Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur många sale/leads får ni per click i snitt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-21, 17:59 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC
Jag tycker kanske då att värdet CPR (Cost Per Revenue) är mer intressant. Dvs andelen marknadsföringskostnad i relation till försäljningen, exempelvis 20% dvs (100 kr annonskostnad)/(500 kr försäljning).

Det omvända RPC (Revenue Per Cost) skulle bli vad jag kallar "säljkvot", exempelvis 5:1, dvs (500 kr försäljning)/(100 kr annonskostnad).

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-21 klockan 18:02 Anledning: Klargörande av begrepp
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-22, 10:53 #22
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Man kan inte optimera sin verksamhet enbart mot en kvot, eftersom den inte säger något om mätetalen bakom kvoten, förutom deras inbördes relativa storlek.

Det kanske är uppenbart, men det är meningslöst att fokusera på enstaka nyckeltal som t.ex. CR, EPC, CTR, CPC då de blir användbara endast i sällskap med andra parametrar.

Men för att svara på frågan, jag har en CR på mellan 1% och 4% i våra butiker.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017