Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gratis SMS API - Betatestare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-26, 21:32 #31
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Är det någon som använd koden och fått den att fungera?

En användare har rapporterat att det blev konstigt med teckenkodningen i Chrome så jag har fixat det nu.

Här kommer en uppdatering av webbsidan för att testköra.... med fungerande teckenkodning även i Chrome...
PHP-kod:
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <!--
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
        -->
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
        <meta name="generator" content="Conny Westh 2013-07-26" />
        <meta name="keywords" content=" skicka, sms, inleed, adopter, conny, westh, webmaster, network" />
        <meta name="description" content=" Skicka SMS" />
        <title>Skicka SMS med sms.Inleed.se</title>
    </head>
    <body>
            <?php

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////    
                // File: SmsForm.php
                // Date: 2013-07-24 // created file_get_contents()
                // Date: 2013-07-26 // fixade bug med sökväg till autoload.php
                // Author: Conny Westh, Adopter KB, 073-898 68 61, [email protected]
                ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////    
                // Använder SmsUtility.php och /lib/autoload.php
                // För att starta PHPs inbyggda webserver som localhost på port 8000
                // så kör man "PHP -S localhost:8000" på kommandoraden. Sen kan man köra 
                // PHP SmsForm.php och testköra applikationen.
                // Registrera dig och skaffa en sms-nyckel på http://sms.inleed.se 
                // Alla SMS skickas idag från nummer 0763448100. 

require_once("lib/autoload.php");

$debug=0;

$recipientPhoneNumber $_REQUEST['recipient'];

$textMessage $_REQUEST['message'];

$smsKey $_REQUEST['smsKey'];

if (
$debug>=1)
                {    
                    print 
'<br>';
                    print 
'Mobilnummer: [';
                    print (
$recipientPhoneNumber);
                    print 
']<br>\n';
                    print 
'Meddelande: [';
                    print (
$textMessage);
                    print 
']<br>\n';
                    print 
'<br>';
                }

// Skicka sms...                

try
                {

$sms = new SmsUtility($smsKey);

$sms->send($recipientPhoneNumber$textMessage);
                    echo 
"Meddelande: [" $textMessage "] skickat till [" $recipientPhoneNumber "].<br>\n";
                }
                catch (
Exception $e)
                {
                    echo 
"Error: " $e->getMessage() . "<br>\n";
                }

?>

<h1>Skicka SMS via sms.inleed.se</h1>
            <!-- <form action=selfpost.php method=POST> -->
            <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF'];?>"  method="POST">
            <p>
            SMS Key (ca 50 tecken): <input type=text name=smsKey value="<?php echo $smsKey ?>" size=70 maxlength=200></p>
            <p>
            Mottagare (mobilnummer 073...): <input type=text name=recipient value="<?php echo $recipientPhoneNumber ?>" size=15 maxlength=15></p>
            <p>
            Meddelande (max 160 tecken): <input type=text name=message value="<?php echo $textMessage ?>" size=160 maxlength=160></p>
            <p>
            <input type="submit" value="Skicka"></p>

</form>

<p>
        Syftet med denna sida är att vara elementärt funktionell och visa exempel på hur tekniken fungerar, inte att vara en fancy webbdesign!<br/>
        För att läsa mer om denna sida kan du besöka diskussionstråden på Wemasternetwork som är ursprunget till denna kod. <a href="http://www.wn.se/t1058494.html">Diskussionstråd angående Inleed SMS-tjänst</a>.<br/>        
        För att registrera dig hos Inleed.se för att få en sms-nyckel gå till denna länk: <a href="http://sms.inleed.se">http://sms.inleed.se</a> SMS-tjänst.<br/>        
        Author: Conny Westh, Date Created: 2013-07-21, Last updated: 2013-07-26, <a href="http://test.verimentor.se/inleed/sms/">http://test.verimentor.se/inleed/sms/</a><br/>
        </p>
        <?php

?>
    </body>
</html>

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-26 klockan 21:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-29, 10:07 #32
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

ConnyWesth, om du vill så släng upp koden på Github så kan vi länka till denna från siten.
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-29, 12:23 #33

Ok, har slängt upp den första koden på GitHub: https://github.com/connywesth/SendSmsViaInleedSe

Det finns inte mycket till hjälp men det är en ganska enkel kod i grunden så vi får väl addera lite hjälptexter så småningom....

Ska texterna vara på engelska tycker du eller är det bättre med svenska? Ni har väl bara svenska användare av denna tjänst?

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-29 klockan 12:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-29, 12:33 #34
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ok, har slängt upp den första koden på GitHub: https://github.com/connywesth/SendSmsViaInleedSe

Det finns inte mycket till hjälp men det är en ganska enkel kod i grunden så vi får väl addera lite hjälptexter så småningom....

Ska texterna vara på engelska tycker du eller är det bättre med svenska? Ni har väl bara svenska användare av denna tjänst?
Cool! Slänger upp en länk. Tjänsten fungerar än bara mot svenska mobiler så svenska kanske är att föredra.

I dagarna lägger jag upp API för mottagande av SMS.
Oläst 2013-07-31, 07:46 #35
Medlem

Medlem

Nu har jag lagt upp möjligheten att ta emot SMS. Läs gärna på hemsidan hur det är upplagt och om ni tror det är en bra lösning. Andra lösningen jag hade tänkt mig är att man som nyckelinnehavare får ange en unik kod som man måste ange i varje SMS man skickar in.
Oläst 2013-07-31, 08:05 #36
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av zenda Visa inlägg
Nu har jag lagt upp möjligheten att ta emot SMS. Läs gärna på hemsidan hur det är upplagt och om ni tror det är en bra lösning. Andra lösningen jag hade tänkt mig är att man som nyckelinnehavare får ange en unik kod som man måste ange i varje SMS man skickar in.
En annan lösning är att du pushar ut svaret till användaren, t.ex. genom att denne anger en reply-URL i anropet till dig. Kan spara lite anrop till din server om tjänsten blir stor.

Annars tycker jag att din lösning verkar bra.
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-31, 08:17 #37
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Reager Visa inlägg
En annan lösning är att du pushar ut svaret till användaren, t.ex. genom att denne anger en reply-URL i anropet till dig. Kan spara lite anrop till din server om tjänsten blir stor.

Annars tycker jag att din lösning verkar bra.
Inte helt med på hur du menar... Om du har tid så förklara gärna mer. Alltid roligt med andras idéer på lösningar!
Oläst 2013-07-31, 10:12 #38
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg

Eftersom du brukar vara vän av best practices:

* All input, inklusive PHP_SELF måste escapas. I bästa fall, beroende på SMS-tjänstens säkerhet, är enda sårbarheten XSS.
* composer.json bör användas i nya bibliotek för att underlätta pakethantering (något som väl du är väldigt förtjust i??)
* Projektet saknar enhetstester. Istället ligger där ett förhållandevis meningslöst test med manuell kontroll. PHPUnit tester är mer eller mindre standard i PHP-communityn.
* PSR-2 kodnings-standard är att föredra. Skaffa phpcs och phpcs fixer för att enforcea (finns som plugin till många kompetenta editors).
* Koden bör dokumenteras med standard docblocks så att PHPDocumentor kan användas.
* Det ligger en README.txt fil. Dels innehåller den copy and paste info som inte är relevant och sedan brukar det vara best practice att använda MarkDown på github. Sen kan jag inte se något som kräver mer än PHP 5.3, men jag kanske har missat något?
* PSR-0 autoloading är de facto standard nu för tiden. Gör att biblioteket går att använda med alla kompatibla autoloaders.
* Ett externt bibliotek bör ligga i ett eget namespace (vendor + lib).
* Din SmsForm.php har mer logik än nödvändigt. Vän av separation är vän av ordning.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-31, 13:10 #39
Medlem

Medlem

Några tecken!

Senast redigerad av Reager den 2013-07-31 klockan 13:12 Anledning: Lyckades dubbelposta
Oläst 2013-07-31, 13:11 #40
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av zenda Visa inlägg
Inte helt med på hur du menar... Om du har tid så förklara gärna mer. Alltid roligt med andras idéer på lösningar!
Det jag tänker mig är så här.

Anrop till tjänsten
skickaSMS/?nummer=0700000001&text=Hejsan&nyckel=minkey&reply url=enUrlHär

Vid svar på mitt SMS så gör din tjänst sedan ett anrop till det som angivits som replyURL, vilket gör att jag själv på ett enkelt sätt kan hålla koll på meddelanden genom att skicka med en identifierare i replyURL och du slipper att folk pollar din server efter svar.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017