FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Ville passa på att förvana alla på WN om att det är någon snubbe där ute (säkert någon medlem på forumet här) som säljer mac dator för runt 5000 lappen, med ett köp nu pris. Det är som ni kanske förstår falskt och personen lägger upp samma annons hela tiden med olika konton som han hackat sig in på. alla konton han hackar sig in på har bra omdömen. Blev själv lurad i förrigår på 5000 kr, men jag spårade upp personen och sog till så att jag fick tillbaka varenda krona. Ett tips till er är att oavsett om det är sant eller falskt, använd blocketpaket som ni kan hitta här: https://www.blocket.se/blocketpakete...ketpaketet.htm Det är en 10 tal som blivit lurade skulle jag gissa, dock vet jag inte om alla fått tillbaka sina pengar. Personen bakom swedbank kontot påstår att han själv blivir lurad(bullshit). Vill tacka samtliga personer som hjälpte mig att spåra upp honom. Är det någon här som blivit lurad av samma person så skicka mig ett PM så får ni samtliga kontaktuppgifter till personen, så kan ni se till att pengarna betalas tillbaka. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Hade problem med samma person. Gick ner på banken och gjorde en reklamation. Ringde upp killen som till mig sa att han blivit blåst också vilket bara är rent skitsnack. Sa att han hade två val. Hade pengarna på kontot inom 5 minuter. När jag var i kontakt med honom hade han blåst totalt 6 personer. (varav jag hjälpte 4 personer med att få hans namn adress nummer osv.) Tråkigt för människorna bakom kontona som får en heldel arga samtal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hoppas det löste sig för alla andra med. Gav han inte mycket till val när jag ringde upp honom heller. Han är full av skit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Största delen av dom som utför bedrägeri på blocket/tradera är ofta rätt korkade, problemet idag är att det är värt utföra bedrägeri.
Polisen utreder det inte ens, och risken för dom åker fast är väldigt liten även om dom skickar till eget konto. Även om dom åker dit blir straffet så litet så det varit betydligt mer ekonomiskt ändå. Så idag är det så illa så folk orkar inte ens bry sig skapa konton med falska id utan använder till och med sitt riktiga bankkonto. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Lägger man det i polisens händer så kan man glömma att få tag på personen eller få sina pengar tillbaka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Råkade ut för en luring för några år sen. Men jag lyckades hitta personen bakom mailen och lämnade över infon till potatis grisen. De blev löst på grund utav att jag orkade leta efter han och fick en formell ursäkt från scammaren som var en 15årig kille som hade satt sig själv i ekonomisk knipa. Han använde sig av annan persons identitet när han sålde och sedan försvann när jag betalt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Sist jag blev lurad orkade jag inte göra något mer åt det, rörde sig om 500 kronor och det hade redan tagit så mycket tid att maila fram och tillbaka.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Det är mer saken att "man själv" blir lurad över nätet som inte jag tål. Okey att någon svensson blir lurad som använder nätet för andra gången men man själv borde veta bättre.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Polisanmäl alla som begår bedrägerier på nätet, om tillräckligt många anmäler så kan polisen motivera att lägga ner energi på det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Vad är det som får dig att tro att han är medlem på forumet? Jag vill gärna ha lite detaljer kring detta så att jag kan följa upp.
![]() |
Svara |
|
|