Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny design på webbyrå

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-09, 00:59 #21
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Jag skulle inte ha några som helt synpunkter om TS ville ha hjälp och synpunkter på en vanlig hemsida. Men nu gäller det en webbyrå som han vill tjäna pengar på. Han skriver bla följande på sin sajt "En komplett, skräddarsydd webbplats kodad från grunden. Jag bygger bättre webbplatser genom användarvänliga webblösningar som följer de senaste trender vad gäller webbstandarder för att du ska få en framtidssäker lösning...."

När jag läser den texten och tittar på hans kod så får jag inte ihop det. Först lär man sig att koda ordentligt, man bygger,läser på, testar,misslyckas, tittar på andra, frågar andra om råd (jag hjälper mer än gärna till) - sedan, när man känner att man behärskar kodningen börjar man hjälpa andra och ta betalt för sina tjänster. Inte i omvänd ordning. Det är som med vilket annat hantverk som helst.
Visst är det så! Nu var det ju väldigt olyckligt att koden inte var den bästa, och att trådskaparen lägger ut en ej komplett hemsida. Det hade varit bättre om han hade gjort klart sidan tills han själv är nöjd, och därefter ber om synpunkter.

Jag förundras varje gång jag ser en hemsida trilla ut på feedback som knappt är klar till 80%.. Det känns på något sätt oseriöst, som om att man inte orkar mer, och därför ber om andras synpunkter på vad mer man kan göra..

Vi kan dra slutsatsen att, driver man en webbyrå måste man ha koll på både kodning och kommunikativ-design (om det är det man erbjuder). Man ska inte behöva be om synpunkter på sin egna sida, det är något man skall behärska själv. Däremot, vill man ha synpunkter på andra sidor man skapar, speciellt när det kommer till utseende, och interaktionen mellan olika funktioner mm, så är det en helt annan femma. -Och att försöka färdigställa sidorna tills man själv är nöjd innan man lägger ut sidan för feedback.-
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-09, 01:40 #22
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Jag tror du är medveten om att du inte kan sitta och kopiera andras verk, eller hur? Det betyder att du på sin höjd kan ta inspiration från andra (vilket man många gånger gör). Men det betyder samtidigt att mixen som du gör är unik, och den kanske inte alltid är den bästa.
Då är det bra att lägga ut sina verk på ett forum eller annan kanal där man kan få synpunkter om sitt verk. Även de allra bästa gör på detta sättet.
Att trådskaparen ber om att få synpunkter på sin hemsida (hans kunskaper), betyder inte att han nödvändigtvis inte kan sin sak, utan många gånger kan det vara för att man vill veta om det är något i sina kunskaper som behövs förbättras. Det kan ingen bok, eller att leta inspiration, säga till dig på ett bättre sätt än att rådfråga riktigt folk.
Tror du missförstår mitt inlägg - vad jag menar är helt enkelt att det finns mängder av information att ta del av som kan beroende på hur du använder den skapa kunskap. Och vad är inte mer utvecklande än just kunskap, utbildning osv?
deeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-09, 01:48 #23
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
Frågat alla om hjälp? Hur mycket har jag frågat om hjälp i den här tråden egentligen? Har ju bara frågat om eran åsikt på designen, eller?

Ska fixa valideringen som frontend. Så länge gjorde jag om det lite, den körs fortfarande genom PHP, men i alla fall nu på samma sida.

Har fixat det nu=)

Har du några förslag på förbättringar när det gäller menyn? Vad var det du inte gillade med den?

1. Det är något som webbhotellet jag använder lagt till av någon anledning :S Det är alltså inte jag som lagt in det scriptet.
2. Har nu ändrat lite grejer, använder nu endast h1 och h2.
3. Förminskade bilden lite, blev det bättre? Jag tycker den tillför något, som ett designelement.
4. Ska kolla lite på footern, tack för din uppmärksamhet.
5. Japp, var lite rörigt i koden och har städat upp lite.

Precis.

1. Du har rätt, den där inner-shadowen i loggan förstör bara, tack för dina tips om logotypen!

2. Aha okej okej! Ska se vad som blir bäst sen när jag kommer hem.

3. Jag gör det för att inte sidan ska hoppa i sidled, det är någonting jag stör mig väldigt mycket mer på.

4. Hmm, jag tycker de redan är ganska stora?

5. Som jag skrev tidigare, så är footern långt ifrån perfekt, ska kolla på den när jag kommer hem=)

6. Bra tips, lite mer padding hjälper nog

7. Förstår precis vad du menar, ska kolla på den också lite senare.

Brukar kolla en del på dribbble och förstår om du tycker undersidorna är tomma och tråkigare. Ska in med mer innehåll också sen. Tack för att du tog dig tiden att skriva ett så långt inlägg

Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta? Jag har utvecklats väldigt mycket på den senare tiden och hoppas det fortsätter i den här takten. Alla är väl inte gudomliga på allt i början utan det krävs väldigt mycket träning.

Precis det jag menar!

---

Tack så jättemycket för alla svar! Sitter på min Nexus 7 nu, men när jag kommer hem ska jag försöka fixa footern och lite annat. Ha det bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Jag tror du är medveten om att du inte kan sitta och kopiera andras verk, eller hur? Det betyder att du på sin höjd kan ta inspiration från andra (vilket man många gånger gör). Men det betyder samtidigt att mixen som du gör är unik, och den kanske inte alltid är den bästa.
Då är det bra att lägga ut sina verk på ett forum eller annan kanal där man kan få synpunkter om sitt verk. Även de allra bästa gör på detta sättet.
Att trådskaparen ber om att få synpunkter på sin hemsida (hans kunskaper), betyder inte att han nödvändigtvis inte kan sin sak, utan många gånger kan det vara för att man vill veta om det är något i sina kunskaper som behövs förbättras. Det kan ingen bok, eller att leta inspiration, säga till dig på ett bättre sätt än att rådfråga riktigt folk.
Ja, - men ditt inlägg har inte alls något att göra med mitt inlägg egentligen!
deeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-09, 09:27 #24
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
En hel del marginalfel på ipad,
Sen ser jag att du kör position:fixed, det buggar på IOS.

Olika fonttyper och ingen struktur i storlekar.

Är detta en moddad wp-mall?
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-09, 09:43 #25
simonwellander simonwellander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2013
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
En hel del marginalfel på ipad,
Sen ser jag att du kör position:fixed, det buggar på IOS.

Olika fonttyper och ingen struktur i storlekar.

Är detta en moddad wp-mall?
Tack för "varningen" om position:fixed på iOS.

Nej det är inte en moddad wp-mall.. Gjord från scratch såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av deeman Visa inlägg
vad jag menar är helt enkelt att det finns mängder av information att ta del av som kan beroende på hur du använder den skapa kunskap. Och vad är inte mer utvecklande än just kunskap, utbildning osv?
Jag tar ju självklart betalt för kunskaperna jag besitter, och hittills har jag gjort alla jobb gratis. Jag tar ju inte lika mycket betalt som konkurrenterna som har bättre kunskaper och erfarenhet än jag.
simonwellander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-09, 10:14 #26
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar

Reg.datum: Aug 2010
Några små buggar:
1. På sidan "Referenser" funkar din scroll inte riktigt, din header blir överkörd av content - dessutom funkar inte menyn när man har scrollat ned, man måste scrolla upp igen för att kunna klicka på länkarna. http://puu.sh/3bDgn.png
2. På "Kontakt"-sidan: om man skall skicka ett meddelande men glömmer att fylla i något fält, så rensas övriga fält. Det är alltid schyst om man får en möjlighet att komplettera med det man glömt, utan att behöva skriva om de fält man redan fyllt i tidigare.

Testat i Safari och Chrome på en Mac. Felet med menyn i punkt ett uppstår ej i Chrome, dock blir headern överkörd även där.
Stefan Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-09, 10:50 #27
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av shad Visa inlägg
Några små buggar:
1. På sidan "Referenser" funkar din scroll inte riktigt, din header blir överkörd av content - dessutom funkar inte menyn när man har scrollat ned, man måste scrolla upp igen för att kunna klicka på länkarna. http://puu.sh/3bDgn.png
2. På "Kontakt"-sidan: om man skall skicka ett meddelande men glömmer att fylla i något fält, så rensas övriga fält. Det är alltid schyst om man får en möjlighet att komplettera med det man glömt, utan att behöva skriva om de fält man redan fyllt i tidigare.

Testat i Safari och Chrome på en Mac. Felet med menyn i punkt ett uppstår ej i Chrome, dock blir headern överkörd även där.
Jo jag visste om den där buggen och hade fixat det men glömt att ladda upp det på FTP:n. Hursomhelst provade jag att ta bort den fixerade positioneringen på headern, det blev bättre enligt mig.

2. Jo jag vet, jag måste fixa validationen som frontend istället. Det blir nästa grej att göra

Edit: Glömde säga att jag nu har fixat footern också, och lite andra smågrejer.
Oläst 2013-06-09, 10:56 #28
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
  • Loggan har en fyrkant på förstaidan, men inte på de andra sidorna.
  • Du skriver att jag har en gammal browser (ie7 for life, jobbet kräver denna) ta bort denna om man tryckt bort den en gång.
  • Skriv inte att du är 17år gammal, skryt om vad vad du är bra på istället.

Sen offtopic som, de andra. Mycket enklare att göra en hemsida till en kund då man har en kravspec. Till sig själv har man ju inte det.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-09, 11:11 #29
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Loggan har en fyrkant på förstaidan, men inte på de andra sidorna.
Fixat!

Citat:
Du skriver att jag har en gammal browser (ie7 for life, jobbet kräver denna) ta bort denna om man tryckt bort den en gång.
Det är en plugin som jag aktiverat på Cloudflare. Jag tror inte jag kan göra så mycket ang det, förutom att avakitvera pluginen då.

Citat:
Skriv inte att du är 17år gammal, skryt om vad vad du är bra på istället.
Hmm, det är nog en bra idé! Som sagt så ska jag lägga ner en del tid på texterna så fort designen är "nästan klar"

Citat:
Sen offtopic som, de andra. Mycket enklare att göra en hemsida till en kund då man har en kravspec. Till sig själv har man ju inte det.
Precis.
Oläst 2013-06-25, 21:41 #30
MorganB MorganB är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
MorganB MorganB är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
Hej!

Nu har jag inte hunnit titta mycket på hemsidan, jag tyckte iaf om din meny, hover effekten ger en väldigt modern och enkel känsla. Men som jag såg har du fått en hel del feedback och du kommer säkert lära dig en massa nytt på vägen. Så jag får önska dig lycka till.
MorganB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017