Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trade Doubler guide?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-07, 04:14 #11
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Mycket flitig postare
Saints avatar

Citat:
Originally posted by M-bition@Dec 1 2004, 23:06
Det var inte länge sen jag började använda Trade Doubler, och visst är jag nöjd med resultatet - men känner inte att jag har full koll på allting. Jag vill gärna följa upp och analysera hur mina besökare använder min sajt och vad som lockar dem. Jag vill kunna se tendenser och indikeringar på vad som funkar och vad som inte gör det och om jag bör ge ett visst program mer tid eller inte. Visst finns det en hel del rapporteringsverktyg på TD, men problemet jag upplever är avsaknaden av en riklig guide som hjälper mig att förstå hur jag ska analysera all information. [...] Har någon några tips att dela med sig? Finns det någon dokumentation skriven som tar upp detta ämne? Alla möjliga tips och tricks är välkomna. Anledningen till att jag inte vänder mig till TD själva är pga deras oerhört långa svarstider på mail.

Tack på förhand.
Tjenis. Är själv ganska ny kund på TD (ca 8 månader). Jag är ganska nöjd men å andra sidan så har jag inget att jämföra med. Supporten har blivit kontaktad 2 gånger och svar på mina mail kom under samma dag som dom skickades iväg. Har dock tipsat dom om tjänster men inget svar har kommit ang mina harmlösa ärenden.

Lite bakgrund om vad jag försöker uppnå genom min amatörsajt: jag ser det som underhållning med liknelse till ett strategiskt spel typ tycoon; försöker hitta den rätta balansen mellan besökare och reklamintäkter. Gcik bra första månaderna jag startade (maj 2004) ur besöksperspektivet för att jag sedan fyllde över bägaren så att jag förlorade besökare med en sänkning om 50% under november -- för mkt reklam för min sajt ledde till att b-one servern inte pallade trycket och besökarna försvann ganska snabbt.

Tillbaka till TD. Ref.fel uppstår ganska ofta för min del även om dom är obetydliga med ca 50st fel i veckan (argh! tänk om alla 50 köpte produkt värde 1000kr?! :) Har haft ca 45k impressions de senaste 7 dagarna.

När det gäller statistiken så är det helt klart lite förvirrande att tolka i den djungeln då vissa banners inte räknar klicks, vissa räknar inte unika, vissa har fler unika än klicks etc så jag tar statistiken med en nypa salt. Jag brukar dock manövrera genom impressions, CTR* (ClickThroughRate) samt CT**-- även om dom kan vara kanske missvisande med tanke på nämnda fel -- samt avslutat värde/provision.

jag var helt ny på det dära med "reklamförsäljning" när jag startade sidan och det tog mig 4 månader att hitta rätt företag för mina besöakre. En liten guide kan vara följande nedan beskrivet men ha i åtanke att det är sällan möjligt att implementera samma strategi då "företagskulturer" skiljer sig från URL till URL (egentligen skall det vara från land till land):

Jag har legat på ca 500'000 (-) impressions fram tills november då det sjönk till 250'000 pga tidigare nämnd incident. Roliga är att jag gjorde mkt mer pengar under november än totalt under föregånge månaderna -- . Det som jag ändrade var att köra med två företag från TD (med ett undantag) under en längre period istället för många olika företag i en rotation.

Kan inte påstå att ångrar att jag under 6 månader hade packat mina rotationer med så många banners som möjligt då det var under denna tid jag upptäckte vad som intresserar mina besökare. Gjorde knappt några pengar men däremot såg jag vad folk klickade på och började då stegvis koncentrera mig på rensning av dom mindre intressanta företagen.

i en rotation lade jag in företagets banners men olika motiv vilket gör att de återkommande besökarna alltid har något nytt att glo på och inte "vänjer sig" vid en bild men ändå ser ett och samma varumärke. Slutligen blev det november och 2 företag blev kvar av ungefär 30 st och då steg även intäkterna.

Mina spekulationer baserade på mig själv samt min erfarenhet som Informationsansvarig för en organisation om 9k medlemmar är att besökaren "vänjer sig" vid ett företags reklambanner och ser det inte längre som spam utan något som börjar bli en del av "nyttig och intressant information" som man måste bara klicka på för man vill inte vara ensam om att inte känna till något företag som överallt exponerar sina produkter. Efter att besökaren klickat på bannern är det upp till företaget att dom fångar personen -- enkel regel är att produkten skall sälja sig själv när besökaren väl ser den.

CTR* är nyttig även i senare steg för att se vilken banner av det "favoriserande" företaget som lockar mest. Naket visar sig även för min del vara slutsatsen, dock inte när det gäller mobiltelefoner för då är ringsignalerna lockande. Som du förstår så använder jag CTR för att hitta den perfekta bannern för företag jag vill exponera, men jag byter inte ut företaget som funkar. Lojalitet är nog nyckelordet.

Nya företag som poppar upp som nya partners i TD får gå den långa vägen; dvs sätts in i en rotation med ung 10 olika företag. Har en speciell plats just för den "test-rotationen".

Att välja rätt företag att exponera sker alltså som jag tidigare nämnde genom att man "testar dom" under en period (ca 30 dagar) men sen gäller ju att dra nytta av sin erfarenhet. Har märkt att det mest ekonomiskt effektiva är att satsa på företag som ger "stora pengar" per föräljning. Jag väljer hellre ett företag som ger 10% av försäljningen där deras produkt kostar 1000kr än ett företag som ger 20% och där deras produkter ligger i prisklassen på 100kr. få betalt per klick lönar sig inte heller för min del, skriva upp sig på nyhetsbrev, delta i undersökning etc.

Mina CTR ligger på mellan 1% till 3% vilket verkar vara bra då jag hört att man brukar vara ganska nöjd om man kommer runt 1%. Mina CR** ligger på upp till 4,05% vilket är enormt bra då även där brukar man vara nöjd runt 1% (har jag fått höra).

Hoppas att min historia hjälper dig lite på vägen, min väg är bara EN stig att gå för att få känna på framgång (beror ju helt klart vilka pengar man e ute efter hehe), förmodar att det finns flera. Om jag yrar omkring i min text så beror det på att klockan är 4, behövs det en tydligare förklaring så utvecklar jag gärna om det så önskas.

Vet inte om man får lov att göra det elr ej då det är mitt första inlägg och jag e helt ny på forumet men efter att ha tolkat reglerna på mitt sätt så skulle jag vilja tipsa dig som komplement till TD om dunken.se och beastwear.se som har affiliateprogram där man kan tjäna pengar. Dom har katastrof statistik jämfört med TD men deras produkter säljer bra om man har besökare med humor i. Deras produktförsäljning är ganska roliga att jämföra med dom som TD erbjuder genom deras partners och på så sätt kan du oxå göra egna påståenden om vad som funkar för din sajt.

* Ur TD: Click Through Rate är en procentsats som visar hur många av dina besökare som klickar sig vidare efter att ett impression har gjort. Om 3 personer av 100 klickar sig vidare in på din länk så har du 3% i Click Through Rate. Du hittar din Click Through Rate per program på sidan "Översiktsrapport" och per grafiskt element på sidan "Grafikeffektivitet".

** Ur TD: Conversion Rate är en procentsats som visar hur många av dina besökare som genomför ett avslut av de som klickar på en länk. Du hittar din Conversion Rate per program på sidan "Översiktsrapport" och per grafiskt element på sidan "Grafikeffektivitet".
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-07, 04:25 #12
Saints avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Saints avatar

Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 6 2004, 02:23
[...]Förhoppningsvis sätter Google Adsense lite press på Tradedoubler vilket leder att de kanske återigen jobbar för användarnas och kundernas bästa och kanske verkligen går framåt i utvecklingen och inte bara ligger och latar sig på soffan och tror sig vara ledande även i fortsättningen.[...]
Jag fick häromdagen mail från ett företag som finns att hitta på www.zanox.co.uk -- Kopia av TD men dom verkar ha fler partners om man vänder sig internationellt (gissar jag på då jag bara tittade förbi). Dom har även svenska företag men inte i samma antal som TD men jag förmodar att dom kommer att växa ganska fort...
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-07, 09:29 #13
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Tillbaka till TD. Ref.fel uppstår ganska ofta för min del även om dom är obetydliga med ca 50st fel i veckan (argh! tänk om alla 50 köpte produkt värde 1000kr?! Har haft ca 45k impressions de senaste 7 dagarna.
Vill minnas att Calle från Tradedoubler kommenterar detta med Ref-fel här på WN tidigare, och då sagt att köp ändå räknas, och att det endast är eventuell ersättning för klick som man tappar på grund av detta. Så du bör inte ha missat allt för mycket på det
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017