Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Laptopskärm gick sönder när jag öppnade den.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-27, 18:59 #1
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av John Adams Visa inlägg
Hur som helst, jag hade skickat ett mejl direkt till NetOnNet och förklarat det hela på ett snyggt sätt samt hota med att det blir en del dålig PR ifall de inte hanterar ärendet på ett annat och rätt sätt, skriv även ett meddelande direkt på deras facebooksida, då menar jag ett pm och inte offentligt på deras wall. De som sköter deras Facebook, Twitter m.m är där för att svara och ansvara för företagets rykte.
Fullständigt korkat i mitt tycke. Så fort man börjar att hota med saker så kommer motparten direkt sätta sig med taggarna utåt och om ni inte är advokater så vill ni inte ens befinna er i en sådan diskussion. Jag har inte läst tråden så noga och TS har säkert helt rätt och lagen på sin sida, men skulle det visa sig att motparten har full koll på de relaterade lagarna och ni själva inte har det - då är ni rökta.

Jag har själv jobbat i datorbutik och Konsumentköplagen gick man igenom noggrant. Det är snarare regel än undantag att kunderna som står och skriker är de som har minst koll på vad som gäller. De har sett Sverker på TV och tror de står över alla andra.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-28, 07:14 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Även jag har dåliga upplevelser från NetOnNet, det tog 5-6 telefonsamtal innan de lyckades ordna en försäkring jag beställt. Tycker inte man ska bry sig om att klaga överdrivet mycket på lågprisföretag (vilket i stort sett alla elektronikkedjor är idag) dock, de som arbetar med support där har förmodligen såväl dåliga löner som arbetsvillkor till följd av det usla skick marknaden är i idag. Samma sak gäller tyvärr numera också många andra branscher.
Oläst 2014-07-28, 13:32 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

I och med att det inte är privatperson som är kund så gäller inte konsumentlagarna utan endast köplagen (1990:931) (KöpL). "KöpL är inte en tvingande lag, vilket betyder att det som vid köpet avtalats mellan köparen och säljaren gäller före lagen (3 § KöpL)." Mao. läs köpevillkoren från NetOnNet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-28, 13:34 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Tack för info Westman. Gäller då inte DOA numret från Lenovo som ett DOA nummer om det står annat i köpvillkoren? Nu har jag ej läst igenom köpvillkoren, men tänkte fråga ändå.

Gjorde dock precis som vi avtalade vid service inlämningen, gick hem med produkten och kontaktade Lenovo då de skulle sköta det hela och saken låg i deras händer. När jag fick DOA sa de dock att det är de som bestämmer och inte Lenovo.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-28, 14:21 #5
Westmans avatar

Westmans avatar

Jag blir förvirrad, har Lenovo sagt att det är en DOA och gett dig ett returnummer men NetOnNet vägrar ta emot DOA?

Enligt min erfarenhet så om man har kontaktat leverantören så är säljaren ute ur bilden. Då skeppar man helt enkelt DOA-prylen till leverantörens mottagningsadress.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-28, 14:23 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag blir förvirrad, har Lenovo sagt att det är en DOA och gett dig ett returnummer men NetOnNet vägrar ta emot DOA?

Enligt min erfarenhet så om man har kontaktat leverantören så är säljaren ute ur bilden. Då skeppar man helt enkelt DOA-prylen till leverantörens mottagningsadress.
Det stämmer. Lenovo har gett mig ett DOANR och sagt att jag ska gå till återförsäljaren för att byta ut den då problemet uppstått så pass tidigt. Hade nämligen bara ägt den i 5 dagar. Netonnet hade dagen innan sagt att jag får vända mig till lenovo då de bestämmer.

Netonnet vägrar ta den som DOA utan tog emot den som RMA, det vill säga att de skickar den till tillverkaren och jag får vänta i flera veckor.

Jag tror såhär: De har begränsat antal i lager som de inte vill ge till mig, då jag redan har köpt och inte heller har ångerrätt som företag. På så sätt försäkrar de maximal försäljning och prioriterar inte att ge acceptabel service.

Senast redigerad av Lancelot den 2014-07-28 klockan 14:28
Oläst 2014-07-28, 16:00 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Nu har Netonnet äntligen ringt tillbaka till mig från deras "Kundhanteringsavdelning" och beklagat sig för hur han har betett sig. De säger att de fortfarande måste ta in den för bedömning och det känner jag själv att jag accepterar. Orkar inte bry mig. Men vad tycker ni som är mer erfarna kring dessa tvister, bör jag släppa det?
Oläst 2014-07-28, 16:33 #8
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Nu har Netonnet äntligen ringt tillbaka till mig från deras "Kundhanteringsavdelning" och beklagat sig för hur han har betett sig. De säger att de fortfarande måste ta in den för bedömning och det känner jag själv att jag accepterar. Orkar inte bry mig. Men vad tycker ni som är mer erfarna kring dessa tvister, bör jag släppa det?
Nu är jag inte expert i tvister, har däremot jobbat med lite försäkringsärenden inom laptops tidigare, vad det nu är värt.

En bedömning låter som att dom ska skicka den till sin serviceverkstad och låta någon titta på datorn för att bedöma om det är handhavandefel eller om det faktiskt är en DOA det rör sig om.

Jag personligen hade varit orolig för att personen som tar emot datorn gör en annan bedömning än vad Lenovo har gjort till dig tidigare vilket i värsta fall kan betyda att du får en till vända strul att ta tag i.

Personligen hade jag inte tyckt att tiden var värd att strula vidare. Men jag ser samtidigt fördelen i det om man lyckas.

Förhoppningsvis (hah) är skärmproblematiken tillräckligt vanlig på den modellen att dom godkänner den som DOA så fort verkstaden tar en titt på den.
Tob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-28, 18:59 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Orkar inte bry mig. Men vad tycker ni som är mer erfarna kring dessa tvister, bör jag släppa det?
Japp, datorn är inlämnad till Netonnet och du är företagskund. Det är bara att vänta.

Nästa dator kommer du beställa från en företagsleverantör där du får en riktig NBD-support och inte ett ställe som säljer eltandborstar och tvättmaskiner.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-28, 19:49 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Japp, datorn är inlämnad till Netonnet och du är företagskund. Det är bara att vänta.

Nästa dator kommer du beställa från en företagsleverantör där du får en riktig NBD-support och inte ett ställe som säljer eltandborstar och tvättmaskiner.
Billigare produkter som en enklare laptop är knappast värda att köpa från en företagsleverantör.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017