Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google - Goodwill i nivå med den absoluta fryspunkten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-19, 19:31 #1
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Medlem

Paginas har nog helt rätt.

Det här är ett känt fenomen, jag hade en sida med adsense i 3 veckor, drog in 30k, blev avstängd och de frös inne pengarna. Det här sker ganska ofta och googles svar på det hela är att de inte får ge ut någon information om det. Det är hemligt varför man blev avstängd. Vet många vänner i branchen som råkat ut för samma sak.

Nu på senare år är jag väldigt säker på att orsaken är för att min sida har ovanligt hög ctr, det har den än idag. Men var nog 1-2 procent för högt så google kände av det och ansåg att det är väl fusk på något sätt. Men, inga regler brutna, över huvudtaget, men avstängd blir man ändå och blir av med pengar.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 20:46 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JimmyB Visa inlägg
Paginas har nog helt rätt.

Det här är ett känt fenomen, jag hade en sida med adsense i 3 veckor, drog in 30k, blev avstängd och de frös inne pengarna. Det här sker ganska ofta och googles svar på det hela är att de inte får ge ut någon information om det. Det är hemligt varför man blev avstängd. Vet många vänner i branchen som råkat ut för samma sak.

Nu på senare år är jag väldigt säker på att orsaken är för att min sida har ovanligt hög ctr, det har den än idag. Men var nog 1-2 procent för högt så google kände av det och ansåg att det är väl fusk på något sätt. Men, inga regler brutna, över huvudtaget, men avstängd blir man ändå och blir av med pengar.
Många glömmer vad adsense egentligen är för något. Det är ju annonsörer i Google som förväntar sig resultat (konverteringar) genom annonseringssystemet.
99% av Google's inkomster kommer genom denna annonsering. Skulle annonsör efter annonsör börja tappa förtroende för Adwords p.g.a. skitftafik som inte generer konverteringar så är det ju inte så konstigt om google är extremt försiktiga.

Adsense är ju ingen given rättighet. Det handlar helt och hållet om att generera relevanta klick som i slutändan genererar en konvertering för annonsören.

Du kan ju göra allt rent tekniskt korrekt på din sajt och inte bryta mot något i terms and conditions och ändå bli bannad.
I ditt fall där du genererade en massa klick och drog snabbt in 30k, har du nån aning om hur effektiva dessa klick var för annonsörerna? Förmodligen inte.

Eftersom de allra flesta som annonserar i Adwords också använder analytics och målkanaler så kan Google lätt mäta adsenseklickens effektivitet.
Säg att de 30k du drog in kom från 100 000 klick och de klicken inte genererade en enda konvertering för annonsörerna, tycker du då att du är en tillgång eller börda för google och annonsörerna?

Min slutsats är att det inte handlar om var man placerar sina adsense block, om man klickar på sina adsenseannonser o.s.v. Det handlar i slutändan endast om du kan skicka relevant och konverterande trafik till annonsörernas sidor.

Så här står det i Adsense T and C
" 7.2 Google kan, när som helst, säga upp hela eller delar av Programmet, säga upp detta Avtal eller dra in eller säga upp en Egendoms deltagande hela eller delar av Programmet.

Detta godkänner du när du registrerar dig för adsense.

Senast redigerad av WebboT den 2009-10-19 klockan 20:49
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 01:43 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Många glömmer vad adsense egentligen är för något. Det är ju annonsörer i Google som förväntar sig resultat (konverteringar) genom annonseringssystemet.
99% av Google's inkomster kommer genom denna annonsering. Skulle annonsör efter annonsör börja tappa förtroende för Adwords p.g.a. skitftafik som inte generer konverteringar så är det ju inte så konstigt om google är extremt försiktiga.

Adsense är ju ingen given rättighet. Det handlar helt och hållet om att generera relevanta klick som i slutändan genererar en konvertering för annonsören.

Du kan ju göra allt rent tekniskt korrekt på din sajt och inte bryta mot något i terms and conditions och ändå bli bannad.
I ditt fall där du genererade en massa klick och drog snabbt in 30k, har du nån aning om hur effektiva dessa klick var för annonsörerna? Förmodligen inte.

Eftersom de allra flesta som annonserar i Adwords också använder analytics och målkanaler så kan Google lätt mäta adsenseklickens effektivitet.
Säg att de 30k du drog in kom från 100 000 klick och de klicken inte genererade en enda konvertering för annonsörerna, tycker du då att du är en tillgång eller börda för google och annonsörerna?

Min slutsats är att det inte handlar om var man placerar sina adsense block, om man klickar på sina adsenseannonser o.s.v. Det handlar i slutändan endast om du kan skicka relevant och konverterande trafik till annonsörernas sidor.

Så här står det i Adsense T and C
" 7.2 Google kan, när som helst, säga upp hela eller delar av Programmet, säga upp detta Avtal eller dra in eller säga upp en Egendoms deltagande hela eller delar av Programmet.

Detta godkänner du när du registrerar dig för adsense.
Självklart svär de sig fria fån allt ansvar. Det är så det är när man är störst, då kan man göra lite som man vill

Att jag skickar relevant trafik tycker jag är en självklarhet att jag gör. Besökarna klickar på det som intresserad dem, inte av någon annan anledning. Sen om de är köpvilliga eller inte ligger ju inte på mitt ansvar.

Hur som helst, att google gör en sådan sak utan att lämna en anledning är riktigt dåligt och hade inte accepterats av något mindre företag. Blir man avstängd för att man har för hög ctr(vet fortfarande inte om det stämmer, gissar bara) så bör man få veta det. Att google anser att det är något fuffens, man borde också ha en möjlighet att överklaga eller lösa problemet. Om annonsörerna inte vill betala för dålig trafik och det ÄR mitt fel, inga problem. Men det måste ju ske civiliserat och se om det kan ske en lösning, och problemet måste ju fram.

Men jag förstår om det är svårt att sätta sig in i det om du själv inte stött på problemet. Det är respektlösheten som är frustrerande, svenska företag skulle aldrig göra så. Och det skulle alltid finnas ett telefonnummer man kan ringa, och prata med rationella människor.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 01:52 #4
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Men jag förstår om det är svårt att sätta sig in i det om du själv inte stött på problemet. .
Jag fick ett konto avstängt också i adsense ungdom. Tog ett tag att klura ut vad det var och när jag väl kom på vad jag hade gjort så var det bara att inse att jag gjort en fatal tabbe. Mitt eget fel alltså. 3 dar hade jag adsense på den sajten innan jag blev bannad. Så, jo jag vet.

kanske skulle tillägga att jag var lika frustrerad som du, innan jag förstod att det mitt eget fel.

Senast redigerad av WebboT den 2009-10-20 klockan 06:12
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 10:30 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Blir man avstängd för att man har för hög ctr(vet fortfarande inte om det stämmer, gissar bara) så bör man få veta det.
Får man fråga vad du hade för CTR?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 14:41 #6
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg

Om klick på en annons konverterar eller inte för en annonsör beror väl minst lika mycket på hur annonsen är utformad och hur sidan man kommer till ser ut.

Det kan ju vara så att annonsen ser väldigt lovande ut och därför genererar många klick men sedan så håller inte erbjudandet fullt ut när man väl kommer till annonsörens sida varför man avstår från att gå vidare.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 15:00 #7
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av petlin Visa inlägg
Om klick på en annons konverterar eller inte för en annonsör beror väl minst lika mycket på hur annonsen är utformad och hur sidan man kommer till ser ut.

Det kan ju vara så att annonsen ser väldigt lovande ut och därför genererar många klick men sedan så håller inte erbjudandet fullt ut när man väl kommer till annonsörens sida varför man avstår från att gå vidare.
Däremot kan man se om en site genererar många klick men mycket färre konverteringar än klick från andra sidor.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-21, 07:23 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Utan att diskutera enskilda fall så tror jag att Paginas identifierar Googles största problem i dagsläget. Google var en gång i tiden det lilla trevliga företaget med devisen ”do no evil”. Idag är Google-organisationen mer att jämföra med en gammal öststat. Ett gäng tjänstemän sitter och fattar beslut, utan att det framgår på vilka grunder eller varför. När någon klagar så ignorerar man personen och hänvisar till den tjocka "lagboken" som säger att öststaten Google alltid har rätt. Med rätt kontakter kan man däremot tumma på reglerna och skapa sina egna villkor. Allt går att lösa bara man känner rätt personer. Rätt personer känner man om man tjänar eller spenderar tillräckligt mycket pengar via Google.

Själv har jag endast bra erfarenheter av Google. Men jag tror absolut att det finns ett grundläggande problem som Google måste lösa. "With great power comes great responsibility", som Stan Lee och Spindelmannen så fint uttrycker det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017