Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Påminnelse - ej betald faktura

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-28, 03:23 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
vid beställning fick han information om 20 dagar och efter det gjorde han en beställning så det räknas som ett avtal.

Ska du ha det som argument i tingsrätten så har du förlorat redan nu.

Följ reglerna och den praxis som finns, så kommer du längre....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 10:08 #12
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Lite kan jag om lagar och om kund godkänner dessa förutsättningar är dessa giltiga.

Annars vore det lite konstigt att så många företag kör med 10,12,20 dagar, eller hur? Det skulle innebära att ALLA företag skulle förlora i tingsrätten och så är det knappast nu.
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 11:36 #13
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
Lite kan jag om lagar och om kund godkänner dessa förutsättningar är dessa giltiga.

Annars vore det lite konstigt att så många företag kör med 10,12,20 dagar, eller hur? Det skulle innebära att ALLA företag skulle förlora i tingsrätten och så är det knappast nu.
Det brors på vilket sätt du informerar om villkoren.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 12:44 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
Lite kan jag om lagar och om kund godkänner dessa förutsättningar är dessa giltiga.

Annars vore det lite konstigt att så många företag kör med 10,12,20 dagar, eller hur? Det skulle innebära att ALLA företag skulle förlora i tingsrätten och så är det knappast nu.
Men vem har sagt att de som kräver 10, 12, eller 20 dagar får rätt i tingsrätten? För det får de inte.

Det står i räntelagen att man inte får ta ut dröjsmålsränta förrän det gått 30 dagar efter att kunden mottagit fakturan. Det spelar ingen roll att leverantören skriver 10, 12, 20, 8, 2 eller 0 dagar på fakturan eller informerar om det på annat sätt. I tingsrätten måste du kunna bevisa att du har ett avtal, det kan du sällan med muntliga avtal (det som står på fakturan är inget avtal över huvud taget). Det är dessutom så att kunden måste uppfatta att han ingått ett avtal, annars har du ytterligare en tröskel att bestiga i bevisningen. Varför agera som en jävla buffel mot kunderna, var vettig och generös och ha justa villkor i stället, det vinner du på i längden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 12:59 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men vem har sagt att de som kräver 10, 12, eller 20 dagar får rätt i tingsrätten? För det får de inte.

Det står i räntelagen att man inte får ta ut dröjsmålsränta förrän det gått 30 dagar efter att kunden mottagit fakturan. Det spelar ingen roll att leverantören skriver 10, 12, 20, 8, 2 eller 0 dagar på fakturan eller informerar om det på annat sätt. I tingsrätten måste du kunna bevisa att du har ett avtal, det kan du sällan med muntliga avtal (det som står på fakturan är inget avtal över huvud taget). Det är dessutom så att kunden måste uppfatta att han ingått ett avtal, annars har du ytterligare en tröskel att bestiga i bevisningen. Varför agera som en jävla buffel mot kunderna, var vettig och generös och ha justa villkor i stället, det vinner du på i längden.
Räntelagen är dispositiv så när som på ett undantag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 13:55 #16
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
I tingsrätten måste du kunna bevisa att du har ett avtal, det kan du sällan med muntliga avtal

Du har missförstått vad jag skrivit tidigare. Det finns ett skriftligt avtal i form av email som kunden godkänt, så där är ingenting oklart.

Sen måste jag säga att i detta fallet är kunden otrevlig och arrogant så att jag skulle vilja göra affärer med honom igen, faller med dessa två anledningar, upprepade försenade betalningar samt mycket arrogant bemötande. Därför har jag mindre förståelse för hans skitsnack

på denna sida till exempel där de har koll är det ju inte glasklart att man inte skulle kunna ta ut efter 20 dagar http://www.verksamt.se/portal/web/gu...ingspaminnelse

Du får gärna ge källa till dina påståenden
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 17:23 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Inte heller påminnelseavgift kan tas ut utan att det avtalats i förväg. Inkassoavgift får däremot tas ut om du skickat det på inkasso.

Tänk även på att du behöver ge minst 30 dagars betalningsvillkor innan du kan dra det vidare. Du får inte ta ut vare sig påminnelseavgift eller dröjsmålsränta innan 30 dagar från det att kunden fått fakturan (inte fakturadatum som många tror).
Rätt angående räntan, fel angående påminnelseavgiften. Den får man så klart ta ut direkt man påminner (såvida den var avtalad som sagts tidigare), oavsett om man haft betalningsvillkor 10, 14 eller 30 dagar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 17:39 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
I tingsrätten måste du kunna bevisa att du har ett avtal, det kan du sällan med muntliga avtal

Du har missförstått vad jag skrivit tidigare. Det finns ett skriftligt avtal i form av email som kunden godkänt, så där är ingenting oklart.

Sen måste jag säga att i detta fallet är kunden otrevlig och arrogant så att jag skulle vilja göra affärer med honom igen, faller med dessa två anledningar, upprepade försenade betalningar samt mycket arrogant bemötande. Därför har jag mindre förståelse för hans skitsnack

på denna sida till exempel där de har koll är det ju inte glasklart att man inte skulle kunna ta ut efter 20 dagar http://www.verksamt.se/portal/web/gu...ingspaminnelse

Du får gärna ge källa till dina påståenden
Referens: Räntelagen (SFS 1975:635)
Först utfärdad 1975-06-05
Lagtexten uppdaterad med alla ändringar t.o.m. SFS 2002:352.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM

Läs HELA lagen! I lagtexten står först en sak och sedan kommer en slutkläm som kullkastar det som stod i första delen. Typexempel är §4 första stycket, sista meningen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-28 klockan 17:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 19:53 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Referens: Räntelagen (SFS 1975:635)
Först utfärdad 1975-06-05
Lagtexten uppdaterad med alla ändringar t.o.m. SFS 2002:352.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM

Läs HELA lagen! I lagtexten står först en sak och sedan kommer en slutkläm som kullkastar det som stod i första delen. Typexempel är §4 första stycket, sista meningen.
Räntelagen är väl fortfarande dispositiv eller har det ändrats?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 20:14 #20
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Med tanke på hur länge den här tråden har pågått så kan knappast 20 dagar vara ett
problem längre. Vi är ju fan uppe i 30 nu...

Om trådskaparen inte klarar av att vänta i 10 ynka extradagar för att få ett nära på
vattentätt case, ja, då vet jag inte hur vi ska kunna hjälpa honom.

Ett mail är knappast vettigt som bevisning. Vem som helst kan svarat på det mailet. Ett
mail är som ett vykort och en duktig advokat kommer såga av trådskaparen vid fotknölarna.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017