första gången Google "bara gör något" utan förklaringar till den som drabbas. Det lär hända igen och de kommer undan med sitt beteende eftersom de är störst och totalt dominerar marknaden.

Därmed inte sagt att det inte finns någon anledningen till det de gör, det som är uselt är att man inte kan diskutera med dem eller ens få veta VARFÖR.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 13:32 #12
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Standard Förtydligande

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Jo, jag hann att läsa vad du skrev innan du ändrade det.

Du skrev att alla anledningar i mitt inlägg kunde strykas och sen refererade du till ditt första inlägg och påpekade att där stod det att 'han' minsann aldrig haft med google att göra tidigare.
Det går faktiskt inte att klura ut av att läsa första inlägget, bara att han startat en nytt Adwordskonto. Inte Googlekonto.

Du måste känna denna person riktigt väl om du vet exakt vad 'han' gjort med sitt företags/kontokort tidigare.

Kom igen nu, du vet ju lika väl som alla andra att man inte blir bannad för att ha gjort ingenting. Så vad är det?

Eftersom föratgskortet blev avstängt på livstid, har du nog svaret där. Eventuellt nåt med den fysiska adressen.

Personen är en kamrat och eftersom han aldrig har haft med Google att göra så fick han assistans av mig via telefon. Jag har också fått den begränsade mejlkommunikationen vidareskickad till mig.

Vilket kort han använt vet jag inte och det är han som person som blev av med kontot. Och du som jag vet att det innebär att alla andra uppgifter de har om kunden; kort, IP-nummer etc. också blir bannat.

Som jag skrev så har de säkert en anledning enligt deras omfattande villkor. Det jag vänder mig emot är att han/företaget aldrig fick en chans att komma igång och det utan motivering.

Jag kan till viss del förstå Google, att det skulle behövas en massa dyrbara resurser för att gå i svaromål mot alla som bryter mot reglerna, i synnerhet publicister som testar gränser. Men jag tycker det borde göra ett undantag för helt nya kunder, hjälpa dem att komma igång, även om säkert en och annan av dem också är testare.

Ännu bättre är att alla får en andra chans. Befintliga kunder som gör ett övertramp. Den samlade ångesten bland familjeförsörjande publicister skulle då lätta några kilo.

Och avslutningsvis ... trots flertalet genomgångar av både sajt, sökord och annonser har jag inte den blekaste aning om varför han aldrig fick igång kontot. Jag har dock inte haft tillgång till själva Adwords-kontot så jag vet inte om något kryss hamnat fel där.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 01:56 #13
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Låter mer som en skröna än en sann historia. Om du fått mailet från Google kan du väl publicera det och anonymisera din kompis uppgifter. Google fungerar bra tycker jag och när de stänger av någon tror jag alltid att det finns en anledning som är bra.

Länge leve Google!
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 05:29 #14
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
När jag hade uppe Google Adsense blev jag faktiskt avstängd ett tag. Mina medlemmar då tyckte det var roligt att "stödja" min verksamhet. Det tog inte mer än en vecka att få det upplåst med hjälp av loggar i form av mina ipnummer och acces_log i stort sett.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 09:22 #15
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Gstar Visa inlägg
Det är inte första gången google stänger av konton utan anledning och behåller pengarna verkar det som.

http://www.ricksblog.com/my_weblog/2...ce-beware.html
Men bara rubriken får ju iaf mig att dra öronen åt mig: "The Rick Schwartz Domain and Traffic Blog RicksBlog.com...Home of the "Domain King""
Generellt sätt vet Google vad dom pysslar med.

Senast redigerad av Danielos den 2009-10-19 klockan 09:25
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 19:31 #16
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Paginas har nog helt rätt.

Det här är ett känt fenomen, jag hade en sida med adsense i 3 veckor, drog in 30k, blev avstängd och de frös inne pengarna. Det här sker ganska ofta och googles svar på det hela är att de inte får ge ut någon information om det. Det är hemligt varför man blev avstängd. Vet många vänner i branchen som råkat ut för samma sak.

Nu på senare år är jag väldigt säker på att orsaken är för att min sida har ovanligt hög ctr, det har den än idag. Men var nog 1-2 procent för högt så google kände av det och ansåg att det är väl fusk på något sätt. Men, inga regler brutna, över huvudtaget, men avstängd blir man ändå och blir av med pengar.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 20:46 #17
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyB Visa inlägg
Paginas har nog helt rätt.

Det här är ett känt fenomen, jag hade en sida med adsense i 3 veckor, drog in 30k, blev avstängd och de frös inne pengarna. Det här sker ganska ofta och googles svar på det hela är att de inte får ge ut någon information om det. Det är hemligt varför man blev avstängd. Vet många vänner i branchen som råkat ut för samma sak.

Nu på senare år är jag väldigt säker på att orsaken är för att min sida har ovanligt hög ctr, det har den än idag. Men var nog 1-2 procent för högt så google kände av det och ansåg att det är väl fusk på något sätt. Men, inga regler brutna, över huvudtaget, men avstängd blir man ändå och blir av med pengar.
Många glömmer vad adsense egentligen är för något. Det är ju annonsörer i Google som förväntar sig resultat (konverteringar) genom annonseringssystemet.
99% av Google's inkomster kommer genom denna annonsering. Skulle annonsör efter annonsör börja tappa förtroende för Adwords p.g.a. skitftafik som inte generer konverteringar så är det ju inte så konstigt om google är extremt försiktiga.

Adsense är ju ingen given rättighet. Det handlar helt och hållet om att generera relevanta klick som i slutändan genererar en konvertering för annonsören.

Du kan ju göra allt rent tekniskt korrekt på din sajt och inte bryta mot något i terms and conditions och ändå bli bannad.
I ditt fall där du genererade en massa klick och drog snabbt in 30k, har du nån aning om hur effektiva dessa klick var för annonsörerna? Förmodligen inte.

Eftersom de allra flesta som annonserar i Adwords också använder analytics och målkanaler så kan Google lätt mäta adsenseklickens effektivitet.
Säg att de 30k du drog in kom från 100 000 klick och de klicken inte genererade en enda konvertering för annonsörerna, tycker du då att du är en tillgång eller börda för google och annonsörerna?

Min slutsats är att det inte handlar om var man placerar sina adsense block, om man klickar på sina adsenseannonser o.s.v. Det handlar i slutändan endast om du kan skicka relevant och konverterande trafik till annonsörernas sidor.

Så här står det i Adsense T and C
" 7.2 Google kan, när som helst, säga upp hela eller delar av Programmet, säga upp detta Avtal eller dra in eller säga upp en Egendoms deltagande hela eller delar av Programmet.

Detta godkänner du när du registrerar dig för adsense.

Senast redigerad av WebboT den 2009-10-19 klockan 20:49
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 20:47 #18
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
JimmyB, drar man in 30k på 3 veckor så är det nog normalt att adsense reagear. I detta fall har google full rätt att avluta för dom ett olönsamt samarbete.

Jag antar att du har annan alternativ reklam mot adsense nu, drar du in lika mycket nu på andra annonsnätverk?

Senast redigerad av Danielos den 2009-10-19 klockan 20:50
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 01:43 #19
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Många glömmer vad adsense egentligen är för något. Det är ju annonsörer i Google som förväntar sig resultat (konverteringar) genom annonseringssystemet.
99% av Google's inkomster kommer genom denna annonsering. Skulle annonsör efter annonsör börja tappa förtroende för Adwords p.g.a. skitftafik som inte generer konverteringar så är det ju inte så konstigt om google är extremt försiktiga.

Adsense är ju ingen given rättighet. Det handlar helt och hållet om att generera relevanta klick som i slutändan genererar en konvertering för annonsören.

Du kan ju göra allt rent tekniskt korrekt på din sajt och inte bryta mot något i terms and conditions och ändå bli bannad.
I ditt fall där du genererade en massa klick och drog snabbt in 30k, har du nån aning om hur effektiva dessa klick var för annonsörerna? Förmodligen inte.

Eftersom de allra flesta som annonserar i Adwords också använder analytics och målkanaler så kan Google lätt mäta adsenseklickens effektivitet.
Säg att de 30k du drog in kom från 100 000 klick och de klicken inte genererade en enda konvertering för annonsörerna, tycker du då att du är en tillgång eller börda för google och annonsörerna?

Min slutsats är att det inte handlar om var man placerar sina adsense block, om man klickar på sina adsenseannonser o.s.v. Det handlar i slutändan endast om du kan skicka relevant och konverterande trafik till annonsörernas sidor.

Så här står det i Adsense T and C
" 7.2 Google kan, när som helst, säga upp hela eller delar av Programmet, säga upp detta Avtal eller dra in eller säga upp en Egendoms deltagande hela eller delar av Programmet.

Detta godkänner du när du registrerar dig för adsense.
Självklart svär de sig fria fån allt ansvar. Det är så det är när man är störst, då kan man göra lite som man vill

Att jag skickar relevant trafik tycker jag är en självklarhet att jag gör. Besökarna klickar på det som intresserad dem, inte av någon annan anledning. Sen om de är köpvilliga eller inte ligger ju inte på mitt ansvar.

Hur som helst, att google gör en sådan sak utan att lämna en anledning är riktigt dåligt och hade inte accepterats av något mindre företag. Blir man avstängd för att man har för hög ctr(vet fortfarande inte om det stämmer, gissar bara) så bör man få veta det. Att google anser att det är något fuffens, man borde också ha en möjlighet att överklaga eller lösa problemet. Om annonsörerna inte vill betala för dålig trafik och det ÄR mitt fel, inga problem. Men det måste ju ske civiliserat och se om det kan ske en lösning, och problemet måste ju fram.

Men jag förstår om det är svårt att sätta sig in i det om du själv inte stött på problemet. Det är respektlösheten som är frustrerande, svenska företag skulle aldrig göra så. Och det skulle alltid finnas ett telefonnummer man kan ringa, och prata med rationella människor.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 01:49 #20
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
JimmyB, drar man in 30k på 3 veckor så är det nog normalt att adsense reagear. I detta fall har google full rätt att avluta för dom ett olönsamt samarbete.

Jag antar att du har annan alternativ reklam mot adsense nu, drar du in lika mycket nu på andra annonsnätverk?
Har absolut inga problem med att de reagerar, eller att de vill avsluta samarbetet om de med sin statistik får ut att det är dålig trafik. Däremot vill jag fortfarande höra det, och inte läsa att jag inte följt medlemsvillkoren och att de inte kan berätta varför kontot är avstängt.

Dessutom försvinner rätten för 10 andra sidor att använda adsense i ett senare skede för att ett tidigare konto blivit avstängt.

Google betalade bättre, absolut. Intäkterna sjönk väl med 25%-30% ungefär.

Tror de går miste om en hel del pengar genom det här arbetssättet. Och att säga att google inte kan/behöver optimera sina intäkter är dumheter så det vill jag inte höra.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017