Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur många sale/leads får ni per click i snitt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-21, 12:53 #1
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av elofsson Visa inlägg
Tycker att Conny har helt rätt.

Det vanligaste brukar vara att mäta EPC, hur stor avkastningen blir på varje skickad besökare.

EPC = Total intäkt / antalet klick

Antalet klick och antalet sales är alltså rätt så ointressant. Det som är intressant är konvertering, relevans och provision. Dock bör man köra ett tag och inte dra några slutsatser efter typ 50 klick.

Skickar man t ex 1000 besökare och tjänar 1000 kr så landar man på EPC 1 kr. Sedan kan man t ex trimma detta, A/B-testa och kanske skicka trafiken till någon annonsör i samma nisch och se om man får bättre avkastning. Du kanske tjänar 2000 kr på 1000 klick och har alltså dubblat ditt ROI förtusatt att arbetsinsats och kostnad är densamma för trafiken som skickas.

Börjar man räkna EPC och struntar i t ex om annonsör ger 10% eller 15% i provision så kommer man i slutändan att tjäna mer pengar. Procentsatsen är oftast enbart en del av det som är intressant, tittar vi t ex på en e-handel så är konvertering och medelordervärde betydligt viktigare för affiliates (och alla andra också så klart).

Nu svävade jag iväg men jag ville pusha för EPC som är oslagbart som mätvärde. =)
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-21, 13:52 #2
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC
Japp, absolut!
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-21, 17:59 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC
Jag tycker kanske då att värdet CPR (Cost Per Revenue) är mer intressant. Dvs andelen marknadsföringskostnad i relation till försäljningen, exempelvis 20% dvs (100 kr annonskostnad)/(500 kr försäljning).

Det omvända RPC (Revenue Per Cost) skulle bli vad jag kallar "säljkvot", exempelvis 5:1, dvs (500 kr försäljning)/(100 kr annonskostnad).

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-21 klockan 18:02 Anledning: Klargörande av begrepp
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017