Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ska jag skriva "ni" eller "du"?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-09, 21:22 #1
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men Jisses.....

"Have you been freezing dry or doing hard time"....

Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet.....

I kommunikation med kunder, oavsett om det är personliga brev eller marknadsföring ska man använda Du, Dig, Din....

Man måste vara noga med att knyta an det personliga utan att bli påträngande, men Ni, Er distanserar dig från kunden, det vill du ALDRIG åstadkomma.
Så exempelvis partneransvarig på Microsoft ska försöka knyta nya kontakter

"Jag önskar att samarbeta med dig"

istället för

"Vi önskar att samarbeta med er".

yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-11, 03:14 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Så exempelvis partneransvarig på Microsoft ska försöka knyta nya kontakter

"Jag önskar att samarbeta med dig"

istället för

"Vi önskar att samarbeta med er".

Båda formuleringarna kan göras bättre. Jag vet inte det större sammanhanget av meningen men jag skulle föreslå mer åt det här hållet:

"Hej Johan,

...

Jag ser gärna att du ansluter dig till/registrerar dig.../... i Microsofts Partnersamarbete...


Med Vänlig Hälsning
Anna Svensson
Ansvarig för Microsoft Partnersamarbete
"

Som jag skrev så ska man vara personlig utan att bi påträngande. Man kommunicerar alltid med en person i taget, annars blir det löjligt. Man ska alltid undvika att låta kunden/den man kommunicerar med känna sig som en liten prick i det stora universum, man ska låta kunden känna sig stor och betydelsefull, det gör man inte genom att distansera sig och tala till en klump människor långt där borta...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-11, 14:54 #3
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Som jag skrev så ska man vara personlig utan att bi påträngande. Man kommunicerar alltid med en person i taget, annars blir det löjligt. Man ska alltid undvika att låta kunden/den man kommunicerar med känna sig som en liten prick i det stora universum, man ska låta kunden känna sig stor och betydelsefull, det gör man inte genom att distansera sig och tala till en klump människor långt där borta...
Håller med dig till 100 på den här punkten. Tycker verkligen att det blir bättre med Du istället för ni.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017