FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har själv jobbat i datorbutik och Konsumentköplagen gick man igenom noggrant. Det är snarare regel än undantag att kunderna som står och skriker är de som har minst koll på vad som gäller. De har sett Sverker på TV och tror de står över alla andra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Även jag har dåliga upplevelser från NetOnNet, det tog 5-6 telefonsamtal innan de lyckades ordna en försäkring jag beställt. Tycker inte man ska bry sig om att klaga överdrivet mycket på lågprisföretag (vilket i stort sett alla elektronikkedjor är idag) dock, de som arbetar med support där har förmodligen såväl dåliga löner som arbetsvillkor till följd av det usla skick marknaden är i idag. Samma sak gäller tyvärr numera också många andra branscher.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
I och med att det inte är privatperson som är kund så gäller inte konsumentlagarna utan endast köplagen (1990:931) (KöpL). "KöpL är inte en tvingande lag, vilket betyder att det som vid köpet avtalats mellan köparen och säljaren gäller före lagen (3 § KöpL)." Mao. läs köpevillkoren från NetOnNet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för info Westman. Gäller då inte DOA numret från Lenovo som ett DOA nummer om det står annat i köpvillkoren? Nu har jag ej läst igenom köpvillkoren, men tänkte fråga ändå.
Gjorde dock precis som vi avtalade vid service inlämningen, gick hem med produkten och kontaktade Lenovo då de skulle sköta det hela och saken låg i deras händer. När jag fick DOA sa de dock att det är de som bestämmer och inte Lenovo. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Jag blir förvirrad, har Lenovo sagt att det är en DOA och gett dig ett returnummer men NetOnNet vägrar ta emot DOA?
Enligt min erfarenhet så om man har kontaktat leverantören så är säljaren ute ur bilden. Då skeppar man helt enkelt DOA-prylen till leverantörens mottagningsadress. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Netonnet vägrar ta den som DOA utan tog emot den som RMA, det vill säga att de skickar den till tillverkaren och jag får vänta i flera veckor. Jag tror såhär: De har begränsat antal i lager som de inte vill ge till mig, då jag redan har köpt och inte heller har ångerrätt som företag. På så sätt försäkrar de maximal försäljning och prioriterar inte att ge acceptabel service. Senast redigerad av Lancelot den 2014-07-28 klockan 14:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu har Netonnet äntligen ringt tillbaka till mig från deras "Kundhanteringsavdelning" och beklagat sig för hur han har betett sig. De säger att de fortfarande måste ta in den för bedömning och det känner jag själv att jag accepterar. Orkar inte bry mig. Men vad tycker ni som är mer erfarna kring dessa tvister, bör jag släppa det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
En bedömning låter som att dom ska skicka den till sin serviceverkstad och låta någon titta på datorn för att bedöma om det är handhavandefel eller om det faktiskt är en DOA det rör sig om. Jag personligen hade varit orolig för att personen som tar emot datorn gör en annan bedömning än vad Lenovo har gjort till dig tidigare vilket i värsta fall kan betyda att du får en till vända strul att ta tag i. Personligen hade jag inte tyckt att tiden var värd att strula vidare. Men jag ser samtidigt fördelen i det om man lyckas. Förhoppningsvis (hah) är skärmproblematiken tillräckligt vanlig på den modellen att dom godkänner den som DOA så fort verkstaden tar en titt på den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Nästa dator kommer du beställa från en företagsleverantör där du får en riktig NBD-support och inte ett ställe som säljer eltandborstar och tvättmaskiner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Billigare produkter som en enklare laptop är knappast värda att köpa från en företagsleverantör.
![]() |
Svara |
|
|