Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa förmånsbil till AB

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-02, 07:29 #1
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
TS har inte skrivit något om att undvika förmånsbeskattningen. Det är en separat fråga.

Förmånsbeskattningen är ju en viktig del i kostnaden men jag har fattat det som att det är en bil som ska användas för privat bruk men att företaget betalar den. Dvs en förmånsbeskattad bil.

Om bilen används uteslutande för företagets behov, dvs används maximalt vid 10 tillfällen och högst 100 mil per år så behöver man inte ens föra körjournal, för då är det en ren firmabil, dvs ej förmånsbil.
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 09:50 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Det är här det blir lite underligt. Om man har hyrbilar på firman så slipper man körjournal men har man leasingbil så måste man ha körjournal (om den kan tänkas användas privat), så har det varit förut och vad jag vet har det inte ändrats. Lucka i regelverket? Kanske, men svårt för SKV att hålla koll på.

EDIT: T.ex. servicebilar etc. har sällan körjournaler.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 10:24 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Som Westman kan du nästan bara skippa körjournal på lastbilar/skåpbilar. Dessa fordon är ju momsbefriade och "inte så lämpliga" att använda privat.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 11:06 #4
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.

Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan)

I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen.

Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia.

Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare.

Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 11:13 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av dP79 Visa inlägg
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.

Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan)

I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen.

Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia.

Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare.

Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant.
Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 15:06 #6
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..
Jag skriver som jag uppfattade frågeställaren, ur en egenföretagarens ögon, tex äger 100% eget AB och då handlar det om att minimera den totala kostnaden för att köra sin mil per år oavsett om det är företagets pengar eller privata pengar. Den totala kostnaden inklusive alla skatter, avgifter mm. Tex misstänker jag att en egenföretagare inte tar ut lön så man går över brytgräns för statlig skatt osv.

Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken.

Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv.

Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig.

Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 15:33 #7
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av dP79 Visa inlägg
Jag skriver som jag uppfattade frågeställaren, ur en egenföretagarens ögon, tex äger 100% eget AB och då handlar det om att minimera den totala kostnaden för att köra sin mil per år oavsett om det är företagets pengar eller privata pengar. Den totala kostnaden inklusive alla skatter, avgifter mm. Tex misstänker jag att en egenföretagare inte tar ut lön så man går över brytgräns för statlig skatt osv.

Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken.

Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv.

Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig.

Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag.
Precis som du säger äger jag mitt företag till 100% så det gäller att minimera den totala kostnaden. Jag tycker inte heller att leasing verkar spec. förmånligt, men för mig är det ny bil som gäller av skäl helt andra än ekonomiska.
Då återstår att köpa en ny bil privat, leasa eller köpa en bil på mitt AB och köpa ut den efter ett år när värdeminskningen har varit som störst, klart större än förmånsvärdet. Jag har räknat lite på det och jag får det tredje alternativet som billigast, speciellt eftersom man kan få lite bättre rabatter som juridisk person.
busawreck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 16:17 #8
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-04, 03:01 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Det är så regelverket ser ut. En företagsbil som uteslutande används i företaget, dvs inte som förmånsbil, behöver ingen körjournal.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-04, 08:27 #10
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är så regelverket ser ut. En företagsbil som uteslutande används i företaget, dvs inte som förmånsbil, behöver ingen körjournal.
Men själva grejen är ju att kunna bevisa det för skatteverket när de kommer. Utan någon körjournal kan du ju inte bevisa det och bevisbördan ligger på dig och inte på skatteverket.
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
aktiebolag, ekonomi, förmånsbil, leasingbil


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017