Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur väljer ni bransch till hemsida??

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2018-12-05, 14:26 #1
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
… jag började jobba som utvecklare så byggde jag säkert fem-sex Blocket-liknande sajter åt kunder som hoppades att Blocket-succén skulle ge avkastning även för dem. Tror ingen av dessa lyckades få annat än småpengar.
Precis dit jag ville komma. Hade dina kunder fokuserat mer på ett bra domännamn i stället för onödiga tekniska funktioner så kanske dom hade lyckats.

Men du har rätt, vi snackar inte om samma sak, vet även din inställning till domännamn. Men man måste ju ändå leva i verkligheten. Titta på Ribackas omsättning och vinst här. Titta på dom företag som sprang iväg och fick igång det.

Domännamnet är ett enkelt sätt att visa att man menar allvar. Ofta första kontakten med kunden. Det går inte att blunda för att det är viktigt som bara den.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Viktigt är också att leva i nuet och inte försöka härma de som lyckas
Jag tycker så här, skall man ta dom orden i sin mun så måste man ha på fötterna själv. Titta på mina bolag och mina engagemang. Omsättning och vinst. Dom talar för sig, för det är väl det det handlar om i en så mogen marknad som internet. Det är ju en liten pik från dig att jag är en gammal sur gubbe men jag står fast vid ovanstående. Det grundar jag på att jag varit med och startat minst 5 stora populära vinstdrivande siter varav 4 av dom är marknadsledande idag. Så jag lever i nuet om nån.

Sedan det du skriver om att inte härmas. Det är ju bullshit, det är ju vägen till framgång. Härma dom det går bra för! Fundera på hur dom tänker, varför funkar det för dom och inte för mej. Kan jag kanske härma två bra siter och ta det bästa från båda och kombinera. Det är ju precis det som är nyckeln till framgång

Kan du visa upp Vincent vart du ha lärt dig att domännamn är sekundärt. Du har ju en enskild firma så jag kan ju inte säga så mycket om dina framgångar. Vad bygger du denna erfarenhet på som gör att dom inte skall lyssna på Ribacka, Macce eller mej.

Och som sagt jag talar inte om tjänsteföretag som dina exempel. Jag talar om webbtjänster.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 15:01 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Precis dit jag ville komma. Hade dina kunder fokuserat mer på ett bra domännamn i stället för onödiga tekniska funktioner så kanske dom hade lyckats.
Nja, hade de startat ungefär samtidigt som Blocket så hade de haft en chans men knappast i det läget.

Citat:
Men du har rätt, vi snackar inte om samma sak, vet även din inställning till domännamn. Men man måste ju ändå leva i verkligheten. Titta på Ribackas omsättning och vinst här. Titta på dom företag som sprang iväg och fick igång det.
Jag vet inte om vi kanske svarar på olika frågeställningar. Jag menar inte att domännamnet är irrelevant men det är lite svårt för en ensamföretagare att välja en kanondomän som tv.nu idag och sedan börja tjäna pengar Sedan bör man så klart alltid ha ett namn som är lätt att komma ihåg och lätt att stava.

Onlinepizza som du tog upp är ett bra exempel på att domännamnet också kan vara en begränsning nu när de får hård konkurrens från t.ex. hungrig.se. Men jag menar ändå att där spelar heller inte domännamnet någon större roll. Det är ett långt och inte särskilt unikt namn. De kunde lika gärna ha haft namn som mat.nu, hungrig.se, snabbmat.nu, mathem.se etc. och lyckats precis lika bra. Det var snarare så att de började vid rätt tillfälle, lärde sig branschen inifrån och var kompetenta personer som gjorde att de lyckades så bra.

Ju mindre värde det finns bakom tjänsten eller produkten desto större roll spelar domännamnet. I vissa branscher är det ju näst intill omöjligt att komma med något nytt eller unikt och då sticker man ut desto mer med rätt domännamn. I det läget håller jag helt med dig

Citat:
Och som sagt jag talar inte om tjänsteföretag som dina exempel. Jag talar om webbtjänster.
Mja. Mapillary var visserligen från början en ren webbtjänst för slutkonsument även om det inte är där det finns pengar att tjäna idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 15:04
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 15:11 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nja, hade de startat ungefär samtidigt som Blocket så hade de haft en chans men knappast i det läget.
För att ta tv.nu som exempel så startade jag den lång långt efter dagenstv.com och tvprogram.nu. Dom var rejält trafikerade och ägde internetmarknaden (trafiken) ihop med bankärenden, mp3-nerladdning och porr. Jag kombinerade som jag skrev tidigare enkelheten på siten genom att ha alla kanaler på en sida. Nåt jag lärt mej funkade på en av nordens mest trafikerade webbsidor då. (d2mac.com) och tillgängligheten att man kunde trycka [Enter] när man skrivit tv och .nu och slapp skriva "program" så enkel är ju människan

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ju mindre värde det finns bakom tjänsten eller produkten desto större roll spelar domännamnet
Om du sitter i bilen och skall beställa en pizza, du vet två bra pizzerior men minns bara numret till en av dom. Vart kommer du beställa din pizza tror du?


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Onlinepizza
Köpte tidigt upp pizza.nu som var deras topofmind domän.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 15:42 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Köpte tidigt upp pizza.nu som var deras topofmind domän.
Men är det inte ett argument för att domännamnet inte spelade så stor roll? De tragglade rätt länge på lokal nivå med bara ett fåtal pizzerior och det fanns länge gott om tid för någon annan aktör att vinna mark. Det var också flera som försökte men ingen annan hittade en modell som fungerade bra för pizzeriorna vilket i slutändan var det som gjorde skillnaden.

Ska man försöka slå sig in i branschen idag så vill man nog ändå gärna ha ditt domännamn - om man har råd vill säga
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 15:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 15:55 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Men är det inte ett argument för att domännamnet inte spelade så stor roll? De tragglade rätt länge på lokal nivå med bara ett fåtal pizzerior och det fanns länge gott om tid för någon annan aktör att vinna mark. Det var också flera som försökte men ingen annan hittade en modell som fungerade bra för pizzeriorna vilket i slutändan var det som gjorde skillnaden.
Pizza.nu var ett annat företag dom köpte upp. Sedan var det i princip klart, det som behövde komma var smartphone och plattor så varje pizzeria kunde koppla upp sig kostnadseffektivt. Det var det som var barriären att bryta. Jag hade ju en affärside om precis samma sak och även det kopplat till det hungrig.se och alla matkassar handlar om idag. Det projektet hette dagens.se tiden var kring 2005-6. Jag har för mej du satt och hjälpte mej programmera version ett till och med. Men det var ett bevis på att marknaden och tekniken inte var framme. Krögarna satt med en PC hemma på söndag och trixade med lunchmenyer och fax. Sedan kom Iphone och affärsiden flög iväg. Men då hade redan andra projekt flugit iväg och tog min tid. Du borde minnas att du inte behöver lära mej detta. Jag minns det som igår att vi kan styra allt från produktion och inköp av köttet till att lista köttbullarna på menyn. Du satt med på mötet på strandgatan 28 men du kanske sov när jag drog mina visioner

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
----------
Vi har tömt ut detta nu, min poäng är. Har du 25 000 av ditt startkapitalet till marknadsföringsbudget. Köp ett bra domännamn för 24 500. För resten köper du tejp, en spritpenna och ett A1 pappersark. Skriv ditt budskap och din lätta kvalitetsdomänadress på pappret och klistra pappret på magen. Ge dig sedan ut på stan och sprid vad du erbjuder. Är det bra grejer och du har en bra tjänst borde det rulla på. Rullar det inte på, ta anställning på nåt av Vincents exempel på tjänsteföretag. Det och att läsa Jesper Ribackas inlägg i denna tråd är mina tips!

Dax för julbord!
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017