Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PHP 5.5 har släppts

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-26, 12:29 #41
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Jag tror inte Conny vill ha paketberoenden till PHP utan till programvarorna han jobbar mot. Behöver han te.x har stöd för databasen Casandra så laddar han ner en färdig paketerad DLL-fil där allt finns (te.x ORM, drivrutiner) för att sedan säga till PHP att inkludera filen.
Lägg in valfri i din composer.json; https://packagist.org/search/?q=cassandra

Eller använd Thrift.

Citat:
Jag kan inte svara för Conny, men i princip allt som inte ingår i PHP per default. Möjligheten att skriva extensions i C/C++ för att sedan bygga ett färdig paket vore heller inte helt fel.
Möjligheten att skriva din egen extension finns redan sedan evigheter, liksom ett stort bibliotek av redan skrivna (PECL).

Visst, du kan säkerligen hitta något som inte finns färdigt men som finns färdigt en annan miljö. Liksom åt andra hållet. Men PHP har en väldigt stor OSS community vilket arbetar till dess fördel.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 12:51 #42
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Lägg in valfri i din composer.json; https://packagist.org/search/?q=cassandra

Eller använd Thrift.
Jag har aldrig påstått att det inte fanns, utvecklade bara vad jag trodde Conny syftade på.

Citat:
Möjligheten att skriva din egen extension finns redan sedan evigheter, liksom ett stort bibliotek av redan skrivna (PECL).
Vad jag kan läsa så måste du manipulera PHP-installationen efter varje "installation", vilket verkar väldigt meckligt. peacl install {package} är det jag letar efter, inte 7 steg till (https://kb.mediatemple.net/questions...+extensions#gs). Att detta funnits sedan tidigare är jag medveten om, hade dock hoppas på att installationsprocessen var lite mer sofistikerad.

Citat:
Visst, du kan säkerligen hitta något som inte finns färdigt men som finns färdigt en annan miljö. Liksom åt andra hållet. Men PHP har en väldigt stor OSS community vilket arbetar till dess fördel.
Vart finns detta communityt?
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 12:54 #43
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Wonderful!!!!

Phalanger 3.0 funkade klockrent, genererar en .NET exe-fil!!!

Mitt första "Hello, World!"-program blev en 4608 bytes exe-fil.

Man installerar Phalanger och kan då samtidigt installera .NET 4.0 (Mono eller använda native som jag redan hade installerat). Just nu testade jag dock inte integrationen med Visual Studio utan körde commandoradsvarianten.

Man skriver "phpc /target:exe hello.php" för att kompilera min PHP-fil och då skapas en Console-applikation som jag ville. använder man flaggan "/target:winexe" så får man en windows-applikation. "/target:web" skapar en webbapplikation, "/target:dll" skapar en DLL. "phpc /help" för hjälp....

Men det roligaste var att det funkade....

Det är tydligen studenter på Universitetet i Tjeckien som har utvecklat denna kompilator med Apache-licens.

Nu ska jag forska vidare och pressa kompilatorn till bristningsgränsen så får vi se vart jag hamnar....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 13:07 #44
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Vad jag kan läsa så måste du manipulera PHP-installationen efter varje "installation", vilket verkar väldigt meckligt. peacl install {package} är det jag letar efter, inte 7 steg till (https://kb.mediatemple.net/questions...+extensions#gs). Att detta funnits sedan tidigare är jag medveten om, hade dock hoppas på att installationsprocessen var lite mer sofistikerad.

Vart finns detta communityt?
Communityt finns på internet. Du kan fritt välja om du vill ha det i forumform, IRC, mailing lists etc. Du kan också använda Google för att söka något som är inriktat på precis vad du är ute efter.

Din guide är en guide till hur man installerar en PECL extension utan PECL. Säger sig kanske självt att man måste göra allt manuellt då? Har du PECL installerat så kör du just PECL install <packagename> och lägger till en rad du får fram i din php.ini (så du fritt får välja huruvida du vill ha den i cgi/cli osv).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 13:17 #45
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Wonderful!!!!

Phalanger 3.0 funkade klockrent, genererar en .NET exe-fil!!!

Mitt första "Hello, World!"-program blev en 4608 bytes exe-fil.

Man installerar Phalanger och kan då samtidigt installera .NET 4.0 (Mono eller använda native som jag redan hade installerat). Just nu testade jag dock inte integrationen med Visual Studio utan körde commandoradsvarianten.

Man skriver "phpc /target:exe hello.php" för att kompilera min PHP-fil och då skapas en Console-applikation som jag ville. använder man flaggan "/target:winexe" så får man en windows-applikation. "/target:web" skapar en webbapplikation, "/target:dll" skapar en DLL. "phpc /help" för hjälp....

Men det roligaste var att det funkade....

Det är tydligen studenter på Universitetet i Tjeckien som har utvecklat denna kompilator med Apache-licens.

Nu ska jag forska vidare och pressa kompilatorn till bristningsgränsen så får vi se vart jag hamnar....
Ja det lät ju mycket smidigare än att <?php echo 'Hello world'; ?>
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 17:20 #46
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Objektorientering, kompilering, komponenttänkande är mycket starka best practises om det kommer ett nytt programspråk så måste det tillföra något som gör det värt att använda. Det finns ju ingen anledning att gå baklänges...

När man läser råsågningarar av Objektorientering, Kompilering och Komponenttänkande så undrar man; "You been freeze-dried or doin' hard time?" (Citat från Hartbreak Ridge med Clintan) ... under de senaste 30 åren eller vad?
Jag har inte sett en enda sågning av varken Objektorientering eller Komponenttänkande i den här tråden.

Komponentbaserad arkitektur är ett måste i större system så det har jag verkligen inget emot. Jag skulle dock inte vilja bygga ett system som består av massa "black boxes" som jag inte har kontroll över.

Jag tror skillnaden främst ligger i mentaliteten här. Inom open suorce vill man absolut inte droppa in färdiga bibliotek eller klasser i form av förkompilerade filer. Man vill ha full kontroll över källkoden. Jag skulle se det som ett väldigt stort problem och en väldigt stor risk om jag baserade mitt system på komponenter som jag inte har möjlighet att ändra i. Det är väldigt stor risk. Det kanske finns en kritisk bugg som bara inträffar i ett väldigt specifikt fall men som råkar vara vanligt i mitt system. Då vill ja kunna gå in och fixa buggen tills dess att det kommer en uppdaterad version. Har man inte tillgång till källkoden måste man vända sig till leverantören och om de inte tycker att det är kritisk eller prioriterad bugg kan du få vänta flera månader eller inte få någon fix alls.

jag vill inte göra mig beroende av saker som jag inte har kontroll över helt enkelt.

Trenderna inom IT visar även att open source är framtiden.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 22:30 #47
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
När jag försöker sätta mig in i ett nytt program så testar jag det mot alla best practises som jag känner till, och jag håller verkligen på att gå till botten med att hitta fördelar med PHP, men det är svårt.

Objektorientering, kompilering, komponenttänkande är mycket starka best practises om det kommer ett nytt programspråk så måste det tillföra något som gör det värt att använda. Det finns ju ingen anledning att gå baklänges... För mig är det lika självklart som för dig när man utvecklare lite större system även om jag själv arbetar med PHP och open source.

När man läser råsågningarar av Objektorientering, Kompilering och Komponenttänkande så undrar man; "You been freeze-dried or doin' hard time?" (Citat från Hartbreak Ridge med Clintan) ... under de senaste 30 åren eller vad?
Inte en enda person som försvarat PHP i den här uppenbarligen helt meningslösa diskussionen har sågat objektorientering eller komponenttänkande. Det senare ingår knappast heller i ett vanligt språk utan hör snarare till själva utvecklingen och eventuella ramverk.

Om du fortfarande inte kan se några fördelar med PHP efter den här diskussionen så kan du nog ge upp och fortsätta leva i forntiden. Att gilla C# och .NET är inte att leva i forntiden men att helt sonika vägra inse hur det ser ut idag på nätet trots åtskilliga påpekanden från flera personer som är väl insatta i open source-miljön är en högst märklig inställning. Du vägrar helt enkelt ta in något som ligger utanför din världsbild Jag råder dig att fortsätta arbeta i Windows-miljön, inte för att det är vare sig bättre eller sämre än något annat utan för att det är det du kan bäst och det är fortfarande välanvänt, om än inte störst på nätet längre.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-06-27 klockan 22:33
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-29, 17:21 #48
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare

Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar

Tänkte bumpa tråden med en nyhet från IDG idag då någon tyckte att PHPs största svaghet är att det inte går att kompilera...

http://www.idg.se/2.1085/1.516626/lyft-for-php
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-29, 17:33 #49

Citat:
Ursprungligen postat av Rvn Visa inlägg
Tänkte bumpa tråden med en nyhet från IDG idag då någon tyckte att PHPs största svaghet är att det inte går att kompilera...

http://www.idg.se/2.1085/1.516626/lyft-for-php
Strålande!

Sen har vi starkare typning och bättre objektorientering så börjar det gå åt rätt håll...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-29, 18:01 #50
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Strålande!

Sen har vi starkare typning och bättre objektorientering så börjar det gå åt rätt håll...
Ibland undrar jag varför människor som vill ha en get köper en ko.
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017