FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
När vi lever i en tid då en pensionär som lever i ett mindre samhälle där dennes bank lagt ner får betala 150:- t&r varje månad till närmsta stad för att föra över pengar mellan konton så att hon/han kan betala räkningarna som förövrigt kostar ett par hundra per gång genom pappersmässig betalorder bara för att han/hon inte klarar av tekniken så behöver jag inte argumentera detta då det handlar om ett systemfel som uppkommit på grund av respekt för människor som har andra förutsättningar i livet.
Denna person betalar således mellan 3-400:- varje månad för att kunna utföra en så (i våra ögon sett) enkel grej som att betalla sina räkningar varje månad. Respektlöst, är ordet för min eventuella argumentation (om det nu är en argumentation enligt dina preferenser). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Senast redigerad av Nerix den 2016-06-24 klockan 16:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Gällande kontanthanteringen; det låter mer och mer som att problemet är förändringen i sig och inte kontanterna. Om vi bortser från att det bara är en tidsfråga innan de är påväg ur samhället och att anpassning är ett faktum; hur kan vi lösa de istället för att gå omvägar? Första steget är att försöka förstå vad de grundar sig i. Är det en kunskapslucka eller finns det något praktiskt problem att lösa, te.x för liten text på X eller att Y har dålig mottagning där äldre bor? Är de kanske tilliten till de digitala betalmedel? Vad hindrar personen från att använda ett VISA-kort i butik och låta någon annan betala räkningarna (gissar på att det finns tjänster som gör de här för än)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag är glad för att vi är på väg mot ett kontantlöst samhälle, använder numera ytterst sällan kontanter, men jag anser att vi har långt kvar eftersom avskaffandet av kontanter kräver att det fungerar för "alla" - och då verkligen alla - som idag hanterar kontanter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Kan även hålla med dig om att ett kontantlöst samhälle vore underbart. . |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Senast redigerad av Nerix den 2016-07-02 klockan 05:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett argument mot kontanter, som många missar, är att det sänker risken för rån i butik betydligt. Ja, det förflyttar stölderna till ett digitalt dito istället men det tar jag hellre än att en kassör/kassörska en dag ska få ett vapen tryckt mot sin kind.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|