Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.
Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...
Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC
|
Jag tycker kanske då att värdet CPR (Cost Per Revenue) är mer intressant. Dvs andelen marknadsföringskostnad i relation till försäljningen, exempelvis 20% dvs (100 kr annonskostnad)/(500 kr försäljning).
Det omvända RPC (Revenue Per Cost) skulle bli vad jag kallar "säljkvot", exempelvis 5:1, dvs (500 kr försäljning)/(100 kr annonskostnad).