Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

har mediamarkt rätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-03-18, 16:47 #1
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Har du köpt den som en privatperson är det Konsumentköplagen som är tillämplig:
https://lagen.nu/1990:932

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

26 § Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
---
Förstår ej varför du gått med på att vänta 3 månader när du har rätt att häva köpet.
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-03-18, 18:07 #2
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2011
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Piraten Visa inlägg
Har du köpt den som en privatperson är det Konsumentköplagen som är tillämplig:
https://lagen.nu/1990:932

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

26 § Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
---
Förstår ej varför du gått med på att vänta 3 månader när du har rätt att häva köpet.
men de menar att 5-6 mån = skälig tid :S

eller vad skulle ni säga att en korrekt "skälig tid" är, så jag kan tala om det för dem imorn när jag ringer dem igen!

"Förstår ej varför du gått med på att vänta 3 månader när du har rätt att häva köpet."
- att jag har gått med på det, är uppenbarligen för jag inte kunnat laget tillräckligt bra... :S

Senast redigerad av naak2803 den 2016-03-18 klockan 18:11
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017