FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En del punkter som kan förbättras och tips:
1. Google analytics innan du stänger body/html tag... 2. Du har h3 och h4 men inte h1? (ha iallafall en h1a) 3. Behövs bilden ens när rutan är stor? (tar mycket plats och tillför inte info) 4. När man gör rutan mindre hoppar stickyfootern upp här. (lägg in min-height: 100% på rätt ställe så löser det sig) 5. Strukturera gärna din kod med tabbar och framförallt undvik t.ex "</div></div>" på samma rad. Gör inget funktionsmässigt det här men tyder på ordning och reda om det finns en bra struktur i källkoden... 6. Kolla med http://validator.w3.org/ så att koden validerar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nu är ju denna pojk i sina unga år, och inte lika erfaren som vissa andra (slutsats draget på uppvisade kunskaper), och det gör det naturligt att man frågar mycket. Men jag förstår helt klart hur du tänker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Här kommer lite synpukter från en (kanske) lite mer erfaren designer..
1) Logotypen. Den måste du jobba lite mer på. En bra början kan vara att ta bort den extremt fula bordern runt logotypen och likaså js effekten. Låt den bara vara i sin enklaste form. Länkningen på logotypen bör heller inte gå till index.php, utan kör bara vanligt / (går till första mappnivån) eller web90.se. 2) Bakgrundsfärgen skulle jag nog vilja ha helt vit istället för ljusgrå. 3) För mig är ingen sida hög nog för att behöva scrollas, ändå visas en inaktiv scrollbar på sidan. Väldigt fult. 4) Texter såsom "Behöver du, som privatperson ......." bör vara i större storlek. 5) Med footern tänker du rätt, men har men en lägre upplösning än mig, och man faktiskt behöver scrolla, så är footern fortfarande positionerad till "absolute", vilket gör att footern flyter över all content. Det gillade jag inte så mycket faktiskt.. Ta en titt på detta istället: http://ryanfait.com/sticky-footer/ 6) Dina tre snabba informationsrutor på startsidan, deras titel är inte heller den mest attraktiva, och ser lite ihoptryckt. Lägg 8px padding i top och botten på h4 så ser det bättre ut. Fyll även i ikonerna med vit färg, annars ser man en del av den gråa färgen i mitten av ikonerna. 7) Menyn, som många andra påpekat, är heller inte så attraktiv. Tror mycket löser sig genom att bara ta bort skuggan faktiskt. Hela sidan är av typen "flat", så, varför då ändra tema på menyn? Bilden på startsidan kan dock behålla sin diskreta shadow. Gillar egentligen inte någon av undersidorna. Man kan göra för mycket med dem för att jag skall ha tid att säga något om dem. Kolla gärna hur andra har gjort, mm. "dribbble.com". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Utbildning, teori, praktik, böcker, internet(sajter/bloggar). Men även att leka och prova sig fram är ett bra instrument. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om någon undersida är längre (vilket oftast inträffar i något scenario) kommer hela sidan att hoppa i sidled när man går mellan sidor som behöver scroll och inte. Så jag tycker iallafall att det är ok att lämna scrollern framme hela tiden. Eventuellt hoppande irriterar mer än scrollbaren...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kanske är en smaksak då? Jag tycker iaf inte att det är nödvändigt att visa en scroll på varje sida om majoriteten är utan..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||||||
|
||||||||||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
2. Har nu ändrat lite grejer, använder nu endast h1 och h2. 3. Förminskade bilden lite, blev det bättre? Jag tycker den tillför något, som ett designelement. 4. Ska kolla lite på footern, tack för din uppmärksamhet. 5. Japp, var lite rörigt i koden och har städat upp lite. Citat:
Citat:
2. Aha okej okej! Ska se vad som blir bäst sen när jag kommer hem. 3. Jag gör det för att inte sidan ska hoppa i sidled, det är någonting jag stör mig väldigt mycket mer på. 4. Hmm, jag tycker de redan är ganska stora? 5. Som jag skrev tidigare, så är footern långt ifrån perfekt, ska kolla på den när jag kommer hem=) 6. Bra tips, lite mer padding hjälper nog ![]() 7. Förstår precis vad du menar, ska kolla på den också lite senare. Brukar kolla en del på dribbble och förstår om du tycker undersidorna är tomma och tråkigare. Ska in med mer innehåll också sen. Tack för att du tog dig tiden att skriva ett så långt inlägg ![]() Citat:
![]() Citat:
--- Tack så jättemycket för alla svar! Sitter på min Nexus 7 nu, men när jag kommer hem ska jag försöka fixa footern och lite annat. Ha det bäst. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Då är det bra att lägga ut sina verk på ett forum eller annan kanal där man kan få synpunkter om sitt verk. Även de allra bästa gör på detta sättet. Att trådskaparen ber om att få synpunkter på sin hemsida (hans kunskaper), betyder inte att han nödvändigtvis inte kan sin sak, utan många gånger kan det vara för att man vill veta om det är något i sina kunskaper som behövs förbättras. Det kan ingen bok, eller att leta inspiration, säga till dig på ett bättre sätt än att rådfråga riktigt folk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
När jag läser den texten och tittar på hans kod så får jag inte ihop det. Först lär man sig att koda ordentligt, man bygger,läser på, testar,misslyckas, tittar på andra, frågar andra om råd (jag hjälper mer än gärna till) - sedan, när man känner att man behärskar kodningen börjar man hjälpa andra och ta betalt för sina tjänster. Inte i omvänd ordning. Det är som med vilket annat hantverk som helst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
![]() |