Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Åsikter välkomnas på en sida med öppettider

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-19, 11:19 #51
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Börjar med det positiva. Snygg, fräsch och ren design. Snabbt laddande sida (åtminstone för mig just nu). Ni är nog också överlägset bäst inom er nisch vad gäller innehållet.

Däremot så fyller er tjänst ingen som helst funktion för mig personligen. Om jag vill veta öppettiderna för Malmö stadsbibliotek så googlar jag bara "Malmö stadsbibliotek öppettider" och får upp precis det jag vill som första träff. Jag litar på att dessa uppgifter är ständigt aktuella till skillnad från er webbplats. Om det är extra viktigt att veta någon butiks eller restaurangs öppettid så ringer jag helt enkelt och frågar. När det gäller appen så försöker jag själv begränsa antalet appar till sådana som erbjuder något utöver vad jag kan få från annat håll och här fungerar Google bättre.

Det enda jag kan tänka mig skulle vara användbart för mig är om jag kan se exempelvis vilka caféer i Gamla stan i Stockholm som har öppet efter klockan 18 på en söndag men det är möjligen något som passar bättre för Ted Valentins projekt.

Ni blir nog ett populärt scraping-mål oavsett

Tack för dina synpunkter! Jag personligen tror att det bästa användningsområdet för sidan samt appen blir att hitta saker i närheten. Exempelvis om du är ute och kör bil och behöver hitta någon bemannad bensinstation eller närmsta snabbmatsresturang som har öppet, då fungerar exempelvis kartfunktionen utmärkt då den även sorterar bort de som ej är öppna. Olika butiker har ju även olika öppettider, så istället för att gå in på varje enskild ElGiganten på deras sida, så kan du enkelt få en översikt på alla öppna i din stad.

Det är väl främst de användsområderna som kommer vara mest populära, och en hel del smarta funktioner i appen som vi hittills inte vill gå ut med.
yakuzaemme är inte uppkopplad  
Oläst 2013-09-19, 12:12 #52
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Det tråkiga med att inta ha med någon sådan unik funktion redan från början är att ni troligen förlorar en användare som mig. Första besöket betyder allt för mig. Om jag inte är extra intresserad av en tjänst så kommer jag med största sannolikhet inte tillbaka vid ett senare tillfälle för att se om sajten blivit bättre. Nu vet jag ju om något ni planerar att göra men i normalfallet är det inte så

Vad är egentligen anledningen till att Hitta.se inte redan gör det här? Det borde ligga i deras intresse känns det som.
Oläst 2013-09-19, 12:24 #53
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Det tråkiga med att inta ha med någon sådan unik funktion redan från början är att ni troligen förlorar en användare som mig. Första besöket betyder allt för mig. Om jag inte är extra intresserad av en tjänst så kommer jag med största sannolikhet inte tillbaka vid ett senare tillfälle för att se om sajten blivit bättre. Nu vet jag ju om något ni planerar att göra men i normalfallet är det inte så

Vad är egentligen anledningen till att Hitta.se inte redan gör det här? Det borde ligga i deras intresse känns det som.
Funktionen finns redan och har funnits sedan start.
http://oppettider.nu/karta

Givetvis blir den bättre med appen då det finns positionering vad användaren är. Går ju att gå genom IP eller begära platsinformation men som du säker vet är den aldrig exakt. Har testat olika implmentationer, och jag som bor i Västerås visade Hacksta/Hallstahammar och det är nog mer förvirrande för användaren än hjälpsamt. Då är det bättre att man kan knappa in sitt postnummer/stad, genom webbsidan då alltså.

En hel del spännande saker kommer komma inom kort, bl.a riktig marknadsföring. Vi har bara legat uppe en månad och har redan gjort stora framsteg med bra trafik, rankar högt på öppettider (bland top 5 den kommande google-uppdateringen) och då har vi inte startat igång våran "riktiga" marknadsföring och arbete med varumärket. Skall bli intressant!
Oläst 2013-09-19, 12:44 #54
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Snygg sida men hur säkerställer ni aktualiteten i informationen?

Personligen använder jag Google till detta, då de i den nya fina rutan vid sidan av resultaten även visar öppettiderna (där det är aktuellt) om man söker på något.
Reager är inte uppkopplad  
Oläst 2013-09-19, 12:46 #55
Supermoderator

Supermoderator

Okej, då kan jag passa på att recensera den funktionen också då Den fungerar riktigt dåligt i dagsläget tycker jag. Följande saker är helt fel för egen del:

* När jag söker på "Gamla stan" får jag upp "Öppettider i närheten av Stockholm", det är långt ifrån alltid jag vet postnummer för det område jag besöker ifall det hade gett bättre resultat

* Jag tvingas få upp en karta där precis allt visas från början vilket man normalt sett aldrig är intresserad av. Det blir väldigt segt på en långsam uppkoppling och onödigt segt även på en snabbare. Det är också en onödig belastning för er.

* Frågan är om kategorier är så intressant? "Butiker" är nog till exempel ganska meningslöst, det vanliga måste väl ändå vara att man är ute efter en specifik typ av butik t.ex. blomsterhandel eller klädbutik? Känns som att det är bättre med en friare taggning som kan ge lite bättre sökmöjligheter.
Oläst 2013-09-19, 17:15 #56
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Okej, då kan jag passa på att recensera den funktionen också då Den fungerar riktigt dåligt i dagsläget tycker jag. Följande saker är helt fel för egen del:

* När jag söker på "Gamla stan" får jag upp "Öppettider i närheten av Stockholm", det är långt ifrån alltid jag vet postnummer för det område jag besöker ifall det hade gett bättre resultat

* Jag tvingas få upp en karta där precis allt visas från början vilket man normalt sett aldrig är intresserad av. Det blir väldigt segt på en långsam uppkoppling och onödigt segt även på en snabbare. Det är också en onödig belastning för er.

* Frågan är om kategorier är så intressant? "Butiker" är nog till exempel ganska meningslöst, det vanliga måste väl ändå vara att man är ute efter en specifik typ av butik t.ex. blomsterhandel eller klädbutik? Känns som att det är bättre med en friare taggning som kan ge lite bättre sökmöjligheter.
1) När du söker på gamla stan så flyttas kartan dit. Det körs genom Googles API och matchar din sökning och hämtar koordinationer, och flyttar sedan därpå

2) Det finns två sätt att tackla detta. Antingen ladda allt en gång, och sköta resterande (sökning m.m) mestadels frontend - eller att ladda in nya när man navigerar runt. Problemet med det senare är att det kan bli stor belastning och många frågor om användare rör runt i kartan, och att cacha allting och verifiera att den ännu inte är laddad tar nog mer på resurserna, tror jag.

3) Här är det en tidsfråga. Visst kan vi gå in och lägga till olika sökord för varje butik, exempelvis blomsterhandel, klädbutik, teknik, osv osv. Men med över 12000 unika butiker/affärer (och växer konstant) så blir det mer en tidsfråga än annat.

Något att ha i åtanke är att vi lanserade för en månad sen och uppdaterar, ändrar om och fixar till kostant, så en version två är nog inte långt bort

Mvh,
Oläst 2013-09-21, 10:12 #57
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
1) När du söker på gamla stan så flyttas kartan dit. Det körs genom Googles API och matchar din sökning och hämtar koordinationer, och flyttar sedan därpå
Jo, men jag får ingen lämplig zoom och eftersom ni laddar in precis allting som finns i ett ganska stort närområde (för en storstad det vill säga, i Arjeplog hade det kanske varit tvärtom) så blir det rörigt och segt på en långsam uppkoppling som man ofta har när man rör på sig. Det är ju kopplat till nästa synpunkt, beroende på hur ni kommer göra med det framöver så kanske detta är helt irrelevant.

Citat:
2) Det finns två sätt att tackla detta. Antingen ladda allt en gång, och sköta resterande (sökning m.m) mestadels frontend - eller att ladda in nya när man navigerar runt. Problemet med det senare är att det kan bli stor belastning och många frågor om användare rör runt i kartan, och att cacha allting och verifiera att den ännu inte är laddad tar nog mer på resurserna, tror jag.
Det var inte riktigt så jag menade utan att alla typer av objekt laddas in direkt. För mig är funktionen då i princip ofta helt oanvändbar. När något går segt så går det bort, om det inte är en extremt viktig tjänst.

Citat:
3) Här är det en tidsfråga. Visst kan vi gå in och lägga till olika sökord för varje butik, exempelvis blomsterhandel, klädbutik, teknik, osv osv. Men med över 12000 unika butiker/affärer (och växer konstant) så blir det mer en tidsfråga än annat.
Att de 12000 butikerna är unika är väl att ta i. Idag är det mesta (tyvärr) kedjor och många andra butikers namn avslöjar mycket. Långt ifrån alla behöver nischas manuellt.
Oläst 2013-09-27, 08:37 #58
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2012
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2012
Vi har gjort om sidan där öppettiderna visas för enskilda företag.

Vad tycker ni?

Se länk: här
cvnu är inte uppkopplad  
Oläst 2013-09-27, 09:16 #59
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar

Reg.datum: Aug 2010
En liten grej.. Om jag som nu på morgonen kl. 9 kollar på en butik som inte öppnar förrän kl. 10, så står det att butiken "har stängt för dagen" - vilket är något man säger när butiken har stängt, inte när den inte har öppnat ännu. :-)
Stefan Johansson är inte uppkopplad  
Oläst 2013-09-27, 09:29 #60
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av cvnu Visa inlägg
Vi har gjort om sidan där öppettiderna visas för enskilda företag.

Vad tycker ni?

Se länk: här
"Har stängt för dagen" till höger men öppnar om 35 min enligt öppettiderna ..

"I närheten av ..." visar inga öppettider, gör den tämligen jobbig att använda även om den hade gett relevanta resultat. Relevant är väl var närmaste bank och/eller närmaste Swedbank finns, snarare än att polisen, 7 eleven och hemmakväll är grannar?

I nuläget ser jag inget som stärker den sidan mot att Googla efter öppettiderna och få officiell information som med större sannolikhet stämmer. Där får du dessutom information om vilka banktjänster de utför på just det kontoret.

Jag tror ni måste hitta mervärdet i att verkligen hitta vad som är relevant för besökaren i jakt på öppettider, t ex andra butiker/kontor som ersätter det stängda (men det finns säkert många andra exempel på mervärdesfunktioner), annars är officiella sajten enklare och ger mer information.
Clarence är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017