Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dra en obetalande kund till rätten!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-05-29, 05:03 #21
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Har du lust å förklara hur man löser avtalsbrott utan en domstol?
Vet inte om du har läst alla inlägg, men det handlar om hur enkelt det är för en obetalade kund att undvika fakturor, utan att kronofogden eller dyl kan påverka. En enkel bestridan (utan anledning) är allt som behövs för att undvika betalning av fakturor. Enda sättet då är att dra kunden till rätta via domstol, vilket kostar mycket mer än kundfodran (så vidare inte ärendet är över ett halvt basbelopp, i det fallet betalar förlorande part kostnaderna).

Så nu när jag har sammanställt allt åt dig.. Varför ska jag förklara hur man löser avtalsbrott utan domstol? Anser det vara väldigt svårt, såvidare parter inte kan komma överens emellan. Eller har du andra förslag, som kanske är grund till ditt inlägg?
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-29, 09:27 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Vet inte om du har läst alla inlägg, men det handlar om hur enkelt det är för en obetalade kund att undvika fakturor, utan att kronofogden eller dyl kan påverka. En enkel bestridan (utan anledning) är allt som behövs för att undvika betalning av fakturor. Enda sättet då är att dra kunden till rätta via domstol, vilket kostar mycket mer än kundfodran (så vidare inte ärendet är över ett halvt basbelopp, i det fallet betalar förlorande part kostnaderna).

Så nu när jag har sammanställt allt åt dig.. Varför ska jag förklara hur man löser avtalsbrott utan domstol? Anser det vara väldigt svårt, såvidare parter inte kan komma överens emellan. Eller har du andra förslag, som kanske är grund till ditt inlägg?
Naturligtvis är det så det ska fungera, KFM har till uppgift att indriva en reglerad skuld, ingenting annat. Är man inte överens så måste ärendet avgöras först. Något annat vore orimligt.

Din inställning verkar vara en ganska sannolik förklaring till att du hamnat i den här situationen från första början Som någon annan redan föreslagit - lägg din tid och energi på att utveckla din egen verksamhet istället så kommer det garanterat att gå bättre i framtiden.
Oläst 2016-05-29, 19:01 #23
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Naturligtvis är det så det ska fungera, KFM har till uppgift att indriva en reglerad skuld, ingenting annat. Är man inte överens så måste ärendet avgöras först. Något annat vore orimligt.

Din inställning verkar vara en ganska sannolik förklaring till att du hamnat i den här situationen från första början Som någon annan redan föreslagit - lägg din tid och energi på att utveckla din egen verksamhet istället så kommer det garanterat att gå bättre i framtiden.

Tror inte du har förstått problematiken i det hela. Det handlar om att en kund enkelt kan bestrida utan någon grundlig skäl, just för att kringå att betala. Min inställning har inget med det att göra. Klart som fan att det är irriterande att folk inte betalar för sig, det måste väl till och med du förstå?

tyvärr så har vi kommit ifrån ämnet helt. Frågan var egentligen om någon hade TIPS på lösning, inte hur vidare jag har hamnat i en sådan situation.
Så låt oss begränsa oss till det är du snäll.
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-29, 19:04 #24
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Tror inte du har förstått problematiken i det hela. Det handlar om att en kund enkelt kan bestrida utan någon grundlig skäl, just för att kringå att betala. Min inställning har inget med det att göra. Klart som fan att det är irriterande att folk inte betalar för sig, det måste väl till och med du förstå?

tyvärr så har vi kommit ifrån ämnet helt. Frågan var egentligen om någon hade TIPS på lösning, inte hur vidare jag har hamnat i en sådan situation.

Jo, jag har läst. Men faktum kvarstår, hur löser man avtalsbrott utan en domstol? Har du förslag på något bra alternativ som inte kan missbrukas?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-29, 20:55 #25
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:

Du kan skicka en faktura utan att någon har beställt en tjänst av dig. Motparten kan bestrida fakturan även om denna har beställt tjänsten. Menar du att någon annan än en domstol (t ex kronofogden) ska lösa brottet för ena sidan och inte andra? Eller ska vi frånta rättsväsendet dess funktion i båda fallen?

Det är inte svårt att känna med dig, men gällande sakfrågan är det väldigt svårt att hålla med dig. Jag tycker dina klagomål faller lite på att människor inte alltid är ärliga ...
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017