Administratör
|
|
Reg.datum: Jan 2003
|
|
Administratör
Reg.datum: Jan 2003
|
Jag är inte heller förvånad av speciellt mycket av avslöjandena. Däremot så tycker jag att de behövs. Nu har nationer och institutioner möjlighet att verkligen kritisera det som tidigare bara kunde vinkas bort och nu får gemene godtrogen man det bekräftat för att ytterligare spä på konsensus. Jag är övertygad om att den europeiska majoriteten är starkt emot detta - till skillnad från väldigt patriotiskt blinda länder (som förvisso finns ett para små i Europa också).
Det enda som egentligen förvånade mig var att övervakningen av EU skedde såpass direkt. Tidigare har det kommit fram skandaler med vaktbolag och liknande, som säkerligen spridit information vidare. Men att amerikanska staten verkligen har mage att direkt bedriva övervakning av EU precis inför de viktiga handelsavtalen ... det är lägre, mer vågat och dummare än vad jag hade förväntat mig.
Skype, och hela Microsoft, får sig förhoppningsvis en rejäl smäll i affärskretsar. Det är ju nu bevisat att det är direkt farligt att använda Skype för affärskontakter. Speciellt då det är brukligt att statliga organisationer hjälper nationella företag att verka internationellt.
|