Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trade Doubler guide?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-01, 22:06 #1
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem

Det var inte länge sen jag började använda Trade Doubler, och visst är jag nöjd med resultatet - men känner inte att jag har full koll på allting. Jag vill gärna följa upp och analysera hur mina besökare använder min sajt och vad som lockar dem. Jag vill kunna se tendenser och indikeringar på vad som funkar och vad som inte gör det och om jag bör ge ett visst program mer tid eller inte. Visst finns det en hel del rapporteringsverktyg på TD, men problemet jag upplever är avsaknaden av en riklig guide som hjälper mig att förstå hur jag ska analysera all information. Jag vill kunna utnyttja all tillgänglig info till att effektivisera mina annonser och därmed höja intäkterna. På flera ställen på TD beskrivs dessutom saker och ting olika, eller har olika benämningar, vilket inte underlättar. Jag får exempelvis ofta Referrer-fel utan att förstå varför, trots att jag har gått igenom min sajt ett antal gånger nu. Jag har försökt att verkligen gå igenom och förstå hur allting hänger ihop, men jag verkar aldrig kunna bemästra och förstå fullt ut vad jag bör använda all data till.

Är jag ensam om det? Har någon några tips att dela med sig? Finns det någon dokumentation skriven som tar upp detta ämne? Alla möjliga tips och tricks är välkomna. Anledningen till att jag inte vänder mig till TD själva är pga deras oerhört långa svarstider på mail.

Tack på förhand.
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-01, 23:36 #2
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Jag kan iallafall svara på en av frågorn, angående refferer-fel.
Du kommer alltid att få refferer-fel, hur mycket du än anstränger dig. Det är inställningar och metoder hos din användare, som får dessa följder.
T.ex. att användaren använder en refferer-blocker.
Eller att användaren kopierar länken - öppnar ett nytt fönster - och klistrar in länken. Då finns heller ingen refferer-information kvar.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-02, 08:43 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har kört TD i tre år och aldrig fått referrer fel...
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-02, 09:50 #4
TradeDoublers avatar
TradeDoubler TradeDoubler är inte uppkopplad
Flitig postare

TradeDoubler TradeDoubler är inte uppkopplad
Flitig postare
TradeDoublers avatar

Hej hej,

Mycket bra åsikters som framförs här, men det är svårt för mig att precisera och svara bra utan vidare detaljer. Rent generellt så skulle jag rekommendera att använda vår översiktsrapport, för att då få en överblick över vilka program som genererar flest avslut och vilka som har bäst conversion rate. Avslut och lead-rapporten kan också vara nyttig för att då se vilka specifika produkter som säljer bäst och då kanske satsa mer på just dessa.
Funktionen EPI tillåter affiliates att definiera från vilken specifik länk besökarna kommer, så om detta används på ett bra sätt så kan du utvärdera från vilken undersida och vilken annons som fungerar bäst.

M-bition - För att jag skall kunna svara mer specifikt på dina frågor måste jag veta lite mer, du kan väl återkomma till mig på [email protected] och så skall jag undersöka vad dina referrerfel beror på. Jag är också hemskt nyfiken på vad som menas med "På flera ställen på TD beskrivs dessutom saker och ting olika, eller har olika benämningar, vilket inte underlättar.". Om jag kunde få en närmare beskrivning var och när detta upplevs så skall jag framföra dessa åsikter till ansvarig för vår webbplats.

Vidare så har Filip rätt i det han säger, det kommer alltid finnas några få referrerfel pga de skäl han nämner.

Mvh Calle
TradeDoubler
Support
TradeDoubler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-02, 11:07 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by TradeDoubler@Dec 2 2004, 10:50
Hej hej,

Mycket bra åsikters som framförs här, men det är svårt för mig att precisera och svara bra utan vidare detaljer. Rent generellt så skulle jag rekommendera att använda vår översiktsrapport, för att då få en överblick över vilka program som genererar flest avslut och vilka som har bäst conversion rate. Avslut och lead-rapporten kan också vara nyttig för att då se vilka specifika produkter som säljer bäst och då kanske satsa mer på just dessa.
Funktionen EPI tillåter affiliates att definiera från vilken specifik länk besökarna kommer, så om detta används på ett bra sätt så kan du utvärdera från vilken undersida och vilken annons som fungerar bäst.

M-bition - För att jag skall kunna svara mer specifikt på dina frågor måste jag veta lite mer, du kan väl återkomma till mig på [email protected] och så skall jag undersöka vad dina referrerfel beror på. Jag är också hemskt nyfiken på vad som menas med "På flera ställen på TD beskrivs dessutom saker och ting olika, eller har olika benämningar, vilket inte underlättar.". Om jag kunde få en närmare beskrivning var och när detta upplevs så skall jag framföra dessa åsikter till ansvarig för vår webbplats.

Vidare så har Filip rätt i det han säger, det kommer alltid finnas några få referrerfel pga de skäl han nämner.

Mvh Calle
TradeDoubler
Support
Hej Calle! Tack för ditt svar (och alla ni andra också)
Jag kommer att maila dig mina funderingar men jag skriver in några exempel här ifall någon skulle vara nyfiken, som du gärna får svara på. Det är mycket möjligt att det är jag som inte förstår verktyget tillräckligt, i såna fall är ju lösningen att lära sig mer. Mer dokumentation skulle vara utmärkt då.

Grafikeffektivitet-rapport:

Ex1: Hur kan man ha 0 klick men samtidigt CTR på 0,12% ? CTR baseras väl på antal klick!
Imp 3287, Unika Imp 0, Klick 0, UV 4, CTR 0,12%, Leads 0, Imp leads 0, Sales 0, CR 0,00%, Total provision 0,00

Ex2: Hur kan man ha 0 på Klick, CTR, Leads, Sales och CR men ändå få en provision på 160?
Imp 68, Unika Imp 4, Klick 0, UV 0, CTR 0,00%, Leads 0, Imp leads 0, Sales 0, CR 0,00%, Total provision 160,00

Ex3: På rapporthuvuden har en kolumn benämningen UV, i hjälpen heter det UB. Inte så svårt att förstå i det här fallet, men kan förvirra ändå.
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 01:23 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

TradeDoubler har många olika funktioner men de mest användbara saknas tyvärr. Exempelvis saknas möjlighet att gruppera klick på samma sätt som EPI gör det möjligt med leads och sales. Har tidigare försökt komma i kontakt med TradeDoubler angående att implementera det här även för klick men utan att få någon som helst feedback. Utvecklingsavdelningen verkar ha fått storhetsvansinne och verkar mest sitta och blippa ihop flashiga poolprogram i olika form och färg.

Det enda TradeDoubler lever på idag är att de är störst på svenska marknaden. I övrigt har de inte direkt bra support (inga eller långa svarstider som du nämner) eller bra utbetalningsprocent. Förhoppningsvis sätter Google Adsense lite press på Tradedoubler vilket leder att de kanske återigen jobbar för användarnas och kundernas bästa och kanske verkligen går framåt i utvecklingen och inte bara ligger och latar sig på soffan och tror sig vara ledande även i fortsättningen. Frågan är bara när TD själva ska inse att de behöver lyssna för att det ska fungera i längden. Fler och fler missnöjda användare leder till att deras rykte urholkas underifrån. Så småningom slår det även igenom hos annonsörerna.

Dessa referrer-fel är också en stor del av problemet med TD vilket gör att betydande del av intäkterna går förlorade för den som annonserar med TradeDoubler. Oviljan från TD håll att ta itu med problemet är helt oförståeligt.

Att ha stöd för cache prevention och grafikeffektivitet när man inte ens kan spåra vanliga länkar för klick, i form av grupperingar och på så sätt göra det möjligt att påvisa statistik för olika sidor under samma webbsajt, är ju bara konstigt. Det är den typen av statistik som skulle kunna göra en skillnad. TradeDoubler har ett välutvecklat system för hantering av statistikberäkning och liknande men verkar tyvärr inte inse de mest grundläggande behoven som behövs.

Google Adsense har inte speciellt mycket finesser när det gällande analysering av statistik och liknande - dock har de stöd för just denna typ av statistikredovisning. Ett tydligt exempel på vem som tänkt igenom saker och ting innan något utvecklas istället för att utveckla flashig statistik som är mer eller mindre värdelös i jämförelse med de mest grundläggande funktionerna...

Vidare, även om det är lite utanför topic är just att TD har väldigt svårt att kräva in pengarna från företag. På mitt konto kan jag t.ex. se "Sub total: I rätt utbetalningsperiod men ej betalda fakturor av företaget" och sedan en summa på flera tusen kronor. Däribland vissa fakturor som skulle varit betalda så tidigt som "2003-07-15". Det är alltså inte summor som är rapporterade som "Avskrivna" eller från företag som är rapporterade att ha gått i konkurs. Tycker själv inte att detta är acceptabelt av ett företag som blivit utnämnt till "årets bästa" någonting överhuvudtaget...
Oläst 2004-12-06, 10:46 #7
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 6 2004, 02:23
Vidare, även om det är lite utanför topic är just att TD har väldigt svårt att kräva in pengarna från företag. På mitt konto kan jag t.ex. se "Sub total: I rätt utbetalningsperiod men ej betalda fakturor av företaget" och sedan en summa på flera tusen kronor. Däribland vissa fakturor som skulle varit betalda så tidigt som "2003-07-15". Det är alltså inte summor som är rapporterade som "Avskrivna" eller från företag som är rapporterade att ha gått i konkurs. Tycker själv inte att detta är acceptabelt av ett företag som blivit utnämnt till "årets bästa" någonting överhuvudtaget...
Så hade vi förut också, då hade vi enligt Tradedoubler för många klick så de trodde att "vi hade fuskat" men efter att vi visade statistik för den tidsperioden av vår sajt (silverplanet.se) så trodde dom oss och fakturan blev betalt, och vi fick våra pengar (ränta? )

Nåväl hör med td's support så får du nog svar varför det inte blivit betalt!
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 10:57 #8
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av programmer
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Så hade vi förut också, då hade vi enligt Tradedoubler för många klick så de trodde att "vi hade fuskat" men efter att vi visade statistik för den tidsperioden av vår sajt (silverplanet.se) så trodde dom oss och fakturan blev betalt, och vi fick våra pengar (ränta? )

Nåväl hör med td's support så får du nog svar varför det inte blivit betalt!
Med tanke på att jag får andra utbetalningar och det främst rör sig om utländska företag så antar jag att det har något med utbetalningsrutinen just hos utländska TD att göra. Men visst, ska ta och höra igen med TD om det.
Oläst 2004-12-06, 11:01 #9
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Ah, trodde det var svenska ^^ dom brukar ju trotts allt betala, eller ge en förklaring till varför
Men gör så, hör med supporten - vet inte hur den utländska funkar men den svenska har gått bra för mig hitintills iaf :unsure:

Ps. Nu kan man även via svenska tradedoubler ansöka om utländska program
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 13:01 #10
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by programmer@Dec 6 2004, 11:01
Ah, trodde det var svenska ^^ dom brukar ju trotts allt betala, eller ge en förklaring till varför
Men gör så, hör med supporten - vet inte hur den utländska funkar men den svenska har gått bra för mig hitintills iaf :unsure:

Ps. Nu kan man även via svenska tradedoubler ansöka om utländska program
Jag är alltså registrerad för de utländska programmen via svenska Tradedoubler. Men som jag förstått det sker utbetalningarna direkt från utlandet för flera av länderna. Vissa länder låter sina utbetalningar gå genom svenska TD, men inte alla enligt min erfarenhet. Verkar främst vara Italienska program, men även något enstaka danskt, det gäller för mina uteblivna ersättningar .

Någon annan som haft samma problem?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017