FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Eller använd Thrift. Citat:
Visst, du kan säkerligen hitta något som inte finns färdigt men som finns färdigt en annan miljö. Liksom åt andra hållet. Men PHP har en väldigt stor OSS community vilket arbetar till dess fördel.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Vart finns detta communityt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Såg nu att det faktiskt är fler än jag som saknar objektorienteringen i PHP, jag hittade ett projekt på Sourceforge som kallar sig PHP++ (http://sourceforge.net/projects/php-plus-plus/) ....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
"Fullfjädrad objektorientering" saknar du. Ehm, är det meningen att man ens ska svara på det? Ditt svar kommer bli att gå igenom precis vilka detaljer som saknas jämfört med C# och sedan kan man göra samma sak åt andra hållet och det förändras till ett prat om vilket ens älsklingsspråk är. Historiskt sett har det varit väldigt dåligt, men håller man sig borta från kod från andra decennier ser det bättre ut. Att vilja ha alla komponenter kompilerade i ett okompilerat språk, då kanske det är dags att sluta titta på språket. Alternativet är väl att man tittar på fördelarna med att slippa svära över DLLs man saknar källa för eller varför man sitter en minut med kaffekoppen varje gång man vill testköra sin lilla ändring. Laddar du ner bra och välskrivna bibliotek (med Composer!) så har du en 100% code coverage på testerna. Du kan själv validera detta och kika på koden så du vet vad det är du gjort dig beroende av. Det är ett val som uppenbarligen varit väldigt framgångsrikt att inte kompilera hela projekt så fort något ändrats. Det ger lite sämre optimeringar och validering. För valideringen kör du en PHP linter (php -l) och relevant kodningsstandard med PHPCS. För att testa integrationen så skriver du tester, som faktiskt täcker upp det som är relevant till skillnad från en kompilator som bara kan testa det allra mest grundläggande.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Objektorientering, kompilering, komponenttänkande är mycket starka best practises om det kommer ett nytt programspråk så måste det tillföra något som gör det värt att använda. Det finns ju ingen anledning att gå baklänges... När man läser råsågningarar av Objektorientering, Kompilering och Komponenttänkande så undrar man; "You been freeze-dried or doin' hard time?" (Citat från Hartbreak Ridge med Clintan) ... under de senaste 30 åren eller vad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Gällande kompilering så är det snarare så att du kan rikta ditt citat mot dig själv. 2013 är 75%+ av webbsajter skrivna i en miljö där man inte förkompilerar koden. Och bara för att vara tydlig så är det inte så att jag av princip är emot kompilering.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Komponentbaserad arkitektur är ett måste i större system så det har jag verkligen inget emot. Jag skulle dock inte vilja bygga ett system som består av massa "black boxes" som jag inte har kontroll över. Jag tror skillnaden främst ligger i mentaliteten här. Inom open suorce vill man absolut inte droppa in färdiga bibliotek eller klasser i form av förkompilerade filer. Man vill ha full kontroll över källkoden. Jag skulle se det som ett väldigt stort problem och en väldigt stor risk om jag baserade mitt system på komponenter som jag inte har möjlighet att ändra i. Det är väldigt stor risk. Det kanske finns en kritisk bugg som bara inträffar i ett väldigt specifikt fall men som råkar vara vanligt i mitt system. Då vill ja kunna gå in och fixa buggen tills dess att det kommer en uppdaterad version. Har man inte tillgång till källkoden måste man vända sig till leverantören och om de inte tycker att det är kritisk eller prioriterad bugg kan du få vänta flera månader eller inte få någon fix alls. jag vill inte göra mig beroende av saker som jag inte har kontroll över helt enkelt. Trenderna inom IT visar även att open source är framtiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om du fortfarande inte kan se några fördelar med PHP efter den här diskussionen så kan du nog ge upp och fortsätta leva i forntiden. Att gilla C# och .NET är inte att leva i forntiden men att helt sonika vägra inse hur det ser ut idag på nätet trots åtskilliga påpekanden från flera personer som är väl insatta i open source-miljön är en högst märklig inställning. Du vägrar helt enkelt ta in något som ligger utanför din världsbild ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-06-27 klockan 22:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Försöker installera Wix v3.8.611.0 (på 32-bitars MS Windows 7) för att få in PEAR (för att kunna köra PHP++) men får virusvarning (när den kommit till ca 50% av installationen) av AVST:
Kod:
Infection Details URL: http://wixtoolset.org/releases/3.8.611.0... Process: C:\Projects\Conny\PHP \wix38.611.0(2013... Infection: Win32:MalOb-CA [Cryp] Testade med v3.7.1224.0 som funkade bättre.... Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-26 klockan 04:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Kompilering är enbart bra om man inte kan motivera sig att ta ställa sig upp och ta en kaffe genom andra metoder.
Skämt åsido, så är väl https://github.com/facebook/hiphop-php det närmaste du kan komma till "kompilerad" php kod, inte för att jag förstår varför du skulle behöva det om du inte planerar ett system med en miljard användare. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|