FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om man bedriver sin verksamhet i kommercielt syfte, tycker jag dock inte att måttet click per sale är relevant.
Det som är intressant är den kostnad man har för varje försäljningskrona. Exmpelvis om du annonserar via Google eller någon annan Affiliate-kanal för 100 kr så vill du normalt ha minst 500 kr i ökad försäljning då har du en säljkvot på 5:1 eller uttryckt på ett annat sätt så har du 20% av försäljningen som marknadsföringskostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är därför väldigt relevant med click per sale. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker att Conny har helt rätt.
Det vanligaste brukar vara att mäta EPC, hur stor avkastningen blir på varje skickad besökare. EPC = Total intäkt / antalet klick Antalet klick och antalet sales är alltså rätt så ointressant. Det som är intressant är konvertering, relevans och provision. Dock bör man köra ett tag och inte dra några slutsatser efter typ 50 klick. Skickar man t ex 1000 besökare och tjänar 1000 kr så landar man på EPC 1 kr. Sedan kan man t ex trimma detta, A/B-testa och kanske skicka trafiken till någon annonsör i samma nisch och se om man får bättre avkastning. Du kanske tjänar 2000 kr på 1000 klick och har alltså dubblat ditt ROI förtusatt att arbetsinsats och kostnad är densamma för trafiken som skickas. Börjar man räkna EPC och struntar i t ex om annonsör ger 10% eller 15% i provision så kommer man i slutändan att tjäna mer pengar. Procentsatsen är oftast enbart en del av det som är intressant, tittar vi t ex på en e-handel så är konvertering och medelordervärde betydligt viktigare för affiliates (och alla andra också så klart). Nu svävade jag iväg men jag ville pusha för EPC som är oslagbart som mätvärde. =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt. Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons... Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det omvända RPC (Revenue Per Cost) skulle bli vad jag kallar "säljkvot", exempelvis 5:1, dvs (500 kr försäljning)/(100 kr annonskostnad). Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-21 klockan 18:02 Anledning: Klargörande av begrepp |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|