FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.
Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan) I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen. Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia. Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare. Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta). Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så. Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken. Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv. Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig. Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Då återstår att köpa en ny bil privat, leasa eller köpa en bil på mitt AB och köpa ut den efter ett år när värdeminskningen har varit som störst, klart större än förmånsvärdet. Jag har räknat lite på det och jag får det tredje alternativet som billigast, speciellt eftersom man kan få lite bättre rabatter som juridisk person. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja precis, men förmånsvärdet är (väl?) beräknat till ungefär den förmånen det är värt att äga motsvarande bil. Om jag leasar en bil 3 år så betalar jag i stort sett samma förmånsvärde alla 3 åren, även fast värdet på förmånen är större det första året eftersom värdeminskningen är störst då.
Genom att mitt AB äger bilen det första året får jag därmed en större förmån än förmånsvärdet, medans förmånen skulle vara mindre än förmånsvärdet de två kommande åren. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|