Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Miljöpartiet vill förbjuda anonyma bloggar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-16, 17:16 #21
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Var det någon annan än SR som sa att anonyma bloggar bör förbjudas? Kikade med wayback machine hos MP t o m och har inte lyckats se det uttrycket komma från MP utan bara från SRs rapportering i både skrift och tal. Det vore ju faktiskt intressant att se om det misstaget som korrigerades faktiskt gjordes av MP själva ens.

Tycker det är tämligen intressant att folk får för sig att detta möjligtvis påstådda och sedan korrigerade förslag skulle definiera MPs politik på området. Är det så välgjuten politiken ligger för nät-befolkningen i allmänhet? Isåfall skulle jag nog säga att det är vårt största demokratiska problem.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-16, 17:25 #22
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Var det någon annan än SR som sa att anonyma bloggar bör förbjudas? Kikade med wayback machine hos MP t o m och har inte lyckats se det uttrycket komma från MP utan bara från SRs rapportering i både skrift och tal. Det vore ju faktiskt intressant att se om det misstaget som korrigerades faktiskt gjordes av MP själva ens.

Tycker det är tämligen intressant att folk får för sig att detta möjligtvis påstådda och sedan korrigerade förslag skulle definiera MPs politik på området. Är det så välgjuten politiken ligger för nät-befolkningen i allmänhet? Isåfall skulle jag nog säga att det är vårt största demokratiska problem.
Åsa Romson som ju (tillsammans med Fridolin) är partiets viktigaste talespersoner sa:

Citat:
Den som är ansvarig för en blogg kan inte vara anonym
SR rubriksatte artikeln utifrån detta och om deras tolkning kan anses som korrekt, eller en övertolkning, kan förstås diskuteras.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-04-16 klockan 17:29
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 06:40 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg

Precis, men det är just därför valrörelsen är så pass viktig och det är under denna period som varje fjäder blir till en gigantisk jättehöna. Ifall människor åtminstone försökte engagera sig och tänka lite själva även utanför valkampanjerna så skulle politikernas verklighet se helt annorlunda ut. Politikerna måste tyvärr anpassa sig efter väljarna precis som företag måste anpassa sig efter sina kunder och sin marknad. Politikerföraktet är ironiskt nog en produkt av väljarnas eget beteende.
Oläst 2014-04-17, 08:53 #24
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Åsa Romson som ju (tillsammans med Fridolin) är partiets viktigaste talespersoner sa:

SR rubriksatte artikeln utifrån detta och om deras tolkning kan anses som korrekt, eller en övertolkning, kan förstås diskuteras.
Ja både rubriksatte och berättade att det var deras förslag i reportaget/intervjun. Medans Åsa Romson pratade om att man ska kunna kontakta någon ansvarig för att ta bort inlägg. Jag har svårt att tolka det som annat än främst syftande på blogg-hosten (de allra flesta bloggar ligger ju på sådana, även om det inte gäller WN). Nu kan jag ju förstå att gemene man på SR.se inte gör den kopplingen utan tolkar det precis som SR själva ... men här hade jag ändå förväntat mig annat.

Google skulle inte heller bestå idag om de inte lät både länders styren och upphovsrätts-organisationer begära bort innehåll.

Internet behöver mer (internationell) lagstiftning i min mening. Jag ser det som en av de största utmaningarna i dagens samhälle. Hur vi undviker laglöshet men ändå behåller frihet på området. Risken för brottslingar på nätet är ju idag försvinnande liten ... oavsett om det gäller DDOS eller mordhot. Samtidigt kan man se en mängd länder som kapprustar i "vapen" för internationellt krig via internet (de första striderna har ju ägt rum sedan länge). Om man inte börjar försöka vara kreativ i begränsningar som påverkar friheten så lite som möjligt blir nog grova brott och krig vardag om inte alltför länge.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 10:03 #25
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Skönt att de skall försöka rå sig på anonymiteten på nätet.

"Den som är ansvarig för en blogg kan inte vara anonym"
-Finns en viss inkonsekvens i detta då det är fullt möjligt men att de nu vill införskaffa en lag som gör det olagligt, Lycka till säger jag bara.

Då kan vi efter 5-10år efter motionen går igenom skrota den och hävda att de var ett konstigt beslut från första början.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 12:56 #26
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Skönt att de skall försöka rå sig på anonymiteten på nätet.

"Den som är ansvarig för en blogg kan inte vara anonym"
-Finns en viss inkonsekvens i detta då det är fullt möjligt men att de nu vill införskaffa en lag som gör det olagligt, Lycka till säger jag bara.
Instämmer i lyckönskningarna, haha.
Oläst 2014-04-17, 13:09 #27
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Precis, men det är just därför valrörelsen är så pass viktig och det är under denna period som varje fjäder blir till en gigantisk jättehöna. Ifall människor åtminstone försökte engagera sig och tänka lite själva även utanför valkampanjerna så skulle politikernas verklighet se helt annorlunda ut. Politikerna måste tyvärr anpassa sig efter väljarna precis som företag måste anpassa sig efter sina kunder och sin marknad. Politikerföraktet är ironiskt nog en produkt av väljarnas eget beteende.
Med handen på hjärtat, brukar inte du själv emellanåt påtala vissa politikers och partiers inkonsekvens och oduglighet. Och är det inte så att det "blir lite extra känsligt" med kritik när partiet är det man själv tänker rösta på?
Oläst 2014-04-17, 19:47 #28
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Jag är tämligen övertygad om att du själv skulle framstå som precis lika skrattretande om du uttalade dig i ämnen där du inte var väl insatt. Ingen politiker kan allt och ingen ska heller kunna allt, det är därför man har andra människor till hjälp, i synnerhet om man vunnit ett val. Sverige är en demokrati, då kan man inte ställa upp några sådana märkliga regler.

Vad är ett neutralt parti? Ett parti som inte tycker något? Det finns förhoppningsvis inga sådana.
Var det inte du som skulle rösta på MP? Har för mig det från den tråden om valet för
någon vecka sedan.

Vad jag menar med "neutralt" parti är att i skolan fick i alla fall jag lära mig att MP låg
precis på linjen mellan höger och vänster. De vägrade välja sida trots att de konsekvent
valt vänstervännerna framför både liberalerna och de mer konservativa.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 20:17 #29
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Var det inte du som skulle rösta på MP? Har för mig det från den tråden om valet för
någon vecka sedan.

Vad jag menar med "neutralt" parti är att i skolan fick i alla fall jag lära mig att MP låg
precis på linjen mellan höger och vänster. De vägrade välja sida trots att de konsekvent
valt vänstervännerna framför både liberalerna och de mer konservativa.
De ligger väl ändå ganska mycket i mitten, de är trots allt det parti som Alliansen har lutat sig mot när det gäller t.ex. invandringspolitiken. De styr dessutom med borgerliga partier på flera håll i Sverige.

Japp, det stämmer att jag sannolikt röstar på MP men det är inte skrivet i sten. Det har dock inget som helst med saken att göra, jag hade reagerat precis likadant oavsett om det gällde Moderaterna eller Vänsterpartiet. En del verkar inte riktigt ha förstått vad det handlar om. Det jag reagerade på var två saker:

1. Tron att det här skulle vara ett förslag från Miljöpartiet.

2. Det allmänna politikerföraktet som dök upp i tråden.

Det senare är ungefär lika intelligent som att säga att majoriteten av medlemmarna på WN är osociala nördar som bor i sina föräldrars källare och spelar WoW hela nätterna

Att det sedan var ett korkat uttalande håller jag helt med om men det spelar mindre roll eftersom det aldrig gick särskilt långt

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-04-17 klockan 20:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 20:40 #30
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
2. Det allmänna politikerföraktet som dök upp i tråden.

Det senare är ungefär lika intelligent som att säga att majoriteten av medlemmarna på WN är osociala nördar som bor i sina föräldrars källare och spelar WoW hela nätterna
Men gäller det i så fall inte samtliga riksdagspartier? Jag "retas" lite nu, men undrar spontant?

Citat:
Du överskattar partiet, SD och deras anhängare tänker inte särskilt mycket.
Citat:
Ett nytt populistiskt förslag från Annie Lööf
Citat:
Vi utvisar personer som begått brott även i Sverige utan att SD-mupparna lägger sig i.
Jag håller med om att många i SD har "muppiga" åsikter och att Annie Lööf ofta uttalar sig populistiskt, men är inte det motsvarande politikerförakt i så fall?

Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-04-17 klockan 20:43
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017