FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Piraten: jag har köpt och sålt sajter tidigare, du kan lyssna på mig i sådant fall. Tips: en sajt kan också vara en affärsverksamhet
tartar: absolut, jag menade mest att man antingen lyssnar på folk som inte vet vad inkomst/vinst/intäkt är, eller så gör man en samlad helhetsbedömning av all data och applicerar på den enskilda fallet. Givet är att det inte finns någon mall. Angående facebooks värdering så förstår jag inte riktigt hur den är relevant när det kommer till handel med småsajter som antagligen inte kommer värderas efter potentialen i en enorm kundstock. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men frågan i den här tråden är mer inriktad på hur man som säljare ska kunna uppskatta vad en köpare är beredd att betala så man från början sätter "rätt" prislapp på objektet. Det är det som är den svåra konsten för säljaren. Det finns ju de som hävdar att säljaren bestämmer priset! Men så är det aldrig i en marknadsekonomi, utan priset (dvs den faktiska köpeskillingen, jag menar inte det belopp som säljaren begär för det kan vara ett fantasibelopp som helt saknar förankring i verkligheten) bestäms av köparen OCH säljaren i en förhandling. Den värderingsgrund jag har presenterat bygger på etablerade metoder som en investerare använder. Det finns inget i tråden som antyder att det skulle finnas "dolda" övervärden, dvs en framtidspotential som är högre (eller lägre) än det faktiska ekonomiska resultatet. Därför har jag valt att använda avkastningsprincipen i värderingen. Man får även beakta att det är ytterst knapphändigt med information presenterat av "objektet" som ska värderas, man kan då inte anta att det finns "dolda" över eller undervärden, allt sånt blir ren spekulation, dvs tro på att det är en lottsedel man köper. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Det investeras en hel del pengar även i förlustprojekt.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Att investera är ingen 100 procentig säkerhet, det är förknippat med stora risker. det är därför jag försöker presentera en modell som baseras på sakliga fakta som grund. När man köper en sajt så försvinner hela teamet bakom (kanske bara 1 person) den sajten och det finns bara den råa sajten kvar. Facebook startades av 9 personer, Oracle var 5-6 personer som grundade bolaget. Ett enmansbolag är inte mycket värt när grundaren försvinner ur bilden, finns det inte ens ett bolag att köpa så är värdet ännu lägre och risken för köparen större. Utvecklingspotential är givetvis en viktig faktor som gör att investeraren över huvud taget är intresserad att ta risken att investera i en oetablerad sajt. Alla investerare vill ju hitta och investera i nästa Google eller Facebook innan någon annan gör det. Men sannolikheten att hitta nästa Facebook eller Google är kanske 1 på 1 000 000 investeringar. Facebook hade i startskedet sannolikt varit värt Zip/Zero/Noll och ingenting utan Mark Zuckerberg och grundarteamet. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-05 klockan 16:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jovisst, din modell är applicerbar i vissa fall men det är ingen generellt fungerande formel utan man måste behandla varje webbplats separat. Annars hade det knappast ens funnits något behov av värdering. Samma sak gäller fastigheter. Man kan inte bara stoppa in bostadsyta och biyta i en formel och få ut ett värde. Ska man generalisera så fungerar din modell i princip bara för enkla sälj- och köpkoncept såsom e-butiker.
Ifall vidare drift är beroende av grundare / nuvarande personal så brukar man ju förhandla fram en lösning där dessa blir kvar åtminstone under en övergångsperiod. Inte sällan vill dessa personer ändå arbeta kvar på ett eller annat vis.
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan man få hjälp att värdera xxxxxx.xx
Har dragit in ca 7000 sen i Juli förra året, det tog mej en knapp timma att lägga upp domänen på en gratissajt. Enda kostnaden förutom jobbet på en timma är domännamnet som kostar knappt 100 kr. Bokföringskostnader för den sajten specifikt vet jag inte. Behöver inte betala in moms på pengarna som kommer in. Löneskatt m.m. blir det ju givetvis. Vore kul att se en modell som man kan använda på alla liknande sajter man har. Senast redigerad av erebos den 2014-03-05 klockan 17:19 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag vill också ha värderingshjälp, hitler.nu, har ej gjort någon sida än, inga lönekostnader etc enligt Connys modell men kanske går ändå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle bara köpa den om det gick att få ut en snabb vinst genom att sälja den vidare till sverigedemokraterna.
Min grundinställning politiskt sett är inte enligt sverigedemokraternas syn men egentligen så bryr jag mej inte så mycket. En viss procent av mänskligheten ska tydligen vara emot andra folkslag, det är inbyggt i generna av nån anledning. Bara att acceptera. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|