FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är liksom oväsentligt om de juridiskt har rätt att ta betalt för domänen, då det alltid betalas i förskott om det så är 100 år, registraren är bara ett ombud och uppgifterna skickas direkt till Stockholm, rättigheten till domänen har personen/organisationen betalningsperioden ut MEN man är inte tvungen att vara kvar hos en viss registrar. Tillägg: Och juridiskt fel blir det alltså också om man efter 11,5 månader inte vill vara kvar hos dem, och de skulle påstå att man inte får byta registrar, för att man missat uppsägningstiden "5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. 5.1.7.4 Avlämnande Registrar ansvarar för att Auktoriseringskoden överlämnas till Innehavaren på ett säkert sätt och Registraren är alltid skyldig att lämna ut Auktoriseringskoden på begäran av Innehavaren. " https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf Senast redigerad av rauthing den 2013-11-21 klockan 15:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kund + Leverantör samt Leverantör + TLD Leverantör kan ha vilket avtal han vill emot kund, det avtal är juridiskt bindande. Dock kan då leverantör begå avtalsbrott emot TLD. Så TLD kan i princip säga upp avtal med leverantör. Även om kund kan vända sig till TLD och TLD lämnar ut EPP med rätten TLD i sitt avtal emot leverantör. Men i princip kan leverantör då efteråt stämma kund för avtalsbrott. Så jo fritt avtalsrätt, enda resultat blir att leverantör inte får vara registrar längre. Men avtal med kund är ett giltigt avtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Administratör
|
Stämmer inte alls. Bland annat måste avtalets innehåll anses vara skäligt, det är väl den vanligaste anledningen till att konsumentkontrakt ej är giltiga. Det säger i sig inte så mycket, förvisso. Men tittar du på fallen där det tillämpas på aspekter som t ex avtalslängd eller uppsägningstid så är det desto tydligare.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Fast rent spontant: om en återförsäljare skulle kräva in pengar för en domän som flyttats till en annan återförsäljare, vore det ju direkt löjeväckande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men när det vi pratar domäner och detta fallet så är det 2 avtalsparter. Så ett avtal som går emot registrar villkor hade fortfarande anses som giltigt emot kund om det inte helt orimliga uppsägningstider på flera år. Men eftersom leverantör troligtvis vill fortsätta sälja domäner och inte vill förlora sitt registry avtal bör dom följa sitt avtal med TLD. Men bortsett från den biten hade leverantör kunnat ha annat avtal emot kund. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Och du får tänka med en leverantör kan sälja flera olika TLD med. Men jo en leverantör hade haft rätt att kräva in pengar för flera år om fanns ett avtal med kunden om det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Medlem
|
Just det, jag har alltför många gånger under åren fått göra fejkbeställningar för att få upp uppläggningskostnaden i slutändan, den borde alltid redovisas från första början, jag nämnde detta tidigare också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Och visst har IIS med det hela att göra... Får se vad de svarar som sagt... Senast redigerad av rauthing den 2013-11-21 klockan 16:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|