| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Neo4j, Mapillary, Bimobject och Telavox är bara några av de teknik/IT-företag som växt snabbt här i Malmö på senare tid. Domännamnet har inte varit avgörande för något av dessa utan de har byggt upp värde i bolagen precis som alla andra bolag också måste göra om de ska kunna överleva på längre sikt. Visst är inga av dessa direkt små idag men alla har haft en mycket blygsam inledning.
Men jag inser att vi jämför äpplen och päron (eller kanske snarare äpplen och köttfärs) i den här tråden Ska man försöka slå sig fram som frisör, affiliate eller någon annan dussinföretagare där det redan finns tusen kopior så hjälper ett bra domännamn betydligt mer på traven såvida man inte redan är känd i branschen, har rätt kontakter eller något annat som har stor betydelse inom just din bransch. Risken är då stor att du hela tiden får slåss om brödsmulor tillsammans med andra måsar och måsar är ganska aggressiva fåglar, åtminstone här i trakterna Dessutom blir de ständigt fler och fler.Viktigt är också att leva i nuet och inte försöka härma de som lyckas. Det som fungerade på nätet för 10 år sedan fungerar garanterat inte idag. Utvecklingen går blixtsnabbt i alla teknikrelaterade branscher. När jag började jobba som utvecklare så byggde jag säkert fem-sex Blocket-liknande sajter åt kunder som hoppades att Blocket-succén skulle ge avkastning även för dem. Tror ingen av dessa lyckades få annat än småpengar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 15:12 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | |||
|
||||
|
Administratör
|
Citat:
Men du har rätt, vi snackar inte om samma sak, vet även din inställning till domännamn. Men man måste ju ändå leva i verkligheten. Titta på Ribackas omsättning och vinst här. Titta på dom företag som sprang iväg och fick igång det. Domännamnet är ett enkelt sätt att visa att man menar allvar. Ofta första kontakten med kunden. Det går inte att blunda för att det är viktigt som bara den. Citat:
men jag står fast vid ovanstående. Det grundar jag på att jag varit med och startat minst 5 stora populära vinstdrivande siter varav 4 av dom är marknadsledande idag. Så jag lever i nuet om nån.Sedan det du skriver om att inte härmas. Det är ju bullshit, det är ju vägen till framgång. Härma dom det går bra för! Fundera på hur dom tänker, varför funkar det för dom och inte för mej. Kan jag kanske härma två bra siter och ta det bästa från båda och kombinera. Det är ju precis det som är nyckeln till framgång Kan du visa upp Vincent vart du ha lärt dig att domännamn är sekundärt. Du har ju en enskild firma så jag kan ju inte säga så mycket om dina framgångar. Vad bygger du denna erfarenhet på som gör att dom inte skall lyssna på Ribacka, Macce eller mej. Och som sagt jag talar inte om tjänsteföretag som dina exempel. Jag talar om webbtjänster.
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - EOOB - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - PopularHotels.com - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | |||
|
||||
|
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Sedan bör man så klart alltid ha ett namn som är lätt att komma ihåg och lätt att stava.Onlinepizza som du tog upp är ett bra exempel på att domännamnet också kan vara en begränsning nu när de får hård konkurrens från t.ex. hungrig.se. Men jag menar ändå att där spelar heller inte domännamnet någon större roll. Det är ett långt och inte särskilt unikt namn. De kunde lika gärna ha haft namn som mat.nu, hungrig.se, snabbmat.nu, mathem.se etc. och lyckats precis lika bra. Det var snarare så att de började vid rätt tillfälle, lärde sig branschen inifrån och var kompetenta personer som gjorde att de lyckades så bra. Ju mindre värde det finns bakom tjänsten eller produkten desto större roll spelar domännamnet. I vissa branscher är det ju näst intill omöjligt att komma med något nytt eller unikt och då sticker man ut desto mer med rätt domännamn. I det läget håller jag helt med dig ![]() Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 16:04 |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | |||
|
||||
|
Administratör
|
Citat:
Citat:
Köpte tidigt upp pizza.nu som var deras topofmind domän.
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - EOOB - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - PopularHotels.com - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Men är det inte ett argument för att domännamnet inte spelade så stor roll?
De tragglade rätt länge på lokal nivå med bara ett fåtal pizzerior och det fanns länge gott om tid för någon annan aktör att vinna mark. Det var också flera som försökte men ingen annan hittade en modell som fungerade bra för pizzeriorna vilket i slutändan var det som gjorde skillnaden.Ska man försöka slå sig in i branschen idag så vill man nog ändå gärna ha ditt domännamn - om man har råd vill säga
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 16:46 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | |||
|
||||
|
Administratör
|
Citat:
![]() Vi har tömt ut detta nu, min poäng är. Har du 25 000 av ditt startkapitalet till marknadsföringsbudget. Köp ett bra domännamn för 24 500. För resten köper du tejp, en spritpenna och ett A1 pappersark. Skriv ditt budskap och din lätta kvalitetsdomänadress på pappret och klistra pappret på magen. Ge dig sedan ut på stan och sprid vad du erbjuder. Är det bra grejer och du har en bra tjänst borde det rulla på. Rullar det inte på, ta anställning på nåt av Vincents exempel på tjänsteföretag. Det och att läsa Jesper Ribackas inlägg i denna tråd är mina tips! Dax för julbord!
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - EOOB - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - PopularHotels.com - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|